راهکار مشترک درباره افغانستان، درخواست انگلیس از چین و روسیه


وصال روحانی/ انگلیس از چین و روسیه درخواست کرده است موضع مشترکی را با سایر کشورهای جهان در قبال افغانستان در پیش بگیرند تا به ادعای لندن، این کشور در امتداد وقایع تلخ دهه‌های اخیرش تبدیل به یک پایگاه بزرگ برای تروریست‌ها و شبه نظامیان قانون‌شکن نشود. این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از آن است، نمایندگان روسیه و چین در کابل با مقامات طالبان دیداری مهم داشته اند.
 به گزارش رویترز، در همین ارتباط دیروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک، وزرای خارجه انگلیس، چین و روسیه و همچنین همتاهای امریکایی و فرانسوی آنان دیداری با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل داشتند و طی آن طرفین تأکید کردند که یکی از ملزومات اصلی ارتقای امنیت در سطح جهان کنترل هر چه بیشتر وقایع افغانستان و پیامدهای به قدرت رسیدن مجدد طالبان است. لیز تروس، وزیر خارجه بریتانیا دیروز در نیویورک مدعی شد: «تنها راه جلوگیری از تبدیل شدن کابل به یک نقطه امن و راحت برای گروه‌های تروریستی، هماهنگ شدن سایر کشورها و بویژه روسیه و چین با تلاش‌های مرتبط با این زمینه است و اگر کوچک‌ترین تفرقی در این زمینه در جامعه جهانی ایجاد شود، خطرات برخاسته از افغانستان غیر قابل کنترل خواهد شد.»
اظهارات تروس در شرایطی ادا شد که روسیه در یک موضعگیری همراه  با دولت طالبان، تصریح کرده که همکاری جامعه جهانی با طالبان تنها راه حل موجود برای وضعیت بغرنج این کشور است. ولادیمیر پوتین نیز به صراحت از کشورهایی که اموال افغانستان را بلوکه کرده‌اندخواسته است این اندوخته‌ها را آزاد و به دولت طالبان واگذار کنند. قرار بود دیروز بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که به واشنگتن سفر کرده است، به همراه لیز تروس با جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا ملاقات و پیرامون راه‌های وادار کردن دولت کابل به کاهش تنش‌ها و محدود کردن زمینه عمل گروه‌های تروریستی در سطح افغانستان با وی گفت‌وگو کنند. تروس بر این باور است که با وجود وعده‌های طالبان شهروندان غربی باقی مانده در کابل از جمله انگلیسی‌هایی که هنوز قادر به ترک این شهر نشده‌اند، امنیت لازم را ندارند و ممکن است قربانی موج بعدی خشونت‌ها شوند.
در همین حال به گزارش «تاس»، ملامحمد حسن آخوند، نخست وزیر موقت طالبان در کابل با نمایندگان ارشد دولت‌های روسیه، چین و پاکستان که حامیان اصلی طالبان هستند، ملاقات و درباره راه‌های رسیدن به ثباتی بیشتر در منطقه و برون‌رفت از برخی مشکلات بین‌المللی گفت‌وگو کرد. در این ملاقات سرپرستان وزارت خارجه و اقتصاد افغانستان نیز حضور داشتند و نکاتی را با ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین به افغانستان و محمد صدیق خان پاکستانی و یوزیائو یونگ چینی در میان گذاشتند اما هیچ بیانیه رسمی درخصوص نتایج این ملاقات منتشر نشد.نمایندگان ویژه سه کشور یادشده روز چهارشنبه با حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان و «عبدالله عبدالله» هم دیدار و گفت‌وگو کردند و در پی این ملاقات، بیانیه‌ای صادر شد که در آن تصریح شده است استقرار دولتی در کابل مورد نیاز است که فراگیر باشد و حقوق و امتیازاتی برابر را برای همه قشرها از جمله زنان فراهم آورد و اعضای کابینه از دید اکثر نهادها و احزاب سیاستمدارانی قابل قبول باشند. دیروز همچنین گزارش شد که پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگویی تلفنی با شی جین پینگ، همتای چینی‌اش آخرین تحولات افغانستان را بررسی کرده است و دو طرف در مورد راه‌های حل مشکلات کابل تبادل آرا کرده‌اند. به گزارش نشریات چینی، پوتین متذکر شده که آرمان‌ها و اهداف چینی‌ها در کابل را تأیید می‌کند و تمامی کوشش خود را به کار می‌گیرد تا برخی نیروهای مغرض خارجی، افغانستان را به سوی نگون‌بختی‌ بیشتر سوق ندهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7732/4/587643/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها