همسایگان


مرگ پدر بمب هسته‌ای پاکستان

دانشمند هسته‌ای مشهور پاکستانی که به‌عنوان «پدر بمب اتمی» این کشور مشهور بود، صبح دیروز در سن 86 سالگی درگذشت.
به‌گزارش ایرنا، بنابر اعلام منابع پاکستانی، «عبدالقدیر خان» از یک ماه قبل بشدت بیمار و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در اسلام آباد بستری بود. این فیزیکدان هسته‌ای 86 ساله که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان به شمار می‌رفت، در ماه‌های اخیر نیز به‌دلیل برخی نگرانی‌های امنیتی، تحت مراقبت قرار گرفته بود و نهادهای امنیتی این کشور از بیم به خطر افتادن جانش، ملاقات و حضور او در محافل اجتماعی را محدود کرده بودند. «عبدالقدیر» همواره برای تلاش برای همترازی کشورش با هند در جنوب آسیا مورد ستایش قرار داشت و تا زمان بازنشستگی به‌عنوان مدیر کل و محقق ارشد در مرکز تحقیقاتی کاهوتای اسلام آباد فعالیت داشت.

هشدار طالبان به آشوب‌افکنی امریکا

طالبان در نخستین دور مذاکرات با امریکا پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، به ایالات متحده هشدار داد که در مسیر بی‌ثباتی این کشور قدمی برندارند.
به گزارش ایسنا به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری باختر افغانستان گفت: «روابط خوب با افغانستان برای همه خوب است. بنابراین به وضوح به آنها گفتیم هرگونه تلاش برای بی‌ثبات کردن دولت در افغانستان برای هیچکس خوب نیست. ازطرفی تضعیف دولت فعلی می‌تواند برای مردم کشور نیز مشکل‌آفرین شود.» در همین حال هیأت امریکایی نیز در این مذاکرات خواستار تضمین طالبان برای عدم فعالیت دوباره تروریست‌ها در خاک این کشور، احترام به حقوق زنان و دختران و تشکیل دولت فراگیر شد. یک مقام وزارت خارجه امریکا نیز گفت: «ما صراحتاً تأکید می‌کنیم که هرگونه مشروعیتی باید از طریق اقدامات عملی طالبان به دست آید.» «امیرخان متقی» همچنین به خبرنگاران گفت: «دو طرف بر سر تداوم اجرای توافق 2020 دوحه به نتیجه رسیدند و امریکا با اعطای کمک‌های انساندوستانه و واکسن کووید19 به افغانستان نیز موافقت کرده است.» اما دولت طالبان که با بحران انسانی و اقتصادی شدیدی روبه‌رو است، از انگلیس و دیگر کشورها خواسته تا بابت غرامت جنگ 20 ساله در افغانستان غرامت میلیاردی بدهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7744/4/588747/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها