هنرمندان در فضای مجازی


روز گذشته چندتن از اهالی سینما پوستری از سریال خاتون را به اشتراک گذاشتند که در آن خبر از پیوستن «عاطفه رضوی» به جمع بازیگران این مجموعه آمده. البته همچنان اهالی  هنر به مشکلاتی که کرونا سبب شده واکنش نشان می‌دهند از جمله پرویز پرستویی که با انتشار پستی درباره بخشی از شرایطی که گریبان مردم را گرفته نوشته و حتی برای جمع‌آوری کمک از علاقه‌مندان دعوت کرده است. در این بین بازار کلاس‌های آنلاین هم طبق روالی که در این حدود دو سال سراغ داشتیم داغ است، الهام فلاح از برپایی کارگاهی برای آموزش بانی رمان خبر داده است.

نت‌های عشق سفید
چیزی نمانده که دو سالگی شیوع کرونا در کشورمان و مشکلاتی که مدت‌هاست امان کادر درمان‌مان را بریده سر برسد. با این حال کادر درمان دست از پا نکشیده و در کنار این تلاش شبانه‌روزی حتی برای روحیه بخشی به مردم هم تلاش می‌کنند. همچون قطعه موسیقایی«عشق سفید» که همین تازگی منتشر شده و روایتگر عاشقانه‌هایی از زبان یک پزشک برای مردم کشورش است. جالب است بدانید جرقه اولیه این اثردر بحبوحه  روزهای تلخِ کرونا زده شده، روزهایی که بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های کشور مملو از مردمی بود که عاجزانه از کادر درمانِ خود، تقاضای یاری داشتند. کادر درمان نیز با همه  توان برای سلامت مردم خود جانفشانی ‌کردند و در این بین بسیاری از آنان نیز پرکشیدند. اما قطعه‌ای که اشاره شد کار دکتر اردشیر هوشنگی است، پزشک هنرمندی  که در شرایطِ بحرانی و سختِ کرونا، با الهام از این لحظات تلخ، شروع به خلق اثری موسیقایی با عنوان «عشق سفید» کرده. هوشنگی درباره این قطعه گفته:«گمان می‌کنم تا به امروز، کرامت و مهرِ مردمِ سرزمینم، در تقدیر از همکارانم، جلوه گر بوده، اما اکنون، آنچه در قطعه عشق سفید، خلق شده، زبانِ حالِ عاشقانه ای‌ است، از کادر درمان، به مردم عزیزمان. این قطعه، آیینه بخشی از محبت و مهربانیِ سفید پوشان سرزمینم است... همکاران عزیزم که تا پای جان، عاشقانه از نفس افتادند تا نفس کشیدن را هدیه دهند»
چهره‌ها
تینا پاکروان با انتشار پستی نوشته: «عاطفه رضوی با قدرت می‌آید.» گویا قرار شده رضوی در این سریال که اولین ساخته پاکروان به شمار می‌آید در نقش «قدرت» ظاهر ‌شود. پوستری که پاکروان و چند هنرمند دیگر منتشر کرده‌اند تصویری از رضوی در نقش تازه‌اش را نشان می‌دهد. البته رضا بهبودی، بازیگر سینما هم این پوستر را بازنشر کرده و او هم جمله‌ای مشابه پاکروان را در توضیحات آن آورده است. «خاتون» روایت داستانی-تاریخی از خانواده‌ای است که در دوران اشغال ایران توسط متفقین دچار تحولاتی می‌شود.
الهام فلاح، نویسنده هم پستی منتشر کرده که مضمون آن دعوت به حضور در کلاسی اینترنتی است؛ این کلاس‌ها که طی دوره کرونا رواج بیشتری یافته‌اند تنها به حوزه ادبیات محدود نمی‌شوند و همه حوزه‌ها را شامل می‌شوند. فلاح در این رابطه نوشته: «دوستان فقط یک کارگاه در پاییز خواهیم داشت، با ظرفیت محدود. لطفاً پیام بدهید تا راهنمایی‌تان کنند.» در آخر هم خطاب به دنبال‌کنندگان صفحه‌اش نوشته که این  خبر را به گوش سایر علاقه‌مندان هم برسانند.
پرویز پرستویی بازیگر سینما و تئاتر هم بخشی از یک گزارش ویدئویی را منتشر کرده، این پست درباره شرایط و مشکلات اقتصادی کرونا برای ساکنان مناطق
کم درآمد کشورمان است. او نوشته: «کرونا و محدودیت‌های کرونایی بیش از همه اقشار، زندگی مردم کم‌درآمد و فاقد پس‌انداز را تحت تأثیر خود قرار داده است. تصاویر بالا مناطق محرومی از شهر اردبیل است.» پرستویی در ادامه مؤسسه خادمین علی بن ابیطالب را برای جمع‌آوری کمک مردم معرفی کرده است.
رسول صدرعاملی اما پوستر فراخوان داوران کودک و نوجوان سراسر ایران را به اشتراک گذاشته، در این پوستر قید شده که: «ویژه کودکان و نوجوانان 6 تا 16». مهلت ثبت‌نام هم تا ساعت 24 سوم مهر ماه ذکر شده، اگر علاقه‌مند کسب اطلاعات بیشتر هستید می‌توانید سری به نشانی الکترونیکی: www.portal.icff.ir بزنید. سروش صحت، آیدا پناهنده، مرضیه برومند، مستانه مهاجر و نرگس آبیار هم این فراخوان را بازنشر کرده‌اند.
فرهنگ شریف تارنواز ایرانی که سال 1395 درگذشت در صفحه‌ای که توسط دوستانش گردانده می‌شود، همنوازی ویولن اسدالله ملک، تار فرهنگ شریف و تنبک جهانگیر ملک در بیاتِ تُرک را منتشر کرده است. در این صفحه در توضیح بیات ترک آمده است: ««بیاتِ تُرک» یا «بیاتِ زَند» یکی از مقام‌های ردیف موسیقی ایرانی و از متعلقات دستگاهِ شور است، بیاتِ تُرک تنوعی در تغییر بنیه شور است که در انتها نیز به شور ختم می شود زیرا اختلاف در فواصلِ شور و زَند (با علامات تغییردهنده) وجود ندارد، بیاتِ تُرک هم آوازی بازاری و متداول میانِ مردم است و آوازی است عرفانی و به اصطلاح «مُژده دهنده» که اجراکننده آن هم بایستی به خوبی حق مطلب را ادا کند، این مایه که از آوازهای شور است از لحاظِ رابطه فواصل با درآمد قدری یکنواخت به گوش می‌رسد.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7730/16/587505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها