قالیباف در بازدید از دیوان محاسبات کشور:

باید در حد نیاز قانونگذاری کنیم


رئیس مجلس اولویت نخست مجلس را نظارت دانست و با تأکید بر لزوم نظارت آنلاین دیوان محاسبات بر چگونگی اجرای قانون بودجه کشور و ارائه گزارش‌های مدون درباره آن، گفت: باید صرفاً در حد نیاز قانونگذاری کنیم که در این راستا دیوان محاسبات کشور رکن رکین نظارتی مجلس است.
به‌ گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف که صبح دیروز در مراسم آیین رونمایی از گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ در دیوان محاسبات کشور حاضر شد، افزود: اتفاقات خوبی در دیوان افتاده است البته هنوز در میانه راه قرار داریم؛ هرساله بعد از ارائه لایحه بودجه، گزارش تفریغ بودجه آن در دی ماه ارائه می‌شد اما در حال حاضر که اوایل مهرماه قرار داریم و دولت به‌تازگی کار تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ را آغاز کرده، گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ حاضر بوده و دو هفته دیگر در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه قرار است هر دو ماه یکبار گزارش اولیه از نظارت بر بودجه نیز ارائه شود، عنوان کرد: نظارت برخط  بر بودجه کمک شایانی به تصمیم گیری‌ها می‌کند و امیدواریم تمام امور برخط شود که در راستای رویکرد هوشمندسازی به‌عنوان یکی از ۴ رویکرد مجلس انقلابی است.
وی تأکید کرد: زمانی که بودجه می‌نویسیم برای زندگی مردم در شهرها و روستاها و همچنین دولت تصمیم‌گیری می‌کنیم و همگی تحت تأثیر سیاست‌های پولی و مالی ما قرار می‌گیرند. رئیس مجلس در همین زمینه افزود: واقعیت تلخ این است که وقتی کسری بودجه داریم در حقیقت این به‌معنای دست در جیب مردم کردن است و در این شرایط در حالی حقوق‌ها را افزایش می‌دهیم که قدرت خرید مردم پایین آمده است.
پرداخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به سه دهک بالای کشور در سال ۹۹
 نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جلسه رونمایی از گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ در دیوان محاسبات گفت: طبق گزارش ارائه شده دولت دوازدهم در سال ۹۹ یارانه سه دهک بالای کشور را علی‌رغم تکلیف قانونی، قطع نکرده است.
حجت‌الاســــــلام سیــــدمحمدرضـــــا میرتاج‌الدینی، به ارائه توضیحاتی درباره این جلسه پرداخت و گفت که طبق توضیحات رئیس دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، چهار ماه زودتر آماده شده است. لذا کاهش مدت ارائه این گزارش به مدت چهار ماه کار ارزشمند و قابل تقدیری است. باید از اقدام شایسته دیوان محاسبات تشکر کرد. بخصوص اینکه این گزارش از لحاظ محتوا هم بسیار خوب بوده و با پیشنهادات اصلاحی همراه است.
وی به ارائه موارد مطرح شده در این جلسه پرداخت و گفت: دولت سابق باید ۲۲ آیین‌نامه برای احکام تکلیفی بودجه ۹۹ می‌نوشت که ۱۴ مورد را در زمانش انجام داده و در ۶ مورد تأخیر داشته است. دو مورد مهم از آیین‌نامه‌ها یعنی آیین‌نامه‌های مربوط به مالیات از خانه‌های خالی و همچنین مالیات از خودروهای لوکس در دولت سابق تهیه نشده است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: طبق قانون باید دولت دوازدهم یارانه سه دهک بالای کشور را قطع می‌کرد که آنها هم شناسایی شده بودند اما این کار در دولت گذشته انجام نشد و در این راستا رقم ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به سه دهک بالای کشور در سال ۱۳۹۹ پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۹ هیچ بنگاه دولتی واگذار نشده و عملکرد دولت سابق در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در سال گذشته صفر بوده است، گفت: با توجه به گزارش تفریغ ۹۹ راه برون رفت از بودجه ناکارآمد، عملیاتی کردن بودجه است. باید همه دستگاه‌ها بودجه خود را عملیاتی ببندند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7732/2/587633/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها