سخنگوی وزارت امور خارجه: تفاهم با آژانس تخریب شود، ایران پاسخ درخوری می دهد



سخنگوی وزارت امور خارجه سفر مدیرکل آژانس به تهران را در چارچوب حل و فصل برخی مسائل فیمابین برشمرد و هشدار داد که اگر طرف‌هایی بخواهند روابط مبتنی بر فهم فنی را آلوده به اغراض سیاسی خود کنند، پاسخ ایران پاسخ درخوری خواهد بود. به گزارش «ایران»، سعید خطیب‌زاده در نشست روز گذشته با نمایندگان رسانه‌ها که به‌صورت آنلاین برگزار شد، درباره سفر رافائل گروسی و بیانیه مشترک صادره در این سفر و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام گفت: این سفر موفق بود و توافق شد در چارچوب فنی بدون اجازه به طرف‌های دیگر برای اینکه موضوعات سیاسی را وارد روابط فنی ایران و آژانس کنند این روابط ادامه یابد.
به گزارش ایسنا، خطیب‌زاده ادامه داد: آنچه بین ایران و آژانس فعلاً به‌عنوان فهم مشترک وجود دارد، چیزی نیست که برخی طرف‌ها به‌دنبال آن هستند. برخی شاید به‌دنبال قطعنامه بودند، ولی این چیزی نیست که در چارچوب فنی بین ایران و آژانس ادامه داشته است.
خطیب‌زاده با بیان اینکه بیانیه منتشر شده در تهران به اندازه کافی گویا بود، اظهار داشت: بدون اینکه پروتکل الحاقی که به‌دلیل مصوبه مجلس متوقف شده، دوباره اجرا شود و بدون اینکه آژانس دسترسی به محتویات فیلم‌ها و کارت‌های حافظه داشته باشد، کارت‌های حافظه‌ای که به‌دلیل پر شدن حافظه نیاز به تعویض دارد، در یک مهر و موم مشترک بین ایران و آژانس، بدون دسترسی به آژانس تعویض خواهند شد. دوربین‌ها نیز یکسری سرویس‌های فنی لازم دارند که به‌صورت روتین باید انجام شود.
ایران با حسن نیت اجازه ادامه فیلمبرداری می‌دهد
خطیب‌زاده اظهار داشت: فعلاً ایران با حسن نیت اجازه می‌دهد فیلمبرداری‌ها ادامه یابد، ولی هیچ دسترسی وجود ندارد و کلیه فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و در چارچوب پادمان آژانس بازرسی‌ها و مونیتورینگ خودش را دارد، ولی بیشتر از آن مطابق مصوبه مجلس متوقف کردیم. ما عضو ان.پی. تی هستیم و مقررات پادمانی را کاملاً رعایت می‌کنیم. وی اضافه کرد: آنچه بین ایران و آژانس رخ داده اگر توسط جهات دیگر تخریب شود، قطعاً پاسخ ایران هم متفاوت خواهد بود. خطیب‌زاده با بیان اینکه قطعاً توافق آژانس و ایران در زمان مقرر خودش طی زمانبندی که توافق خواهد شد طی روزهای آتی انجام خواهد شد، افزود: با دقت و از نزدیک نشست شورای حکام را پیگیری می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوهای وین نیز افزود: تصمیم خود را عوض نکردیم و دولت فعلی هم اعلام کرده که گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود. بالاخره دولتی رفته و آمده است. یک فرایند کاملاً دموکراتیک در ایران رخ داده است و این کشورها بهتر می‌دانند در این ترتیبات هم ترتیبات اجرایی و هم ساختارها و هم افراد دستخوش تحولاتی می‌شوند.
هشدار سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به نشست شورای حکام درحالی است که مدیر کل آژانس پس از بازگشت از تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به توافق با ایران گفت که نیازی به صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نمی‌بیند. او در این کنفرانس خبری گفت که آژانس توقف ارتباط مهمی با ایران داشته که این موضوع در سفر به تهران حل شد. گروسی افزود: «ما موفق شدیم فوری‌ترین موضوع را که از دست دادن قریب‌الوقوع اطلاعات بود برطرف کنیم و الان یک راه‌حل داریم».
تشکیل ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات افغانستان نیز بیان کرد: در وزارت خارجه بعد از این بحران تلاش کردیم به‌صورت جدی و متمرکز کارها را جلو ببریم. اخیراً ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه ذیل نماینده ویژه شکل گرفته است. همه تلاش خود را کردیم مردم افغانستان از دسترسی‌های ضروری و مراودات کنسولی با سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ما محروم نشوند. وی افزود: سرکنسولگری‌ها و سفارت ما در افغانستان باز و فعال هستند و آنهایی که نیمه فعال هستند و فعالیت آنها به حداقل رسیده ان‌شاءالله شکل و شمایل جدیدتری به ارائه سرویس‌ها خواهند پرداخت.
حضور رئیس‌جمهوری در اجلاس شانگهای
خطیب‌زاده درباره حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سران شانگهای و عضویت دائم ایران در شانگهای گفت: این اولین سفر خارجی دکتر رئیسی است که دارای دو جنبه است. یک جنبه شرکت در اجلاس شانگهای و دیگری ظرفیت دوجانبه این سفر است و در هر دو جنبه برنامه‌های گسترده‌ای توسط نهاد ریاست جمهوری در دست پیگیری است و پیگیری‌های ضروری در دوشنبه توسط سفارت ما انجام شده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: درخواست ایران در نشست شانگهای در دوشنبه بررسی می‌شود و امیدواریم بررسی به نتیجه‌ای که انتظار داریم ختم شود.
پیگیری مطالبات ایران از عراق
خطیب‌زاده پیگیری مطالبات ایران از عراق را یکی از موضوعاتی دانست که لاینقطع به‌عنوان موضوع گفت‌وگوهای ایران با عراق مطرح شده است. او در این رابطه گفت: بخشی از این مطالبات از طرق مختلف تأدیه شده، ولی بخش عمده آن باقی مانده است. یکسری توافق‌های قبلی داشتیم که برخی انجام نشده و زمین مانده بود. در این سفر در خصوص اینها گفت‌وگوهایی شد و بخش‌های فنی و تکنیکی موضوع هم با هم جلساتی داشتند و این موضوعی است که در یک بستر دوجانبه پیشرفت‌هایی داشته، ولی قابل قبول نبوده است.
خطیب‌زاده عنوان کرد: بعد از ملاقات و توافق‌هایی که آقای رئیسی با آقای الکاظمی داشت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و سفیر ما بعد از بازگشت به بغداد، با یک دستورالعمل مشخص در چند حوزه از جمله در حوزه تأدیه بدهی‌های ما بازگشته و ان‌شاءالله پیشرفت‌های بهتری را بعد از این سفر شاهد خواهیم بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره نشست افزایش سهمیه روادید زوار اربعین نیز با بیان اینکه همچنان به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی مضایق جدی وجود دارد، افزود: دو طرف تلاش دارند این عدد را تا جایی که ممکن است، با رعایت سلامت زوار بالا ببرند. توافق اولیه در بغداد ۳۰ هزار نفر از زوار ایرانی بود که این فرصت مهیا شود از مسیر هوایی وارد عراق شوند. پیش از سفر الکاظمی، عدد ۶۰ هزار توافق شد و در سفر روز گذشته مجدد توافق شد روی ۶۰ هزار هم مقامات بهداشتی و مرتبط با اربعین دو طرف تجدید نظر کنند و ببینند اگر بتوانند براساس هر میزانی که ممکن شود حداکثر امکان را محقق کنند، ولی همچنان در فضای تردد هوایی صورت خواهد گرفت.
خطیب‌زاده درباره لغو روادید نیز اظهار داشت: ما لغو روادید را برای اتباع عراقی تصویب کردیم و منوط به عمل متقابل از سوی دوستان عراق بود که در پی سفر الکاظمی به تهران، برای ترددهای هوایی این توافق انجام شد و ترتیبات اجرایی آن هم طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7724/3/586850/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها