رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

خدمت رسانی معیشتی به ایثارگران باید تقویت شود


محبوبه مصرقانی/ روز گذشته اولین نشست خبری رئیس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف تشریح رویکردهای این سازمان و معرفی برنامه‌های هفته دفاع مقدس برگزار شد. در این نشست سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید با اشاره به اینکه هویت اساسی بنیاد شهید، فرهنگی و اجتماعی است، گفت: باید برای تحقق این هویت‌ تلاش کنیم. تلاش ما بر این است که فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران بیشتر توسط مردم مدیریت و اجرایی شود.  به گزارش «ایران»، وی گفت: فرهنگ ایثار و شهادت به یک جریان، مذهب یا گروه خاص در کشور اختصاص ندارد و همان‌طور که می‌دانیم از همه مذاهب و گروه‌ها شهیدانی در جنگ تحمیلی حضور داشتند که جان خود را فدای میهن کردند. او در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌هایی برای شفاف‌سازی منابع این سازمان دارد، گفت: باید مشخص شود بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران بر‌اساس تکالیف چقدر باید باشد. بدین معنا که اگر سه میلیون و هفتصد هزار نفر تحت پوشش داریم باید بدانیم چه خدماتی برای آنها تعریف شده است. باید مشخص باشد که بار مالی اقدامات و خدمات بنیاد، درآمد حاصل از املاک، میزان عواید سالانه از مجموعه‌های اقتصادی بنیاد شهید در چه وضعیتی است. وی ادامه داد: خدمات‌رسانی معیشتی به ایثارگران باید بازنگری و تقویت شود.
او با اشاره به اینکه مسیر عدالت‌سازی از بستر شفاف‌سازی می‌گذرد، گفت: یکی از مشکلات موجود عدم شفافیت‌های قانونی است که باید اصلاح شود. تأکید می‌کنم زحمات خوبی در بنیاد شهید کشیده شده است اما به‌طور کلی باید این موضوعات مشخص باشد و ما در تلاش رفع آن هستیم.قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به اینکه آیا برخی فعالیت‌های این بنیاد به بخشی خصوصی واگذار می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: واگذاری بخشی از امورات بنیاد شهید به افراد در بخش خصوصی با توجه به تخصص آنها انجام خواهد شد و نظارت‌ها به صورت مستمر بر این واگذاری‌ها وجود دارد و در صورت عدم موفقیت بخش خصوصی به افراد یا مجموعه دیگر واگذار خواهد شد. در واگذاری امور به بخش خصوصی از تخصص و ظرفیت افرادی مثل فرزندان شهدا و ایثارگران که در امر مربوطه توانایی و تخصص دارند، استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به آمار افراد تحت پوشش این سازمان افزود: در قانون جامع ایثارگران عنوان رزمنده هم جزو مفهوم ایثارگر آورده شده است، با توجه به این تعریف حدود 11 میلیون نفر رزمنده و ایثارگر در کشور وجود دارد و در حال حاضر بیش از ۳ میلیون نفر تحت پوشش خدمات و حمایت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند. به نظر من بزرگ‌ترین مسأله بنیاد مدل حکمرانی این مجموعه در بخش‌های مختلف و وظایف افراد مسئول در آن است.
قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر وجود ایرادات و مشکلات تعیین درصد جانبازان گفت: ارائه خدمات برای جانبازان تحت پوشش مبتنی بر درصد جانبازی افراد است و قوانین این حوزه باید بازبینی و در بخش‌هایی اصلاح شود که کیفیت خدمات جامعه هدف تطبیق شود. تا زمانی که خدمات مبتنی بر درصد باشد رفتار جامعه هدف مطابق آن خواهد بود و مشکلی حل نخواهد شد. در این نشست سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید نیز درباره برنامه‌های این بنیاد در هفته دفاع مقدس گفت: ویلچررانی و دوچرخه سواری از حرم تا حرم روز یکم مهر ماه همزمان با برنامه هفته دفاع مقدس با حضور جانبازان و مسئولین بنیاد شهید برگزار خواهد شد. برنامه میهمانی لاله‌ها در گلزار شهدای ادیان توحیدی انجام و پیام مقام معظم رهبری هم قرائت خواهد شد. همچنین برای اولین بار تجلیل از ۳ هزار راوی دوران مقدس در روز یکشنبه چهارم مهر ماه برگزار می‌شود. نمایش تشکل‌های مجازی، اجرای تئاتر خیابانی، نواختن زنگ ایثار بین آموزش و پرورش و بنیاد شهید در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه، رونمایی از ۱۳ عنوان کتاب از دیگر برنامه‌های این بنیاد در هفته دفاع مقدس خواهد بود.
 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7730/7/587463/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها