تجربه خرید فناورانه در فروشگاه های آمازون


علیرضا احمدی/  آمازون، این غول دنیای فناوری علاوه بر تجارت الکترونیک در فروشگاه‌های معمولی هم سرمایه‌گذاری کرده است و می‌خواهد آنها را به فناورانه‌ترین شکل ممکن اداره کند. آمازون که در سال 2017 فروشگاه‌های زنجیره‌ای Whole Foods را با بهای 13.7میلیارد دلار خریداری کرد قصد دارد این فروشگاه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کند که مشتری نیازی به ایستادن در صف برای پرداخت هزینه خریدهای خود نداشته باشد.
آمازون برای این منظور سیستم فناورانه Just Walk Out را درنظر گرفته که آن را در سال 2016 در فروشگاه Amazon Go مورد استفاده قرارداد و مشتریان از آن راضی بودند. این سیستم از فناوری بینایی و دید کامپیوتری، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک می‌گیرد و مشتریان برای استفاده از این سیستم فناورانه می‌توانند از چند روش استفاده کنند. یکی از این راهکارها استفاده از بارکدخوان و اسکن QR code کالاها در فروشگاه هاست و راهکار دوم هم استفاده از اپلیکیشن آمازون است. در سومین راهکار هم مشتری می‌تواند از Amazon One استفاده کند یا این که از کارت اعتباری مرتبط با حساب آمازون خود بهره بگیرد. به این ترتیب مشتریان هرچه را که نیازدارند برمی دارند و از فروشگاه خارج می‌شوند. کارت آنها به اندازه خریدشان شارژ می‌شود و مشتری، فاکتور خرید را روی اپلیکیشن Whole Foods Market دریافت می‌کند بدون این که نیازی باشد برای یک لحظه در صف بایستد. البته مشتریان برای استفاده از این سیستم حتماً باید اکانت آمازون را  داشته باشند تا به کارت بانکی آنها متصل شود.
این موضوع در شرایطی مانند بحران کرونا بسیار کارآمد است و بی‌شک بسیار مورد توجه کاربران قرار خواهدگرفت. قرار است سال آینده این سیستم فناورانه در کالیفرنیا، واشنگتن دی سی و Sherman Oaks مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. البته این برای مشتریان فروشگاه هایWhole Foods اجباری نخواهد بود و درصورتی که علاقه‌مند به استفاده از آن نباشند می‌توانند از روش معمولی برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده کنند. این سیستم در بریتانیا هم قرار است در فروشگاه ارائه شود تا مشتریان از آن بهره بگیرند. البته برخی معتقدند این سیستم برای سبزی فروشی‌ها چندان کارآمد نخواهد بود ولی باید دید آمازون برای حل مشکلات این فروشگاه‌ها چه راهکاری ارائه خواهد داد.
این نخستین بار نیست که موضوع خرید فناورانه مردم مورد توجه فعالان عرصه فناوری قرار گرفته و پیش از این نیز استارتاپ‌های مختلفی به این موضوع ورود کرده‌اند. به‌عنوان مثال در سال گذشته Grabango سیستم خاصی را برای مشتریان خود در فروشگاه Giant Eagle در پنسیلوانیا ارائه داد و حالا این سیستم فناورانه در سایر شعبه‌های این فروشگاه هم توسعه یافته و مورد استقبال کاربران قرارگرفته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7732/11/587663/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها