ذخیره معنوی دفاع مقدس



سیدمصطفی میرسلیم
نماینده تهران در مجلس
«جنگ» در شهریورماه سال 59 در حالی بر ایران ما تحمیل شد که هنوز مشغول ساماندهی عمومی اداره امور کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بودیم و تشکیلات دفاعی مناسبی در برابر چنین حمله‌ای را نداشتیم. با وجود این خم به ابرو نیاوردیم، چراکه اول از همه امیدمان به خدا بود و در وهله دوم هم محور وحدت ما حضرت امام راحل بودند. ایشان انسجام بخش نیروهای مختلف کشور بوده و نقش راهنما و هدایتگر را ایفا می‌کردند. آنقدری که همگی با تمام وجود از او تبعیت می‌کردیم. بر اساس همین مبانی هر آنچه در ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی باقی مانده و قابل استفاده بود گردآوری شد و با روحیه‌ای که انقلاب 57 در آنها دمیده بود برای حفظ میهن به پای کار آمد؛‌ بویژه با اخلاصی که فرماندهان از خود نشان دادند و تا نیل به شهادت پیش رفتند راه پیروزی بر دشمن بر ما هموار شد.
مؤلفه ارزشی سوم که در دوران دفاع مقدس برجسته شد نیروی تازه نفس ولی کم تجربه سپاه بود که اعتقاد راسخ انقلابی و آمادگی برای جانفشانی‌اش موجب اقتدارش شد. این اقتدار در ادامه و با دستور امام راحل مبنی بر تشکیل بسیج به صورت امداد بی نظیری درآمد که تا پایان جنگ بر سرنوشت آن حکمفرما و سایه‌افکن شد. مؤلفه چهارم جهاد خودکفایی بود که در سازمان‌های مختلف شکل گرفت و تمام دانش و تجربه موجود را به کار بست تا آثار ناشی از تحریم‌ها و وابستگی‌های اسارتبار را جبران کند و بسیار خوب هم موفق شد. مؤلفه پنجم پشتیبانی‌های مردمی به صورت بی نظیری بود. به گونه‌ای که مردم از مایحتاج خود می‌زدند و به رغم نیاز خود و تنگناهای بسیار تلخی که وجود داشت، ایثار کرده و آنها را برای کمک به رزمندگان به جبهه می‌فرستادند. رفتار ایثارگونه‌ای که نظیر آن را فقط در دوران پیروزی انقلاب دیده بودیم. مؤلفه ششم عشق واقعی و عملی به امام حسین علیه السلام بود. رزمندگان با الگو قراردادن او و یاران باوفایش که عشق و علاقه را در دل‌هایشان نشانده و یاد قیامت و احترام به ارزش‌های معنوی را در ذهن آنها تازه نگه داشته، شهادت را برای خود شیرین‌تر از عسل می‌دانستند. همین امر بالاخره دشمن و حامیان جهانی او را به یأس کشاند و سرنوشت نهایی جنگ تحمیلی را به نفع ما رقم زد.
و اما امروز...
نیاز داریم که از تک تک آن ارزش‌ها پس از بازشناسی عمیق ریشه‌های آن برای خنثی کردن اقدامات ظالمانه‌ای که علیه ما از طرف مستکبران و طاغوتیان انجام می‌گیرد، استفاده کنیم. روحیه حاکم بر آن مؤلفه‌ها قطعاً امروز هم نجاتبخش ماست و روش انتقال آن روحیه ارزشمند وظیفه مهمی است که بر گردن همه ما سنگینی می‌کند. اگر در این زمینه موفق شویم، قادر خواهیم بود نقشه‌های شومی که علیه ما و وحدت ما و استقلال ما و ناباوری‌هایی که در برخی از مسئولان ما رخ نموده است نقش بر آب کنیم و استهزا و تحقیر دشمنان و منافقان را بی اثر و بدسگالی آنها را خنثی سازیم.
آن تجربیات و روحیه حاکم بر آن و پستی و بلندی‌هایی که در طول 8 سال بر سر راه ما پیدا شد، کوهی از درس‌ها و ارزش‌های بی بدیل برای همه ما است؛ اما متاسفانه در مقابل آن ارزش‌ها امروز نقاط ضعف متعددی در جامعه ما ظاهر شده است؛ خودخواهی‌ها، تبعیض‌ها، دنیاطلبی‌ها، قانونگریزی‌ها، اسراف، چشم و هم چشمی، فراموش کردن قناعت، ناهنجاری‌های اجتماعی... و به موازات آن حملات مزورانه دشمن را در صحنه فرهنگی و با توپخانه فضای مجازی، شاهدیم. خطری که امروز ما را تهدید می‌کند کمتر جنبه نظامی مستقیم داشته و بیشتر ابعاد آن فرهنگی اجتماعی است که روی مشکلات توأم با تنگنای اقتصادی سوار و باعث دلسردی شده است. حال نجاتبخش ما در این صحنه جدید نبرد، همان ذخیره معنوی به ارث رسیده از دوران دفاع مقدس است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7734/11/587860/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها