مرز باریک دوست و دشمن


جمال رحمتی
کاریکاتوریست
فیلم «نارنگی‌ها» را دوست دارم. و به افراد بسیاری  پیشنهاد کردم این فیلم را ببینند. بعد از دیدن فیلم احساس مرا نسبت به فیلم پیدا کردند. این فیلم به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی زازا اوروشادزه  است که محصول مشترک کشورهای استونی و گرجستان است و در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. نارنگی‌ها نامزد بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گلدن گلاب ۲۰۱۵ است و داستان درباره  نزاع‌های آبخازیاست که  در سال ۱۹۹۲ صورت گرفته است.
با توجه به فضای کنونی دنیایی که در آن زندگی می کنیم، بخصوص اتفاقاتی که در خاورمیانه رخ داده است، دیدن این فیلم خوب است. فیلمی که دنیا را به صلح ترغیب می‌کند.
داستان فیلم در یکی از مناطق روستایی در آبخازیای گرجستان اتفاق می‌افتد. جایی که کشاورزان استونیایی برای پرورش باغ‌های نارنگی سکنی گزیده‌اند. با شروع جنگ اکثر استونی‌های ساکن در منطقه به سرزمین خود بازگشتند اما دو نفر از آنان در روستا باقی ماندند تا نارنگی‌های فصل را برداشت کنند و ....
باید بگویم که این فیلم بسیار خوش ساختی است و از سوی دیگر فیلمنامه بسیار خوب و قوی هم دارد. همچنین به لحاظ کارگردانی و به لحاظ ترکیب‌بندی و رنگ، تصاویر قوی، حرفه‌ای و زیبایی دارد. در حقیقت تمام عناصر دست به دست هم داده‌اند تا دیدن یک فیلم  دلچسب را برای مخاطب رقم بزند. خصوصاً که سنجیدگی در نوشتن فیلمنامه بسیار محسوس بود.
بیشترین نکته‌ای که در فیلم در من تأثیر گذاشت تم ضد جنگ آن بود. پیام کارگردان بسیار واضح است. زازا اوروشادزه  در این فیلم می‌خواهد بگوید اکثر آدم‌هایی که با هم می‌جنگند اصلاً همدیگر را نمی‌شناسند و مجبورند در دفاع از خود بجنگند. این فیلم به یک مسأله انسانی پرداخته است. آدم هایی که از هم شناختی ندارند و در موقعیت دوست و دشمن قرار می‌گیرند.
 نارنگی‌ها
کارگردان و نویسنده : زازا اوروشادزه
بازیگران: لمبیت اولفساک، المو نوگانن، میخاییل مسخی، گئورگی ناکاشیدزه  و رایوو ترس




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7744/16/588815/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها