حمایت از پیکره نحیف موسیقی و هنر



بردیا صدر نوری
نوازنده و آهنگساز
امروزه جهان تحت تأثیر گونه‌های مختلف ویروس کووید19 و بیماری کرونا، شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کند که تا کنون چنین تجربه‌ای را آن هم در این وسعت جغرافیایی و فراگیری نداشته است. در چنین موقعیتی، ارائه خدمات و کارکردها در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و... با چالش و آسیب جدی مواجه شده است. در این میان، دولت‌ها در سراسر جهان سعی کرده‌اند تا با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های ممکن، تا حدی اوضاع نابسامان را کنترل کنند و از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به مردم و فعالان عرصه‌های مختلف از جمله هنرمندان جلوگیری نمایند و از طرفی به جبران خسارت‌های وارده به آنها بپردازند. در کشورهای دیگر، با سخت گیری‌های جدی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یک طرف و گسترش واکسیناسیون عمومی، اوضاع تا حد زیادی کنترل شد به گونه‌ای که کم کم فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری آغاز شد. کنسرت‌ها و نمایش‌ها دوباره شکل گرفت و مردم بعد از ماه‌ها توانستند از این برنامه‌های هنری بهره‌مند شوند. در دوره تعطیلی اجراهای زنده و کنسرت‌ها نیز، شبکه‌های متعدد تلویزیونی و فضای مجازی سعی در پر کردن این خلأ کردند و با بازپخش کنسرت‌ها و نمایش‌های گذشته یا پخش آنلاین کنسرت‌های زنده، نقش مهمی در حفظ روحیه شاداب مردم و کاهش آلام آنان ایفا کردند.
اما در کشور ما بنا به عللی که از حوصله این بحث خارج است اوضاع به گونه مناسبی پیش نرفت و نتیجه آن، تداوم تعطیلی کنسرت‌ها و اجراهای هنری و عدم امکان برنامه‌ریزی برای آینده و وارد آمدن خسارت بسیار به فعالان عرصه هنر و موسیقی شد. هرچند دولت تلاش کرد با تزریق منابعی از طریق صندوق هنرمندان یا نهادهای ذیربط دیگر به جبران خسارت بپردازد، اما فقدان اجراهای هنری و کنسرت‌ها ضربه سهمگینی بر پیکره نحیف موسیقی و هنر کشور وارد کرد.
از طرفی محدودیت‌های موجود و عدم امکان پخش تصاویر موسیقی و کنسرت‌ها در شبکه‌های تلویزیونی کشور، فرصت مهمی را از موزیسین‌ها و هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی گرفته است و طبیعتاً آنها را به سمت ارائه یا استفاده از موسیقی در فضای مجازی یا شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی سوق می‌دهد و تحت این شرایط است که موسیقی و بویژه موسیقی ملی و کلاسیک ایرانی و موسیقی نواحی ما بزرگترین خسارت را متحمل می‌شود.
در این میان، تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی، از ظرفیت‌های فضای مجازی و از طریق اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی و پلتفرم‌های موسیقی (که البته بسیاری از آنها فیلتر هست) سعی در ارائه موسیقی به مخاطبین دارند که قطعاً گستردگی و تأثیرگذاری شبکه‌های تلویزیونی را ندارد و تعداد بینندگان آن نشان می‌دهد که استقبال چشمگیری نیز از آنها نشده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7708/16/585278/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها