هنرمندان در فضای مجازی


تبریک‌ها برای روز ملی سینما هنوز هم ادامه دارد و هنوز بخشی از مطالب فضای مجازی اهالی فرهنگ و هنر را تشکیل می‌دهد. البته در این بین نگرانی‌ها بابت وضعیت مردم افغانستان و بویژه زنان افغان هم بازتاب‌های متعددی دارد. با این حال شادباش‌های زادروز هنرمندان و از طرفی خبر برپایی کنسرت یا انتشار آلبوم موسیقی، فیلم و کتاب هم جایگاه قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی دارد. در یکی از همین پست‌ها، «الهام کردا» از مردم دعوت کرده‌ اجرای چند شب آخر نمایش «در انتظار گودو»را از دست ندهند و شاهو عندلیبی هم با انتشار بخشی از یک ویدیو از برپایی اولین کنسرت رسمی خود و دوستانش در اروپا، همزمان با کنترل نسبی کرونا در برخی کشورها گفته است.
نویسنده جهانی ادبیات کودک و نوجوان ایران
فرهاد حسن‌زاده، روزنامه‌نگار و نویسنده کودک و نوجوان کشورمان به جمع نویسندگان برتر جایزه «هانس کریستین اندرسن» راه یافته، این جایزه در سطح جهانی از چنان اعتباری میان اهالی کتاب برخوردار است که آن را نوبل کوچک ادبیات می‌خوانند. البته این نخستین مرتبه‌ای نیست که این نویسنده شاخص تا این اندازه توجه داوران جهانی را به خود جلب کرده، چند سال قبل هم از او به‌عنوان یکی از پنج نویسنده برتر ادبیات کودک و نوجوان جهان در خلال برپایی اختتامیه جایزه «هانس کریستین اندرسن» تقدیر شد. این خبری است که «کتاب‌های طوطی» منتشر کرده است.
چهره ‌ها
علیرضا عصار، خواننده و آهنگساز کشورمان با باز نشر بخشی از فیلم «دلشدگان» به یکی از دیالوگ‌های آن اشاره کرده، پستی که در آن متنی به‌عنوان آرزوی مشترک این روزهای‌مان آمده که بخشی از فیلم است: «کاش این دنیا هم مثل یک جعبه موسیقی بود، هم صداها آهنگ بود و همه حرف‌ها ترانه.» عصار خودش نیز به‌همین مناسبت نوشته:«روز ملی سینما بر تمام دوستداران سینما و بر تمام هنرمندان ارزنده سینمای ایران عزیزمون مبارک.»
کیهان کلهر هم خبر خوبی برای علاقه‌مندان موسیقی دارد؛ گویا زمان کمی تا انتشار تازه‌ترین آلبوم این آهنگساز و نوازنده شناخته شده مانده، «آبی همچون شب فیروزه‌ای» عنوان این آلبوم است که قرار شده 22 آبان ماه پاییز در پیش رو، برابر با 21 نوامبر سال 2021 منتشر شود. این آلبوم شامل هشت قطعه است که با همکاری هنرمندان از جمله ساندیپ داس، کارن اوزونیان و اریک جاکوبسن بزودی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
مهراب قاسم‌خانی بازیگر سینما مطلبی درباره روز سینما و فیلمنامه‌نویسی خودش گذاشته، البته به بهانه تبریک روز سینما به همه آنهایی که عاشق هنرهفتم هستند. او درباره این نوشته که بالاخره جوان‌ترهای با انگیزه جای او و هم‌نسلانش را می‌گیرند:«هنوزم بعد از نزدیک به 30 سال کار کردن، این اعتقاد رو دارم که هیچ عامل بیرونی باعث موفقیت یا عدم موفقیت من یا پرکاری‌ام نمی‌تونه باشه. فرمول به همین سادگیه که تا وقتی مخاطب کارم رو بپسنده حضور دارم و هیچ کسی نیست که نخواد با کسی که مخاطب دوستش داره کار کنه.» البته چند سطر بعدتر هم گفته اگر روزی مخاطب دیگر کارش را نپسنده هرچقدر هم دوست و آشنا داشته باشد بی‌فایده است.
محسن شریفیان نوازنده و آهنگساز جنوبی هم با انتشار بخشی از اجرایی که خود هم در آن حضور دارد نوشته:«این قطعه را پنج سال قبل در اتریش نواختیم. گاهی به جادوی زمان فکر می‌کنم که چقدر طول و عرض و ارتفاعش متغیر است! باد دارد! زار دارد. انگار زمان، خودش از اهل هواست. شاید باز هم ساختیم! سی سال بعد!» اما گفته شریفیان درباره اهل هوا و زار، به طایفه‌ای ساکن در جنوب کشورمان باز‌گردد.
ترانه علیدوستی هم عکسی قدیمی که معلوم است از آلبوم تصاویر چاپی گرفته شده را گذاشته و البته در چرایی کیفیت نه چندان خوب آن هم به شوخی گفته که آن را به‌عنوان جنسی عتیقه بپذیرید. او درباره این عکس که به سال 2002 و اختتامیه جشنواره لوکارنو سوئیس تعلق دارد نوشته:«در جوانی من اینستاگرام نبود و جز عکس رسمی کسی چیزی از ما ثبت نمی‌کرد. اینها را هم سال‌ها بعد به دستم رساندند.» در این عکس او در حال دریافت جایزه‌ای برای بازی در فیلم «من، ترانه، 15 سال دارم» است. او اتفاقات خوبی را برای سینمای کشورمان و اهالی‌اش آرزو کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7724/16/586920/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها