دختری که دلش می‌خواهد همه چیز را تعریف کند


 گلاره جباری
مروج کتابخوانی
آرزوهای یک دختر دبستانی احتمالاً خیلی رؤیایی و غیرمنطقی است و نسیم مرعشی هم به این موضوع آگاه است. اما یک‌بار بچه‌ای از او پرسید چرا توی قصه‌ای که برای بزرگترها می‌نویسی آدم‌ها نمی‌توانند کارهایی را که دوست دارند، بکنند؟ آن‌وقت مرعشی فکر کرد آن بچه راست می‌گوید و شروع کرد به نوشتن قصه‌ای برای بچه‌ها که توی آن بچه‌ها می‌توانند خیلی کارها بکنند.
قصه‌ بچه‌ای را نوشت که مثل بچگی خودش چاق است، مثل خودش یک خواهر کوچک‌تر دارد و پسری همسایه‌ آنهاست که همه‌اش اختراع می‌کند. در کتاب «درسا و ماجرای عجیب کلاس دوم»، دُرسا شخصیت اصلی این کتاب، دختری است که تصمیم گرفته مدرسه نرود اما هر چه سعی دارد خانواده‌اش را قانع کند بی‌فایده است.
دُرسا ماجرای یک دختربچه‌ کلاس دومی را روایت می‌کند که اضافه وزن دارد و عاشق پیتزاست او دلش می‌خواهد هر اتفاقی را که برایش می‌افتد برای همه تعریف کند. در خلال تعریف‌های دُرسا ما با اعضای خانواده‌ و دوستانش آشنا می‌شویم. دُرسا انگار کودکی همه‌ ما آدم بزرگ‌هاست با همان آرزوهای غیرمنطقی و عجیب غریب. اما یک تفاوت بزرگ با ما دارد و آن برآورده شدن آرزوهای اوست.
کتاب دُرسا برای دنیای سخت این روزها می‌تواند خیلی به درد بچه‌ها بخورد و رؤیاهای آنها را زنده نگه دارد و لحظات شاد و رنگی برای‌شان بسازد با همان ادبیات کودکانه و با همان تصاویر که در ذهن یک دختر هشت ساله ساخته و پرداخته می‌شود. این کتاب برای بچه‌های 9 سال به بالا مناسب است اما قطعاً هر آدم بزرگی که می‌خواهد کمی به دوران دبستان خود برگردد و حالش خوب شود از کتاب دُرسا لذت می‌برد. این رمان پر از اتفاق و ماجراست و از همان صفحه‌های آغازین کتاب درسای کوچک با پرحرفی‌هایش همه چیز را برای خواننده روشن می‌کند. زبان کتاب شیرین و طنزگونه است و همین است که مخاطب را تا انتهای کتاب با خود همراه می‎کند.
درسا و ماجرای عجیب کلاس دوم
نویسنده: نسیم مرعشی
نشر چشمه


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7732/16/587707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها