امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست غیرعلنی مجلس حضور یافت

بررسی تحولات سیاست خارجی در بهارستان


وزیر امور خارجه روز گذشته در نشست غیرعلنی با نمایندگان مجلس به تشریح تحولات جاری سیاست خارجی پرداخت. حسین امیرعبداللهیان در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های برجامی و همچنین جزئیات تحولات منطقه‌ای از جمله پیگیری طرح‌های پیشنهادی ایران را تشریح کرد. به گزارش ایرنا، احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز با اشاره به این نشست غیرعلنی به نقل از وزیر امور خارجه خبر داد که  مذاکرات ایران با گروه 1+4 از روز پنجشنبه هفته جاری در بروکسل آغاز خواهد شد. به گفته امیرعبداللهیان، این مذاکرات قرار است هدف محقق  کردن منافع کشور و تأمین معیشت مردم را دنبال کند و دولت اجازه نخواهد داد که معیشت مردم تحت تأثیر مذاکرات قرار گیرد.  بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مجلس هم در حاشیه جلسه غیرعلنی با وزیر امور خارجه ضمن بیان تأثیر قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، از آغاز مذاکرات در هفته جاری خبر داد. او گفته به اعتقاد وزیر خارجه، قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها مورد توجه خاص کشورهای مؤثر جهان قرار گرفته است و همه پیامی روشن و جدی را دریافت کرده‌اند و دولت با این ابزار قدرتمند مذاکرات را هفته جاری آغاز خواهد کرد.
علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم با اشاره به نشست روز گذشته به نقل از امیرعبداللهیان اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و امریکایی‌ها باید حسن نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات متحده حتماً بایستی اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهد، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کنند نه موارد دیگر را.  او افزود: وزیر امور خارجه در این نشست اعلام کرد که جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد کرد و به هیچ وجه اقتصاد شرطی نخواهد شد، ضمن اینکه دولت سیزدهم اقتصاد پایدار را فارغ از مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای پیگیری خواهد کرد.
عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: آقای امیرعبداللهیان در مورد نوع تعامل جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد که ایران به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران که در مجلس یازدهم به تصویب رسیده است، عمل خواهد کرد؛ ضمن اینکه وزیر امور خارجه این قانون را قابل فهم برای طرف‌های مقابل دانست که پیام‌های خاصی دارد. همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی از مجلس یازدهم برای تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تشکر کرد و گفت که این قانون دست مذاکره‌کنندگان را باز کرده و برای طرف مقابل بسیار قابل فهم است.
 تداوم رابطه با افغانستان در سطح امنیتی
علیرضابیگی به توضیحات وزیر خارجه درباره تحولات منطقه از جمله افغانستان نیز اشاره کرد و افزود: امیرعبداللهیان خبر داد که رابطه تهران و کابل در حال حاضر در سطح مسائل امنیتی برقرار است اما ایران از نظر سیاسی و دیپلماتیک معتقد به تشکیل دولت فراگیر در این کشور است و ارتباط در سطح مسائل امنیتی باقی مانده است. نماینده مردم تبریز در مجلس در این رابطه افزود: امیرعبداللهیان در رابطه با دسترسی ایران به اروپا از راه زمینی و از طریق ارمنستان هم گفت که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، راه جدیدی که از طریق خاک ارمنستان، ایران را به اروپا متصل می‌کند، بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید و کشورمان از این طریق کار ترانزیت خود را به اروپا انجام خواهد داد. علیرضابیگی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه در این جلسه از تشکیل میزی تحت عنوان میز ترانزیت در وزارت امور خارجه خبر داد و گفت ایران به دنبال آن است تا حداکثر بهره‌برداری و استفاده را از موقعیت خاص جغرافیایی کشور در حوزه ترانزیت داشته باشد.
او همچنین به نقل از وزیر امور خارجه به واردات واکسن کرونا به کشور اشاره کرد و گفت که با پیگیری‌های انجام شده علاوه بر ۹۵ میلیون دوز واکسنی که برای این منظور به کشور وارد شده، در ادامه کار در هر هفته ۱۷ میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شود.
انتخاب 35 رایزن بازرگانی
سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت ‌رئیسه مجلس هم در تشریح جزئیاتی از جلسه غیرعلنی مجلس به تحولات گسترده در محیط پیرامونی و کشورهای همسایه ایران اشاره کرد و یکی از محورهای مهم سخنان روز گذشته وزیر خارجه را متوجه این موضوع دانست.  موسوی با اشاره به سخنان امیرعبداللهیان درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی در قبال تحولات متعدد منطقه گفت: در عراق شاهد انتخابات پارلمانی این کشور هستیم، حاکمیت افغانستان دچار تحولاتی شد که به استقرار طالبان در این کشور انجامید، در لبنان و سوریه تحولاتی به وقوع پیوست و رژیم صهیونیستی و امریکا یک سری طرح‌های راهبردی خود در منطقه بویژه شمال غرب را دنبال می‌کنند که به نوعی تهدیدی برای مرزهای کشور به شمار می‌رود و امیرعبداللهیان درباره همه این تحولات مباحثی را مطرح کرد. موسوی ادامه داد: اتفاقاتی که بین  جمهوری آذربایجان و ارمنستان رخ داده، باعث شکل‌گیری نوعی تهدید ضمنی برای مرزهای ما شده است و  همچنین ما بعضاً شاهد لفاظی‌ها و مطالب بی‌پایه و بی‌اساس از سوی برخی از سران این کشورها بودیم که ایران هم پاسخ سیاسی به آنان داد و هم در رزمایش شمال غرب کشور جواب محکمی به این افراد داد.
سخنگوی هیأت ‌رئیسه مجلس تأکید کرد: مبنای جمهوری اسلامی ایران آن است که با همسایگان تعامل داشته باشد، اما اگر قرار باشد کشورهای همسایه بویژه پروژه‌ای را از طریق رژیم صهیونیستی و امریکا دنبال و در اطراف مرزهای ما ناامنی ایجاد کنند، بدانند نیروهای مسلح ما آمادگی دارند که به آنان پاسخ محکم دهند.
موسوی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان تحلیل جامعی درباره راهبرد دولت امریکا و رژیم صهیونیستی و تحت تأثیر قرار دادن تحولات منطقه ارائه داد و مقرر شد که مجلس و کمیسیون امنیت ملی این تحولات را با دقت بیشتری دنبال کنند و گزارش‌هایی را هم در این زمینه به صورت مرتب از دستگاه دیپلماسی کشور دریافت کنند تا همکاری بین دولت و مجلس منجر به تأمین منافع ملی کشورمان شود.
او با اشاره به جمع‌بندی گفت‌وگو با وزیر خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه با دقت مسائل منطقه و تحرکات دشمن و رژیم صهیونیستی را رصد می‌کنند و نسبت به همه این مسائل کاملاً اشراف دارند و مواضع تدافعی ما نیز در این زمینه کاملاً روشن است و به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم دشمنان ضرر و زیانی به ملت ایران بزنند.
موسوی همچنین بحث درباره ضرورت روابط تجاری با همسایگان را از دیگر محورهای گفت‌وگوی روز گذشته اعلام کرد و افزود:  طبق گفته وزیر امور خارجه کشورمان در راستای تحقق دیپلماسی اقتصادی قرار است بزودی ۳۵ رایزن بازرگانی توسط وزیر امور خارجه و با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط انتخاب شوند تا یک دیپلماسی فعال و پویا در زمینه اقتصادی به‌خصوص در منطقه و با کشورهای همسایه داشته باشیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7750/2/589462/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها