رمانی تازه از مجید قیصری



گروه فرهنگی/‌«شیر نشو» تازه‌ترین نوشته مجید قیصری است، نویسنده‌ای که او را بیشتر به آثار داستانی متفاوتش درباره جنگ تحمیلی می‌شناسیم، مردی که هر مرتبه از زاویه و دریچه متفاوتی بخشی از آنچه که طی هشت سال نبرد بر مردم‌مان گذشته را به تصور می‌کشد. اما در «شیر نشو» او سراغ واقعه کربلا رفته، هرچند که پیشتر هم در «شماس شامی» در این رابطه نوشته است. با این حال نوشته تازه‌اش نه در جغرافیای کربلا، که در فضای معاصر و ایران امروز می‌گذرد.
این کتاب داستان اهالی روستای «رهشا» است که فقط چند روز مانده به محرم، خیمه معروف و بسیار قدیمی عزاداری‌شان در آتش‌سوزی از بین می‌رود. این اتفاق برای اهالی روستا که اغلب آنان مستقیم و غیرمستقیم در تعزیه‌خوانی برای امام‌حسین(ع) نقشی دارند تلخ و بسیار غیرمنتظره است. با این حال دست از پا نکشیده و هرطور که شده تلاش می‌کنند همچون سال‌های گذشته تعزیه‌خوانی روز عاشورا را برپا کنند.
در این بین، جمشید یکی از قهرمانان داستان است که باری به مراتب سنگین‌تر از دیگران به دوش دارد. این نوجوان هم مسئولیت نبود پدر و هم وظیفه‌ای که برای برگزاری تعزیه به عهده‌اش گذاشته‌اند را باید به ثمر بنشاند. این در حالی است که پیش‌تر این وظیفه بر عهده پدربزرگ و پدرش بوده، بازی در نقش شیر!
جمشید برای این ایفای نقش با ترس‌های بسیاری روبه‌رو است و حالا نمی‌داند چطور از پس آنها برآید. «شیر نشو» روایت شیرینی از تلاش آدم‌های معمولی اطرافمان برای نشان دادن عشقشان به امام حسین(ع) است. با اینکه قهرمان اصلی رمان «شیرنشو» پسری نوجوان باشد اما روایت داستان قیصری به گونه‌ای است که مخاطبان بزرگسال را هم جذب می‌کند. قیصری تألیف این کتاب را در نتیجه ادای دین خود نسبت به تعزیه، به عنوان یک فرم روایی و نمایشی مختص کشور خودمان عنوان کرده و نزدیک به چهار سال زمان صرف آن کرده است.
شیر نشو
مجید قیصری
انتشارات کتابستان معرفت


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7708/15/585271/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها