نگرانی‌های امریکا از آزمایش موشکی جدید کره شمالی


زهره صفاری/ کره شمالی چند روز پس از هفتاد و سومین سالگرد تأسیس این کشور، از نخستین آزمایش موفق موشک‌های کروز دوربرد خود در 6 ماهه اخیر پرده برداشت و نگرانی امریکا و همپیمانانش را برانگیخت.
به گزارش «نیویورک تایمز»، خبرگزاری دولتی کره شمالی دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این آزمایش موشکی شنبه و یکشنبه انجام شده است و کروزهای پیشرفته در پروازی دو ساعته، با موفقیت به اهدافی در فاصله 1500 کیلومتری خود اصابت کردند.
از آنجا که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک را شامل می‌شود، گرچه این آزمایش جدید نگرانی‌هایی را بویژه در شبه جزیره کره برانگیخته، اما موشک‌های آزمایش شده از نوع کروز بوده‌اند و نتوانسته‌اند انتقادی را به دولت «کیم جونگ اون» وارد آورند.
به نوشته «گاردین»، کره شمالی این موشک را «سلاح استراتژیک با اهمیت فوق‌العاده» نامیده و آن را «ابزار بازدارنده مؤثر دیگری» در برابر «نیروهای متخاصم» خوانده است. همین دیدگاه سبب شده است که امریکا و همپیمانان آسیایی‌اش، اقدام کره شمالی را تهدیدی تازه علیه خود و همسایگان بدانند. فرماندهی هند و اقیانوس آرام امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گزارش تمرکز مستمر کره شمالی را بر توسعه برنامه نظامی خود و تهدیدهایی که برای همسایگان و جامعه بین‌المللی ایجاد می‌کند، نشان می‌دهد. اما امریکا همچنان بر سر تعهدات خود برای دفاع از کره جنوبی و ژاپن مانده،  «کاتسونوبو کاتو»، دبیر کابینه ژاپن نیز گفت: «موشک‌های کره شمالی با چنین بردی تهدیدی جدی برای صلح و امنیت ژاپن و مناطق اطراف آن است. گرچه ما برای تقویت قابلیت موشکی خود تلاش می‌کنیم اما بسیار نگران هستیم. در همین راستا توکیو برای جمع‌آوری اطلاعات درباره آخرین آزمایش‌های پیونگ یانگ با واشنگتن و سئول همکاری خواهد کرد.»
گفته می‌شود ارتش کره جنوبی که به طور معمول نخستین منبع اطلاعات درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی است در این چند روز هیچ‌گونه پرتابی را اعلام نکرده و از این آزمایش غافلگیر شده است.
اما گزارش‌های منتشر شده از این آزمایش موشکی که پس از مانور متفاوت سالگرد تأسیس کره شمالی انجام شد، نشان می‌دهد «کیم جونگ اون» رهبر جوان این کشور در مراسم پرتاب موشک‌های کروز حضور نداشته و فرماندهی عملیات توسط «پاک جونگ چون» مقام ارشد نظامی کیم بوده است.
تحلیلگران «فرانس پرس» بر این باورند آزمایش چنین سلاحی نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر کره شمالی در فناوری تسلیحاتی است. «پارک وون گون»، استاد مطالعات کره شمالی در دانشگاه سئول کره جنوبی نیز این موشک‌ها را تهدید قابل توجهی برای همسایه جنوبی دانست: «اگر کره شمالی یک کلاهک هسته‌ای بسیار کوچک روی این موشک‌ها تعبیه کند بسیار خطرناک خواهد بود و به نظر می‌رسد این کشور آزمایش‌های بیشتری برای توسعه سیستم‌های تسلیحاتی خود انجام خواهد داد.»
«جفری لوییس»، کارشناس مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری نیز در توئیتی نوشت: «موشک‌های آزمایش شده قادر به حمل کلاهک علیه اهداف در سراسر کره جنوبی و ژاپن هستند.»
آزمایش موشکی کره شمالی در حالی در روزهای ابتدایی هفته جاری انجام شد که تنها چند روز دیگر مذاکرات هسته‌ای با حضور مقامات بلندپایه امریکا، کره جنوبی و ژاپن در توکیو برگزار خواهد شد که محور آن بررسی راه‌های تسهیل روابط با کره شمالی است. این در حالی است که دولت «بایدن» گرچه درصدد بازکردن راه‌های دیپلماتیک برای خلع سلاح کره شمالی است اما هنوز هیچ عزمی برای برداشتن تحریم‌های این کشور نشان نداده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7724/4/586858/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها