اخـــــــــبار



 با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
 آخرین جلسه شورای معاونان وزارت ارتباطات برگزار شد

آخرین جلسه شورای معاونان وزارت ارتباطات با موضوع آخرین اقدامات و فعالیت‌های معاونت‌ها و سازمان‌های تابع این وزارتخانه برای انجام بهینه انتقال اطلاعات و تجارب به وزیر جدید برگزار شد. به‌گزارش «ایران»، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در آخرین جلسه شورای معاونان وزارت ارتباطات، از معاونان که طی ۴ سال وی را همراهی کردند قدردانی کرد. وی با برشمردن بخشی از دستاوردهای کلان وزارت ارتباطات در این سال‌ها و نحوه مواجهه با موانع و مشکلات و تعامل با دیگر دستگاه‌ها، موفقیت‌های به دست آمده را حاصل همدلی و تلاش مجدانه و مستمر معاونان و مدیران و کارشناسان وزارت ارتباطات دانست.آذری جهرمی گفت: تمام تلاش ما تحقق آرمان دسترسی همگانی و عدالت ارتباطی بود که با اتصال همه شهرها و بیش از ۹۸ درصد روستاهای کشور به شبکه پایدار و پرسرعت تا حدود زیادی محقق شد. در این جلسه همه معاونان گزارش کوتاهی از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود و نحوه انتقال مدیریت و تجربیات هر بخش را به وزیر و تیم جدید ارائه کردند.

هک آیفون فعالان سیاسی با جاسوس افزار «پگاسوس»

بررسی‌های مؤسسه سیتیزن لب نشان می‌دهد حکومت بحرین با استفاده از نرم افزار جاسوسی پگاسوس، آیفون‌های فعالان سیاسی بحرینی را هک کرده است. به‌گزارش مهر، ان‌اس‌او گروپ که یک شرکت فعال در خاک سرزمین‌های اشغالی است، بین ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ تا ماه فوریه سال ۲۰۲۱ انواع ابزار جاسوسی و کنترل و نظارت را به حکومت آل خلیفه فروخته است تا از فعالان سیاسی و حقوق بشری جاسوسی کند و به‌ گوشی‌های آنها نفوذ کند.
بر اساس گزارش سیتیزن لب، گوشی‌های آیفون ۹ فعالان سیاسی بحرینی با استفاده از برنامه جاسوسی پگاسوس شرکت ان‌اس‌او گروپ هک شده و با استفاده از آسیب پذیری‌هایی در برنامه پیام‌رسان آی‌مسیج اپل برای سرقت اطلاعات این گوشی‌ها اقدام شده است. این دو آسیب‌پذیری که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شناسایی شده‌اند، به ترتیب KISMET و FORCEDENTRY نام دارند و به دولت بحرین کمک کرده‌اند محتوای آیفون‌ها فعالان سیاسی و حقوق بشری را هک کند. حداقل چهار نفر از فعالان سیاسی مذکور توسط هکری با نام مستعار LULU هک شده‌اند که از جمله اپراتورهای شرکت پگاسوس است که بشدت مورد اعتماد دولت بحرین بوده و بارها از پگاسوس به‌نفع حکام آل خلیفه سوء استفاده کرده است. دو نفر از این 9 نفر فرد هک شده در لندن زندگی می‌کنند و یکی از آنها هم در زمان هک شدن آیفون خود در لندن بوده است. افراد یادشده به دو حزب سکولار و شیعه  وعد و الوفاق وابستگی دارند. علاوه بر حکومت بحرین، دولت‌های عربستان سعودی و امارات هم از جاسوس افزار پگاسوس برای سرقت اطلاعات گوشی‌های شهروندان خود سوء استفاده کرده بودند.

 هواوی مجوز خرید تراشه از امریکا را دریافت کرد

دولت امریکا بعد از مدت‌ها مجوزی به ارزش صدها میلیون دلار صادر کرده تا شرکت چینی هواوی بتواند تراشه‌هایی برای برخی قطعات خودروهای مختلف خریداری کند. به‌ گزارش فارس، هواوی مدت‌هاست که در فهرست سیاه وزارت بازرگانی امریکا قرار دارد و حق خرید هیچ تراشه یا سخت افزار پیشرفته‌ای را از شرکت‌های امریکایی ندارد. دلیل این مسأله نگرانی‌های امنیتی اعلام شده است. در عین حال هواوی بارها تأکید کرده هیچ ارتباطی با دولت چین ندارد و داده‌های خصوصی کاربران را در اختیار افراد و شرکت‌های ثالث قرار نمی‌دهد. هواوی بزرگ‌ترین شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی در جهان است و محدودیت‌های تجاری دولت ترامپ در زمینه فروش تراشه و دیگر محصولات فناورانه به آن مشکلاتی را برای ساخت گوشی و تجهیزات شبکه‌ای توسط هواوی به وجود آورده است. بایدن نیز این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را تمدید کرده و مانع از فروش تراشه‌های مورد نیاز هواوی برای راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجم آن شده است. تراشه‌هایی که هواوی مجوز خرید آنها را از امریکا دریافت کرده برای ساخت نمایشگرهای ویدیویی و حسگرهای خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد دولت امریکا به علت عدم حساسیت فناوری تراشه‌های یادشده اجازه فروش آنها را به چین صادر کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7708/11/585246/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها