وزیر امور خارجه:

مذاکرات را با خرد جمعی به پیش می‌بریم


وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن غرب نیست و ما حتماً نمی‌خواهیم کشور را به روسیه و چین گره بزنیم، اظهار کرد: مذاکرات وین و احیای برجام را با اتکا به خرد جمعی به پیش خواهیم برد.
حسین امیرعبداللهیان در حاشیه سفر منطقه‌ای اخیرش در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه آیا با توجه به نگاه دولت سیزدهم به شرق، تعامل با غرب در این دولت جایگاهی ندارد، گفت: ما کلید واژه‌هایی که برای سیاست خارجی دولت سیزدهم به کار می‌بریم، سیاست خارجی متوازن ذیل دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند است. وی با بیان اینکه نگاه به همسایگان و نگاه به آسیا و تعامل با کشورهای این منطقه برای ما در عرصه سیاست خارجی دارای اولویت اول است، تصریح کرد: نگاه به آسیا به این معنا نیست که به مناطق دیگر از جمله غرب توجه نداشته باشیم.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: یکی از ویژگی‌های سیاست خارجی متوازن این است که ضمن توجه به اولویت‌ها، از هر فرصتی در سایر حوزه‌های جهان برای تأمین حداکثری منافع ملی‌مان استفاده کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سیاست خارجی متوازن به این معناست که در تعامل با شرق و غرب عالم سیاست خارجی فعالی را دنبال کنیم و  دیپلماسی پویایی  داشته باشیم، ادامه داد: حتماً نمی‌خواهیم کشور را به روسیه و چین گره بزنیم، بلکه در راستای منافع دو طرف سیاست خارجی را پیگیری و تنظیم می‌کنیم و هر مقدار که چین، روسیه، هند و یا هر کشور دیگری در جهان در راستای منافع مشترک طرفینی ایده‌ها و ابتکاراتی داشته باشند و ما احساس کنیم که منافع مان  در سطح خیلی خوبی تأمین می‌شود از این ایده‌ها حتماً استقبال می‌کنیم.
امیرعبداللهیان  همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود درباره چشم‌انداز مذاکرات وین گفت: ما در حال جمع‌بندی هستیم. مذاکره دو بخش دارد که یک بخش آن سیاستگذاری است که در شورای عالی امنیت ملی به صورت طبیعی دنبال می‌شود. یک بخش دیگر آن مذاکره است که جزو وظایف ذاتی وزارت خارجه است و مذاکرات به صورت طبیعی در حوزه کارشناسی و مذاکره کنندگان ارشد ما  در بخش معاونت سیاسی وزارت امور خارجه دنبال می‌شود. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد: تیمی که در وزارت خارجه این موضوع را  دنبال خواهد کرد با مدیریت معاونت سیاسی وزارت امور خارجه و با مسئولیت مستقیم وزیر امور خارجه در این بخش، اقداماتی که انجام می‌دهد هم در سطح وزارت خارجه از تمام ظرفیت‌های حقوقی، بین‌المللی، اقتصادی و سیاسی این وزارتخانه  استفاده می‌کند  و هم از ظرفیت‌های ملی به صورت کامل استفاده می‌کنیم .
وزیر امور خارجه گفت: موضوع مذاکرات  هم در سطح ملی از حساسیت بالایی  برخوردار است و هم مذاکراتی چند جانبه را دربر می‌گیرد. امیر عبداللهیان در پاسخ به این سؤال که آیا ترکیب تیم مذاکره کننده وزارت خارجه مشخص شده است، اظهار کرد: در حال جمع‌بندی نهایی هستیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7744/3/588840/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها