اخبـــــار


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:
واکسیناسیون کرونا طبق برنامه زمانبندی سنی اجرا می‌شود

پرستو رفیعی/ ورود محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور موجی از آرامش و رضایت مردمی را به‌همراه داشته است. خبرها حاکی از این است که این روزها مراکز تجمیعی واکسیناسیون شاهد حضور شهروندانی هستند که با رضایت و رغبت در صفوف واکسیناسیون به انتظار تزریق واکسن می‌ایستند. البته طی این دو روز اخیر در فضای مجازی و برخی کانال‌ها عنوان شده به‌دلیل وجود واکسن کافی در کشور افراد جامعه در سنین مختلف می‌توانند بدون ثبت‌نام در مراکز تجمیعی حضور یافته، واکسن تزریق کنند. این موضوع که باعث ایجاد ازدحام و گاهی بروز مشکل در مراکز می‌شود از سوی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تکذیب شده است. علیرضا رئیسی همچنان بر واکسیناسیون کووید ۱۹ بر اساس زمانبندی سنی تأکید و هرگونه تغییری در این روند را تکذیب می‌کند.
 همچنین علیرضا زالی نیز مراجعه بدون نوبت در بسیاری از مراکز را یکی از مشکلات واکسیناسیون در شرایط فعلی عنوان می‌کند و معتقد است که هرچه گروه‌های سنی کاهش پیدا کند، این مشکل کمتر می‌شود. در حال حاضر دو گروه در حال دریافت واکسن هستند؛ نخست گروهی که مطابق با سال تولد از طریق سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام می‌کنند و دوم گروه مشاغل که با معرفینامه مجاز به تزریق هستند و سایر افراد جامعه باید منتظر باشند تا طبق زمانبندی برای تزریق واکسن دعوت شوند.
فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اهمیت موضوع واکسیناسیون و تأکید رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان ارشد بر تسریع در روند انجام آن، می‌گوید: به‌دنبال افزایش واردات واکسن، نیاز به تقویت زیرساخت‌های لازم به نحو مقتضی حس شد، بر همین اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز واکسیناسیون متعددی را وارد مدار خدمت‌رسانی کردند و به تبع آن در استان تهران نیز بالغ بر ۱۴۴ پایگاه تجمیعی راه‌اندازی شد.
او همچنین بر افزایش تعداد پایگاه‌های تزریق واکسن در تهران تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: باید مراکز موجود به‌صورت دو شیفت و برخی مراکز به‌صورت شبانه روز به ارائه خدمت بپردازند تا آمار روزانه تزریق در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ۱۲۰ هزار دوز در روز برسد. البته به علت شرایط پیچیده و تراکم جمعیت در استان تهران، نیاز به اقدامی جهادی در روند واکسیناسیون حس می‌شود و بنا به تأکید وزیر بهداشت باید حلقه نظارتی در این خصوص شکل گیرد تا شرایط به‌طور کامل مدیریت شود و نیازسنجی مراکز صورت گیرد.
به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مقرر شده در آینده‌ای نزدیک مراکز جامع سلامت در شیفت صبح خدمات غیر کرونایی ارائه ‌دهند و در شیفت عصر، تزریق واکسیناسیون صورت بگیرد.اجرای این مدل به بهبود روند واکسیناسیون کمک بسیاری خواهد کرد.
زالی همچنین عنوان می‌کند: بررسی اطلاعات استخراج شده و تحلیل وضعیت موجود از بازدیدها در آینده‌ای نزدیک به بهبود روند ارائه خدمات و تسریع در روند واکسیناسیون منجر خواهد شد.
 وزیر بهداشت: واکسن فخرا اثربخشی خوبی دارد
در شرایطی که وعده‌های واردات واکسن به کشور در حال تحقق است و با عملی شدن این امر مهم علاوه بر حفظ جان افراد جامعه بسیاری از محدودیت‌های کرونایی درحال برچیده شدن هستند، اقدامات لازم برای تولید واکسن کرونا در کشور نیز در حال انجام است. درحقیقت واردات واکسن مانع از تولید واکسن در داخل کشور نشده و اقدامات ثمربخشی در این حوزه در حال صورت گرفتن است.
وزیر بهداشت در این باره می‌گوید: با افتخار اعلام می‌کنیم که بهترین واکسن را در کشور تولید می‌کنیم و با افزایش تولیدات و صنعتی کردن آنها در آینده دیگر نیازی به واردات واکسن نخواهیم داشت.
بهرام عین‌اللهی در مراسم آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا، می‌گوید: سلامت مردم در مسأله کرونا عمدتاً با واکسیناسیون انجام می‌گیرد. مطالعات در تمام دنیا و کشور خودمان ثابت کرده، تنها راه مقابله با ویروس‌ها واکسیناسیون است.
 او با بیان اینکه با واردات فراوان، واکسیناسیون بسرعت در کشور درحال انجام است، می‌افزاید: در برهه‌ای به‌دلیل ضرورتی که داریم و برای تسریع در واکسیناسیون مردم مجبور به واردات واکسن شدیم و امروزه با واردات فراوان، تسریع واکسیناسیون در کشور محقق شده است. همزمان با این موضوع، تولیدات داخلی ما در ۵ مرکز انستیتو پاستور، انستیتو رازی، سیناژن، برکت و فخرا این اطمینان را به ما می‌دهد که در آینده اتفاقات خوبی رخ دهد.
وزیر بهداشت تأکید می‌کند: امروز اطمینان می‌دهم که واکسن فخرا یکی از واکسن‌های خوب و با کیفیت بسیار بالا است. همه شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب از واکسن ایرانی استفاده کردند و این برای ما افتخار بزرگی است که بالاترین مقام کشور ما از واکسن ایرانی استفاده کردند، بنابراین با اطمینانی که ایشان به وزارت بهداشت و دانشمندان ایرانی دارند با افتخار امروز اعلام می‌کنیم که بهترین واکسن را در کشور تولید می‌کنیم و با افزایش تولیدات و صنعتی کردن آنها در آینده دیگر نیازی به واردات واکسن نخواهیم داشت.
در همین زمینه سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه تا سه ماهه آینده تولید واکسن فخرا را به ۵میلیون دوز در ماه خواهیم رساند، می‌گوید: تا پایان سال ۲۰ میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

۴۴۸ فوتی جدید کرونا در کشور

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، از ظهر یکشنبه ۲۱ شهریور تا ظهر دوشنبه ۲۲ شهریور ماه در کشور متأسفانه ۴۴۸ بیمار کووید۱۹ به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.به‌گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی بازه زمانی مذکور و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۳۲۷ نفر رسید.متأسفانه در طی بازه مذکور ۴۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۴ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7724/7/586876/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها