2500 واحد مسکونی در زلزله‌های اخیر خوزستان آسیب دیدند

ویرانی خانه‌های عشایری اندیکا در فصل قشلاق


زهره افشار
خبرنگار
ارزیابی‌های اولیه از میزان خسارت زلزله‌های اخیر خوزستان در منطقه اندیکا نشان می‌دهد حداقل 2 هزار و 500 واحد مسکونی در این منطقه نیاز به بازسازی و تعمیرات دارند. در جریان چند زلزله متوالی این منطقه که از روز دوشنبه 12 مهرماه این منطقه را تکان داد، واحدهای مسکونی 130 روستا دچار خسارت هایی شده‌اند. بزرگی نخستین زمین لرزه 5.7 ریشتربود که به‌نام چلگرد چهارمحال و بختیاری ثبت شده و 3 زلزله دیگر که به نام قلعه خواجوی خوزستان به ثبت رسیده به ترتیب 5/4 و 4.6 ریشتر گزارش شده است. منطقه‌ای که تحت تأثیر این زمین لرزه‌ها قرار گرفته از یک طرف به اندیکای خوزستان و از طرف دیگر به کوهرنگ چهارمحال و بختیاری چسبیده است. جایی که یکی از 5 ایل مسیر اصلی کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود و همه ساله در این زمان کوچ خود را به قشلاق خوزستان آغاز می‌کنند. در این منطقه بیشتر واحدهای مسکونی متعلق به عشایری است که اندیکا را برای زمستان گذرانی انتخاب می‌کنند و شاید به‌دلیل اینکه همیشه در این واحدها ساکن نیستند کمتر حاضر به سرمایه‌گذاری برای داشتن سرپناهی امن در این منطقه هستند. «مجید جودی» معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان بازدید و ارزیابی از منطقه زلزله زده اندیکا به «ایران» گفت: منطقه‌ای که زلزله اتفاق افتاده عمدتاً عشایری است و درصد واحدهای غیرمقاوم روستایی بالاتر از دیگر مناطق است و در مجموع بافت روستایی آسیب‌پذیری دارد به همین دلیل با شنیدن رخداد زلزله در این منطقه ما انتظار تلفات بالایی را داشتیم اما خوشبختانه به لطف خدا تلفات جانی نداشتیم.
گرچه این زلزله‌های متوالی موجب ریزش 100 درصدی واحدها نشده اما بسیاری از واحدها ترک‌هایی برداشته‌اند که نیاز به بازسازی کامل دارند. برآوردهای ما نشان می‌دهد حداقل 500 واحد مسکونی روستایی در بخش چهار محال و بختیاری منطقه و 500 واحد مسکونی روستایی دیگر در بخش خوزستان این منطقه باید به طور کامل تخریب و از نو ساخته شود. از سوی دیگر حداقل یکهزار و پانصد واحد دیگر هم نیاز به تعمیرات دارند. وی تأکید کرد: تا پایان هفته ارزیابی خسارت زلزله به منطقه به پایان می‌رسد و بنیاد مسکن طبق روال همیشگی، پیشنهادات خود برای دادن سقف کمک بلاعوض و تسهیلات بازسازی را به هیأت دولت می‌دهد تا مصوب شود. البته با توجه به اینکه منطقه صعب العبور و قیمت تمام شده بالاتر است ما قطعاً پیشنهاد اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بیشتری را به هیأت دولت می‌دهیم.
طبق روال در مواقع بروز زلزله به مالکان هر واحدمسکونی روستایی 50 میلیون تومان کمک بلاعوض، 110 میلیون تومان تسهیلات ساخت و 30 میلیون تومان وام معیشتی تعلق می‌گیرد که با توجه به صحبت‌های این مقام بنیاد مسکن، زلزله زدگان اندیکا باید منتظر دریافت مبالغ بالاتری از کمک بلاعوض و تسهیلات باشند. وی همچنین خاطرنشان کرد: اولویت ساخت در منطقه با واحدهایی است که مالکان آنها ساکن دائم منطقه هستند. وی همچنین توضیح داد: با توجه به هوای مناسب منطقه و اینکه بافت روستایی منطقه به‌گونه‌ای است که امکان شروع ساخت واحد جدید در کنار واحدهای صدمه دیده از زلزله وجود دارد، ما برنامه‌ای برای اسکان موقت و دادن کانکس به اهالی منطقه نداریم. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که میزان مقاومت واحدهای مسکونی روستایی در منطقه اندیکا نسبت به میانگین کشوری چگونه است، توضیح داد: میانگین مقاومت واحدهای مسکونی روستایی در کل کشور در حد 51 درصد است اما متأسفانه این میزان در هر دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان زیر این رقم است که امیدواریم روستاییان هر دو استان بیشتر به این مسأله توجه کنند.
خسارت زلزله به 130 روستای خوزستان
در همین حال «حسین جنتی» مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان هم به «ایران» گفت: در زلزله‌های اخیر خوزستان در منطقه اندیکا حدود ۱۳۰ روستا خسارت دیدند که تا ظهر روز یکشنبه ارزیابی خسارت در واحدهای مسکونی 25 روستا در منطقه «چلو» به پایان رسیده و ارزیابی خسارت مابقی روستا‌ها به سرعت در حال انجام است. ارزیابی خسارت زلزله از این روستاها نشان می‌دهد در این 25 روستا حداقل 420 واحد مسکونی 100 درصد خسارت دیده‌اند و نیاز به بازسازی کامل دارند و 250 واحد نیز باید تعمیر شوند و انتظار می‌رود کار ارزیابی خسارت مابقی روستاها نیز تا روز پنجشنبه به اتمام برسد. مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: برای بحث تسهیلات بازسازی و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان نیز منتظر تصمیم‌گیری و مصوبه هیأت دولت در این خصوص هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7744/12/588779/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها