در نشست معاونان وزارت بهداشت در هفته سلامت روان اعلام شد

شیوع 40 درصدی اختلالات روانپزشکی در میان مبتلایان به کرونا




معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت روان برگزار شد با بیان اینکه پیک بعدی کرونا در آبان ماه اتفاق می‌افتد، گفت: متأسفانه بازگشایی‌ها زودتر از موعد صورت گرفت علی‌رغم اینکه هنوز بحث محدودیت‌های هوشمند را اعلام نکردیم و جلسات کارشناسی که می‌گذاریم برای رفع محدودیت‌ها است. دستور ریاست جمهوری نیز این است که برنامه‌ریزی‌ها به همین سمت باشد تا کار و تفریح مردم برقرار باشد. ما می‌خواهیم با کرونا زندگی کنیم و برای این کار باید شرایطی برای سالم زندگی کردن داشته باشیم و محدودیت برای کسانی باشد که واکسن نزدند یا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. پیش بینی کردیم با صلاحدید ستاد مقابله با کرونا از اول آبان بتوانیم محدودیت‌ها را رفع کنیم و از ۸ آبان هم با قضیه جدی‌تر برخورد  و نظارت کنیم تا محدودیت‌ها منطقی برداشته شود.
کمال حیدری افزود: الان تقریباً تمام اطلاعات جامع پیرامون افرادی را که واکسن زدند و نزدند داریم و اختلاف فاحشی میان تعداد مبتلایان واکسن زده و نزده وجود دارد. واکسن برای همه فراهم است ولی متأسفانه برخی دچار تشکیک هستند، اما مطمئن باشید واکسن‌های موجود مورد تأیید مراجع علمی است و اولین واکسن بهترین واکسن است و باید از فرصت موجود استفاده کنیم تا اگر موج بعدی هم در راه باشد جامعه ایمنی کافی را دریافت کند.وی تصریح کرد: با توجه به ماهیت کرونا، تجمعات، مسافرت‌ها و... عاملی برای شیوع بیشتر ویروس است و پیش‌بینی ما این است که شاید در ماه آینده پیکی تجربه کنیم اما خیلی از مسائل مانند پوشش واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌ها و... تأثیرگذار است که پیشگویی‌های ما را تحت تأثیر قرار دهد.
وی افزود: ۴ گروه شغلی داریم که نوع ورود به مشاغل و اماکن، نوع خدمات، خدمت‌گیرندگان و خدمت‌دهندگان، سفرها و... همگی در پروتکل‌های جدید  مشخص شده است که در صورت تأیید اعلام می‌شود.همچنین مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افسردگی را از علل اصلی بار بیماری‌ها در جهان خواند و گفت: در سطح جهان از هر هفت کودک و نوجوان سنین ۱۰ تا ۱۹ سال یک نفر دچار اختلال روانی است که معمولاً نیمی از این اختلالات در سن ۱۴ سالگی آغاز می‌شود. باید توجه کرد که اختلالات روانی در سنین نوجوانی آغاز می‌شود و این بسیار اهمیت دارد. ما با معضلی مواجهیم که از سنین نوجوانی و جوانی افراد را درگیر می‌کند.
حاجبی گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که افرادی که به اختلالات شدید روانپزشکی مبتلا هستند، ممکن است بین ۱۰ تا ۲۰ سال به دلیل ابتلا به این اختلال روانپزشکی عمرشان کمتر شود. اعداد و ارقام در این زمینه زیاد است  که وقتی به آنها می‌پردازیم، بیشتر می‌توان به حوزه سلامت روان واهمیت پرداختن به آن پی برد.حاجبی درباره افزایش اختلالات اضطرابی در دوران پاندمی کرونا گفت: قبلاً شیوع اختلالات روانپزشکی ما بین ۲۳.۴ و ۲۳.۶درصد بود. در اواخر سال ۱۳۹۹ هم مطالعه کشوری دیگری انجام شد که شیوع اختلالات روانپزشکی به ۲۹.۷ درصد رسید. جالب است بدانید که در این مطالعه ۲۹.۷ در جمعیت عمومی استخراج شد، اما در همان مطالعه  متوجه شدند که ۱۴.۹ درصد از کسانی که در مطالعه شرکت کرده بودند، به کرونا هم مبتلا شده بودند. حال قدم بعدی این بود که در افرادی که به کرونا مبتلا شدند، میزان شیوع اختلالات چقدر شده است که مطالعه نشان داد که میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در این افراد ۳۹.۸ درصد است که نشان می‌دهد ابتلا به کرونا در این گروه خاص جمعیت هدف، امکان مسائل روانشناختی را بالا برده است. همچنین در مطالعه مشخص شد که چهار درصد افرادی که در مطالعه شرکت کرده‌اند، افرادی هستند که یک عضو نزدیک خانواده خودشان را به علت کرونا از دست داده‌اند و در این افراد میزان اختلالات روانشناختی ۴۰.۸ درصد بود. این نتایج نشان داد که ما با بحرانی به نام کرونا مواجهیم و مشکل جهانی است. در همه جای دنیا کرونا منجر به افزایش مشکلات در حوزه سلامت روان شده است. فقط هم کرونا نیست و در زمان سارس و مرس هم پیش آمده بود.
حاجبی درباره وضعیت سلامت روان در کشور گفت: طبق آخرین آمار در کشور ۲۹.۷ درصد از افراد گروه سنی ۱۵ سال به بالا به نوعی یا به شکلی مشکل روانشناختی دارند که این مشکل باید ارزیابی شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7744/7/588763/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها