در جلسه علنی روز گذشته مجلس صورت گرفت

موافقت نمایندگان با اولویت بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان


دیروز با پایان یافتن جلسه غیرعلنی مجلس، نمایندگان در جلسه علنی خود بررسی با اولویت لایحه رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار قرار دادند که این رسیدگی دقایقی هم صحن را به جنجال کشاند.
در ابتدای جلسه دیروز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به یکی از موضوعات مورد بحث چند روز اخیر که همان محرمانه بودن اموال مسئولان بود اشاره و تأکید کرد که این موضوع از تصمیمات مجلس هشتم بوده است. او گفت: در‌خصوص مطالبی که در روزهای اخیر بدون بررسی دقیق در برخی رسانه‌ها انتشار یافت توضیحاتی لازم است. باید بگویم که مجلس یازدهم برای محرمانه بودن اموال مسئولان هیچ مصوبه‌ای نداشته است. فرایند تصویب قانون در مجلس کاملاً مشخص بوده و نمایندگان در این خصوص تصمیمی نگرفته‌اند. این تصمیم مربوط به مجلس هشتم است و در فرایند دیگری بررسی و تصویب شده است. با پایان صحبت‌های قالیباف که بخشی از آن هم به تحولات منطقه و تأکید بر تلاش جمهوری اسلامی ایران بر حفظ ثبات و امنیت در منطقه اختصاص یافت، نمایندگان به سراغ بررسی با اولویت لایحه رتبه‌بندی معلمان که یک هفته پیش تقاضای رسیدگی به آن را کرده بودند؛ رفتند.
به گزارش ایسنا، تقاضای بررسی با اولویت این لایحه را احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم مطرح کرد و گفت: تصویب این لایحه به معنای انجام کار انقلابی است و نگاه مجلس و دولت به معلمان را تغییر می‌دهد. با اعلام تقاضای بررسی این موضوع، مخالفان و موافقان نظرات خود را اعلام کردند. حرف مخالفان این بود که چنین لایحه‌ای بار مالی دارد و سبب سقوط اقتصاد می‌شود اما موافقان در پاسخ گفتند که دلیل مخالفت مخالفان عدم شناخت مشکل معیشتی معلمان است.
پاسخ به یک نماینده
سپس نوبت به اظهارات رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آباد کتول به عنوان موافق اولویت رسید که بخشی از صحبت‌های او باعث ایجاد تنش در مجلس شد.  او گفت که «چهار نماینده تهران به عنوان مخالف ثبت‌نام کردند دلیلش آن است آنها در متن مردم حضور ندارند و از دغدغه مردم بی‌خبرند.»  همین صحبت‌های نوروزی باعث شد تعدادی از نمایندگان تهران از جمله آنها مجتبی توانگر، مالک شریعتی و علی خضریان با در دست داشتن آیین‌نامه خواستار بیان تذکر با استناد به ماده ۷۵ شوند.
در این میان رئیس مجلس به مالک شریعتی نماینده تهران اجازه طرح تذکرش را داد که او گفت: این چه استدلالی است که می‌گوید چهار نماینده تهران که به عنوان مخالف صحبت کرده به همین دلیل نمایندگان تهران حرف فرهنگیان را نمی‌فهمند اکنون ما با یک موضوع کشوری، مالی و اقتصادی و بودجه‌ای روبه‌رو هستیم.
بحث بر سر این است که نباید با یک رفتار غیرمنطقی و غیرکارشناسی کشور را دچار دومینوی سقوط در اقتصاد کنیم؛ چرا بحث را به سمت موضوعات پوپولیستی و غیرکارشناسی می‌کشانید؟ او ادامه داد: من با رتبه‌بندی مخالف نیستم اما باید منابع اجرای آن مشخص شود نه اینکه مثل اتفاق یارانه احمدی‌نژاد رخ دهد که به مردم ۴۵ هزار تومان یارانه دادند اما ۴۵۰ هزار تومان از جیب آنها برداشت کردند.  وی گفت: نباید اجازه انجام چنین کار غیر کارشناسی داد از رئیس جلسه می‌خواهم به این موضوع با دقت رسیدگی کند. بلافاصله بعد از صحبت‌های شریعتی درخواست بررسی خارج از نوبت لایحه رتبه‌بندی به رأی گذاشته شد و نمایندگان موافقت کردند این لایحه با اولویت مورد بررسی قرار گیرد. از ۲۵۶ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، ۱۶۸ نماینده به تقاضای اولویت بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان رأی موافق داده و ۶۴ نماینده هم رأی مخالف دادند ضمن اینکه ۶ رأی هم ممتنع بود. بر همین اساس بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در دستور کار این هفته مجلس قرار می‌گیرد.
موافقت نمایندگان با لایحه پروتکل حفاظت از محیط زیست دریای خزر
نمایندگان مجلس همچنین در جریان جلسه علنی، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر را بررسی کرده و در نهایت با کلیات و جزئیات این لایحه موافقت کردند.  بر‌اساس ماده واحده این لایحه، پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر به‌شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
حضور قالیباف در جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت
رئیس مجلس شورای اسلامی، روز گذشته با حضور در جلسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تأکید کرد: جلسات کمیسیون مشترک علنی است و همه مباحث اطلاع‌رسانی و از مجموعه خانه ملت و رسانه‌ها منعکس می‌شود. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف با قدردانی از نمایندگان برای تشکیل این جلسه، فضای مجازی را یک واقعیت مهم برشمرد و گفت: اکنون این فضا، فضای واقعی و حقیقی است که زندگی مردم را در ابعاد مختلف و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی تحت تأثیر قرار داده است، به گونه‌ای که شاکله اصلی زندگی مردم وارد حوزه فضای مجازی شده و همه ما باید نسبت به این مهم دقت و توجه لازم را داشته باشیم.
او با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم این فضا را برای یک زندگی مناسب‌تر و امن فراهم کنیم، افزود: دقت ما در قانونگذاری در این حوزه دارای اهمیت است؛ جوانان و نوجوانان با سلایق مختلف در این فضا فعالیت می‌کنند، از نوجوانی که موسیقی کره‌ای را در این فضا دنبال می‌کند تا جوانی که در پی آموزش قرآن و مراسم‌ مذهبی در این فضا هستند که در قانونگذاری باید به آن توجه کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اصل ۸۵ قانون اساسی فرصتی فراهم شده است تا موضوعات مهمی که کار تخصصی‌تر، عمیق‌تر، دقیق‌تر، زمانبرتر و مؤثرتر از صحن مجلس نیاز دارد در کمیسیون مشترک بررسی شوند، ادامه داد: متأسفانه در فضایی که جریانات خاصی در داخل و خارج ایجاد کردند برخی گفتند نمایندگان قصد دارند در پشت درهای بسته قانونگذاری کنند، مگر قانونگذاری در پشت درهای بسته می‌شود؟ البته قانون اساسی به صحن مجلس اجازه داده است جلسه غیرعلنی هم داشته باشد. قالیباف اظهارکرد: نمایندگان حاضر در این جلسه از کمیسیون‌های مختلف همگی در ابعاد مختلف در حوزه‌های صنایع، فرهنگی، اجتماعی و همه مجموعه‌ها متخصصان این حوزه هستند، امیدواریم در کمیسیون مشترک این قانون با دقت و توجه دنبال شود، اطلاع‌رسانی‌ها و جلسات کمیسیون مشترک علنی است و این مباحث از مجموعه خانه ملت و رسانه‌ها منعکس می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7750/2/589463/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها