مجمع عمومی؛ از رکود کرونایی تا بازگشت طالبان


بنفشه غلامی/ هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل امروز در حالی آغاز به کار می کند که سایه کرونا بر این اجلاس کمرنگ‌تر از سابق شده است. با این حال کرونا همچنان یکی از موضوعات اصلی مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2021 خواهد بود. همان طور که افغانستان، محیط زیست و بازگشت امریکا به روال پیش از دونالد ترامپ از دیگر مضامین اصلی سخنرانی‌ها هستند.به گزارش سایت شبکه خبری «سی ان ان»، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی ساکنان کره زمین، بیش از آنکه به صلح جهانی و دیگر آرزوهای دست نیافتنی بیندیشند، خواهان پایان گرفتن پاندمی کرونا هستند که در آستانه دوسالگی است. با این حال نگرانی نیویورکی‌ها بابت کرونا در ایام برگزاری مجمع عمومی از مدت‌ها پیش از برگزاری مجمع جای بحث فراوان شده بود.
خوش آمدید اما بهتر است نیایید
مسئولان شهر نیویورک چند ماه پیش از سران سازمان ملل خواسته بودند، نشست امسال مجمع عمومی را نیز همچون سال گذشته به صورت مجازی برگزار کنند. آنان تأکید کرده بودند که با وجود شیوع کرونا، برگزاری مجمع عمومی نه تنها برای میهمانان این نشست که برای مردم نیویورک هم خطرآفرین است. به گزارش «پس بلو» سایت وابسته به سازمان ملل که اخبار این سازمان را منتشر می‌کند، بعد از سکوت سازمان ملل مقابل این درخواست، نماینده امریکا در سازمان ملل، در نیمه ماه اوت (یک ماه پیش) نامه‌ای برای نمایندگان 192 کشور عضو این سازمان ارسال کرد و در آن به آنها بابت حضور در نشست مجمع عمومی خوشامد گفت اما در عین حال به نوعی از آنها خواست در این مجمع عمومی حضور مجازی داشته باشند. او در این نامه از نمایندگان کشورها خواست، فایل تصویری سخنران‌های خود را به مجمع عمومی سازمان ملل تحویل دهند. با این حال طبق آنچه که در روزهای گذشته اعلام شده 83 رئیس دولت، 43 نخست وزیر، سه معاون نخست وزیر و 23 وزیر امور خارجه شخصاً در مجمع عمومی سخنرانی می‌کنند. به گزارش «رویترز»، امریکا اعلام کرده است که تمامی دیپلمات‌هایی که تصمیم به حضور فیزیکی در نشست دارند، تحت پروتکل‌های بهداشتی وارد مجمع خواهند شد. به همین دلیل نیز یک دستگاه ون در خارج از مقر سازمان ملل مستقر می شود تا ضمن انجام تست‌های رایگان، خدمات احتمالی را ارائه دهد. اما همین تدابیر باعث شد تا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از موقعیت استفاده کرده و بگوید: «همین امر نشان
می دهد جهان تا چه حد درگیر نابرابری واکسیناسیون و تدابیر بهداشتی است.» و البته دبیرکل سازمان ملل که در تلاش است سران کشورها را متقاعد کند تا پایان نیمه اول سال آینده 70 درصد مردم جهان را مقابل کرونا واکسینه کنند، چندان پر بیراه نمی‌گوید، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد، بیش از 70 درصد دوزهای واکسن کووید 19 در جهان تنها در 10 کشور تزریق شده است. در این بین از 5.7 میلیارد دوز واکسن تزریقی، سهم افریقا تنها دو درصد بوده است.
افغانستان، سرزمین درد و رنج
هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل امسال در حالی برگزار می‌شود که کمتر از یک ماه قبل جهان شاهد وقوع یک دوربرگردان تاریخی در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت بود. به گزارش سایت خبری تحلیلی «نایکی»، از همین رو مسأله افغانستان و نگرانی‌ها درباره مردم این کشور، یکی از مهم‌ترین مسائلی خواهد بود که در نشست مجمع عمومی درباره آن سخنرانی‌ها خواهد شد. زنان و اقلیت‌ها در مرکز این نگرانی‌ها هستند.
با این حال در آستانه یک ماهه شدن حاکمیت طالبان بر افغانستان شاهد آن هستیم که کشورهای بزرگ هر چند هنوز حکومت طالبان بر افغانستان را به رسمیت نشناخته‌اند اما از تعامل با طالبان سخن می‌گویند.  در این بین چین و روسیه خواهان حرکت طالبان به سویی هستند که خلأ قدرت در افغانستان را برطرف کنند.
شرایط اقلیمی
یکی دیگر از مسائلی که سال‌ها است، در مرکز توجه جهانی قرار دارد اما تا کنون جهان به توفیق بزرگی درباره آن دست نیافته است، مسأله گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی است که امسال نیز یکی از مباحث اصلی مجمع عمومی سازمان ملل است. به گزارش «سی ان ان»، در یک سالی که گذشت، در جای جای کره زمین شاهد آتش سوزی‌ها، سیل‌ها و فرونشست‌هایی بودیم که همگی از پیامدهای مرگبار گرم شدن کره زمین هستند. براساس گزارش جدیدی که توسط کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل منتشر شده است، کره زمین در حال گرم شدن تا 2.7 درجه سانتیگراد است که 1.5 درجه بیشتر از آن چیزی است که دانشمندان معتقدند، عواقب مرگباری را به دنبال خواهد داشت.
بازگشت امریکا
اما نشست امسال بیش از هر کس برای یک نفر اهمیتی ویژه دارد: رئیس جمهوری امریکا. جو بایدن که این نخستین حضور او در مجمع عمومی سازمان ملل در کسوت رئیس جمهوری امریکا است، به شرکای اروپایی خود که از اقدامات خود محوری دونالد ترامپ به ستوه آمده بودند، وعده بازگشت امریکا را داده است. بنابراین همان طور که «فارن پالیسی» نوشته، بایدن که به خاطر خروج بد از افغانستان با بحران اعتبار بین‌المللی روبه‌رو است، قصد دارد از این نشست استفاده کند تا خاطرات بد شرکای اروپایی امریکا از دوره ترامپ را از یاد آنان ببرد. اما این در حالی است که کمتر از یک هفته پیش با امضای قراردادی دفاعی با استرالیا، موجب خشم فرانسه شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7730/4/587448/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها