گروسی در نشست شورای حکام مطرح کرد

به‌همکاری با دولت جدید ایران امیدواریم


نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دستور کار برنامه هسته‌ای ایران برگزار شد. نشستی که تا پیش از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس به تهران پیش‌بینی می‌شد به تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران بینجامد، اما تفاهمی که گروسی در تهران به دست آورد هر‌گونه اقدامی در این زمینه را به تعلیق درآورد.
گروسی که روز یکشنبه از توافقش با سازمان انرژی اتمی ایران درباره تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی تأسیسات هسته‌ای ایران به‌عنوان حل فوری‌ترین مسأله آژانس با ایران خبر داده و گفته بود «نیازی به صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران وجود ندارد» روز گذشته نیز در بیانیه آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام رایزنی‌های خود در تهران را سازنده توصیف کرد و گفت: بار دیگر توانستیم راستی آزمایی‌های ضروری آژانس را به نفع همگان، تقویت کنیم.
به‌گزارش ایسنا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جدیدترین گزارش خود در رابطه با اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و گفت: از فوریه ٢٠٢١ تاکنون فعالیت‌های ایران در پی تصمیم این کشور برای متوقف کردن پایبندی به تعهدات مرتبط هسته‌ای اش ذیل برجام، بویژه پروتکل الحاقی بشدت تضعیف شده است.
او با یادآوری اینکه در گزارش خود تأکید کرده «عدم پاسخگویی ایران به درخواست آژانس برای اجازه دسترسی به تجهیزات نظارتی‌اش به طور جدی ظرفیت فنی آژانس برای حفظ تداوم دانش را به خطر انداخته است و ضروری است که نظارت و راستی آزمایی آژانس در رابطه با تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در آینده از سر گرفته شود»، مدعی شد: اطمینان آژانس مبنی بر اینکه می‌تواند تداوم دانش را در این زمینه حفظ کند در طول زمان رو به کاهش رفته است و این اطمینان می‌تواند همچنان کاهش یابد مگر اینکه موضع ایران تغییر کند.
گروسی همچنین با اشاره به بخش‌های مربوط به اجرای توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی در ایران در گزارش اخیر خود بار دیگر ادعاهایی درباره مسائل پادمانی ایران را تکرار کرد و افزود: وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده است و همچنین وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها آشکارا نشان دهنده این است که مواد و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در این مکان‌ها وجود داشته است و ایران هنوز توضیحات لازم را در رابطه با وجود ذرات آلوده به مواد هسته‌ای در هیچ یک از این سه مکان که آژانس دسترسی‌های مکمل به آنها داشته، ارائه نداده است.
گروسی در عین حال در تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد: اعلامیه‌های پادمانی به طور جدی بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد. من علاوه براین از ایران می‌خواهم که به تمام الزامات قانونی خود را بر اساس ترتیبات فرعی توافقنامه پادمانی خود عمل کند و کد اصلاحیه ٣.١ را به‌طور کامل اجرا کند. او با اشاره به سفر روز گذشته خود به تهران و گفت‌و‌گو با مقامات ایرانی برای حل این موضوعات افزود: امیدوارم از طریق یک گفت‌وگوی مستقیم، سازنده و مبتنی بر همکاری با دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران، این موضوعات اورژانسی بتواند حل وفصل شود.
مدیرکل آژانس سپس به بیانیه مشترک خود با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در روز یکشنبه و توافق‌های به دست آمده و به سفر دوباره‌اش به تهران در آینده نزدیک برای انجام رایزنی‌هایی سطح بالا با مقامات بلند پایه ایران با هدف تقویت همکاری میان تهران و آژانس در زمینه‌های مختلف اشاره و در پایان تصریح کرد که طبق روال همیشه به شورای حکام در این رابطه بدرستی گزارش خواهد داد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین روز گذشته در نشست خبری، خود را موظف به رایزنی با دولت ایران  دانست و با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ وعده‌ای از طرف ایرانی دریافت نکرده است، گفت: ما نیازمند گفت‌ و گوی شفاف با دولت جدید ایران هستیم. دولت جدید ایران رویکردهایی سرسختانه‌ درخصوص برنامه هسته ای دارد. او افزود: در سفر رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران به وین، گفت‌ وگو خواهیم کرد.

خبــــر
امریکا: در نشست شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌کنیم

امریکا قصد ارائه قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام  ندارد. به گزارش فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا این موضع را در مصاحبه با روزنامه وال‌‌استریت ژورنال اعلام کرد و گفت: «قصد نداریم در نشست هفته جاری شورای حکام، قطعنامه‌ای [علیه ایران] ارائه دهیم.» خبرگزاری رویترز هم همزمان با برگزاری نشست حکام گزارش داد که قدرت‌های غربی از برنامه خودشان برای معرفی قطعنامه‌ای با موضوع انتقاد از ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منصرف شدند. این رسانه نوشته اتخاذ این تصمیم از سوی امریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان از تشدید تنش‌هایی با ایران که می‌توانست به کمرنگ شدن امیدواری‌ها برای مذاکرات احیای برجام منجر شود جلوگیری کرد. «ماریا ادبار»سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه در کنفرانس خبری ضمن استقبال از توافق نظارتی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار بازگشت ایران به مذاکرات وین شد و گفت: ما امیدواریم که بازگشت فوری به مذاکرات وین انجام گیرد. این منطقی‌ترین کاری است که در حال حاضر می‌توان انجام داد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در بیانیه‌ استقبال از توافق ایران و آژانس نوشت: ما همچنین انتظار داریم که جو سازنده در نشست شورای حکام به آماده‌سازی جهت برگزاری دور آتی مذاکرات وین جهت احیای برنامه جامع اقدام مشترک کمک کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7724/2/586845/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها