پس از سفر به پاکستان و دیدار با مقام‌های اسلام آباد

سرلشکر باقری به دعوت وزیر دفاع روسیه به مسکو می‌رود


گروه سیاسی/  بعد از سفر دو روزه سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به اسلام آباد و دیدار با مقام‌های نظامی پاکستان، «نورنیوز» گزارش داده سرلشکر باقری به دعوت وزیر دفاع روسیه، به مسکو سفر خواهد کرد. سفر باقری به پاکستان به دعوت رسمی ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش این کشور انجام شد. دیدار رئیس ستادکل نیروهای مسلح از مسکو نیز به دعوت رسمی ارتشبد «سرگئی شایگو» وزیر دفاع فدراسیون روسیه صورت خواهد گرفت که طی آن باقری در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی به این کشور سفر خواهد کرد تا راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک را ارزیابی کند.
افزایش مراودات دفاعی و نظامی میان ایران و کشورهای مستقل منطقه، بویژه در ماه‌های اخیر، موضوعی است که توجه تحلیلگران و صاحبنظران منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرده است. بویژه اینکه فاصله سفرهای باقری به اسلام آباد و مسکو، اندک است، که نشان می‌دهد درپی تحولاتی، کشورهای منطقه این مراودات را ضروری ارزیابی کرده‌اند.
برخی از ناظران، علت افزایش ارتباطات و همکاری‌های دفاعی و امنیتی را، تغییرات امنیتی می‌دانند که باخروج امریکا از منطقه، در حال وقوع است. به باور آنان، همزمان با خروج تدریجی امریکا از خاورمیانه، نقش‌های امنیتی و موازنه‌های نظامی کشورهای منطقه نیز درحال بازتعریف شدن است و این بازتعریف شدن، همکاری‌های دفاعی-نظامی کشورهای مستقل منطقه را ضروری ساخته است. در این میان، اینکه کشورهای مختلف از تاجیکستان و پاکستان تا روسیه، برای رایزنی با مقام‌های دفاعی و نظامی ایران پیشگام شده‌اند، نشان دهنده جایگاه ایران در نقشه امنیتی و دفاعی جدید منطقه است.
جمهوری اسلامی ایران نه تنها به‌لحاظ ژئوپلیتیکی، پل ارتباطی میان شمال و جنوب و شرق و غرب کشورهای منطقه است، بلکه به‌دلیل سابقه مقابله با تروریسم بویژه داعش در سوریه و عراق، نشان داده است که دارای توانمندی‌ها و تجربه‌های بی‌شماری است. همچنین با‌وجود تحریم 42 ساله در زمینه تجهیزات دفاعی و نظامی، ایران توانسته است با اتکا به توانمندی‌های داخلی به پیشرفت‌ها و دستاوردهای مهمی دست یابد، دستاوردهایی که از چشم ناظران بیرونی، در منطقه و جهان دور نمانده است.
مجموعه این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، وقتی در کنار این چشم‌انداز قرار می‌گیرد که احتمالاً امریکا بخواهد جای خالی خود را با گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه پرکند، اهمیت مراواده و همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی را دوچندان می‌کند. کشوری که نشان داده است هم توانایی‌های نظامی و دفاعی بالقوه دارد و هم شیوه‌های سرکوب و مهار گروه‌های تروریستی را بخوبی آموخته است.
مروری بر سفر دو روزه باقری به پاکستان
نخستین سفر سرلشکر باقری به پاکستان، در تیرماه 1397 انجام شد. در دو مقطع زمانی آبان 1396 و آبان 1398 فرمانده ارتش پاکستان نیز به تهران سفر کرد. دو سال بعد از سفر بلندپایه‌ترین مقام نظامی پاکستان به تهران، سرلشکر باقری درحالی به پاکستان سفر کرد که امریکا، پس از 20 سال اشغال، آن هم به بدترین وجهی، نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کرد. خروج امریکا و تسلط طالبان بر این کشور، می‌تواند پیامدهای سیاسی، اقتصادی و البته امنیتی گسترده‌ای برای کشورهای همسایه افغانستان، از تاجیکستان تا چین و هند داشته باشد. از این‌رو طبیعی بود که تحولات این کشور، یکی از موضوعات مورد بحث مقام‌های ارشد نظامی ایران و پاکستان باشد، بویژه اینکه مطابق برخی گزارش‌ها، اسلام آباد از نفوذ زیادی در گروه‌های مسلط بر افغانستان نیز برخوردار است. هرچند برخی صاحبنظران، مشارکت پاکستان در مانور نظامی اخیر مشترک با جمهوری آذربایجان و ترکیه را نیز یکی از موضوعات مورد بحث در این سفر ارزیابی کرده‌اند.
به هر رو، هدف از سفر سرلشکر باقری، گسترش دیپلماسی دفاعی و توسعه همکاری‌های مشترک میان ایران و پاکستان عنوان شده است. سرلشکر باقری در این سفر، با «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان و ژنرال «ندیم رضا» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور دیدار کرد.
سفر به مسکو با دعوت وزیر دفاع روسیه
به روایت «نورنیوز» اینکه اندکی پس از این سفر، سرلشکر باقری به دعوت رسمی ارتشبد «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه به این کشور سفر می‌کند، بیانگر نقش و جایگاه ارزنده ایران در تحقق ثبات و امنیت منطقه و اذعان قدرت‌های جهانی بر لزوم نقش‌آفرینی ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی است و در همین چهارچوب روسیه بارها اعلام کرده است که هیچ طرحی در منطقه بدون حضور و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی به سرانجام نخواهد رسید. این درحالی است که بتازگی، ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با عبور از اقیانوس اطلس و کانال مانش، در رژه دریایی روسیه در بندر سن پترزبورگ شرکت کرده بود. از این‌رو است که صاحبنظران بر این باورند که این تحولات، به معنای گسترش نقش دفاعی ایران در منطقه است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7750/3/589496/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها