برگزاری پنجمین دور گفت‌و‌گوهای سیاسی ایران و اتریش



«پتر لاونسکی»، دبیرکل وزارت امور خارجه اتریش که به‌منظور برگزاری پنجمین دور گفت‌و‌گوهای سیاسی بین ایران و اتریش به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، روز گذشته با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران و اتریش را دیرینه و قدیمی خواند و تصریح کرد: ما برای این روابط اهمیت زیادی قائل هستیم. رئیس دستگاه دیپلماسی در دیدار دبیرکل وزارت خارجه اتریش بر برخورد مسئولانه‌تر اتحادیه اروپا در قبال حقوق بی‌جاشدگان افغانستانی تأکید و با محکوم کردن اقدامات تروریستی اخیر در افغانستان، رشد داعش و گروه های تکفیری در این کشور را خطرناک خواند. امیرعبداللهیان با ابراز امیدواری نسبت به افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور، از اهدای محموله واکسن از سوی اتریش به کشورمان قدردانی کرد و خواستار همکاری‌های بیشتر دو کشور در زمینه همه‌گیری و واکسن کرونا شد. «پتر لاونسکی» نیز در این دیدار با تجلیل از رابطه دوستانه بین جمهوری اسلامی ایران و اتریش، ابراز امیدواری کرد با مشارکت همه طرف ها برجام مجدداً احیا شود.
در همین حال روز گذشته پنجمین دور گفت‌و‌گوهای سیاسی ایران و اتریش به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و دبیرکل وزارت امور خارجه اتریش در تهران برگزار شد. باقری در این دیدار با اشاره به پیشینه طولانی روابط، آن را سرمایه ارزشمندی برای مناسبات دو کشور خواند. باقری درباره مسائل منطقه، ضمن مرور آخرین تحولات در یمن و افغانستان و همچنین تلاش‌های کشورمان برای کمک به کاهش مشکلات تصریح کرد: مردم یمن بیش از ۶ سال است که تحت شدیدترین حملات نظامی قرار دارند و از بعد انسانی انتظار می‌رود برای توقف فجایع در حال انجام، کشورهای اروپایی اقدام جدی کنند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تأکید بر پایبندی کشورمان به تعهدات خود افزود: اروپا بعد از خروج امریکا از برجام اگرچه از توافق خارج نشد، اما اقدام مؤثر و عملی در چارچوب تعهدات خود انجام نداد.
«لاونسکی» نیز با تأکید بر قدمت روابط ایران و اتریش خاطرنشان کرد: احترام و درک متقابل، اراده برای همکاری را نزد مردم دو کشور نهادینه ساخته است. دبیرکل وزارت امور خارجه اتریش نیز در این نشست ضمن اشاره به‌ ظرفیت قابل توجه موجود در روابط اقتصادی دو کشور، تمایل شرکت‌های اتریشی برای حضور در بازار ایران را مورد تأکید قرار داد. «لاونسکی» در موضوع افغانستان با تأکید بر درک نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران توسط کشورش، از میزبانی کشورمان از پناهجویان افغانستانی قدردانی کرد. وی در خصوص یمن هم تأکید کرد: تلاش می‌کنیم با ارائه کمک‌های بشردوستانه تا حد امکان از آلام مردم یمن بکاهیم.
باقری روز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه نیز میزبان «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود و دو‌ طرف درباره برجام، مذاکرات وین، اوضاع افغانستان و یمن گفت‌و‌گو کردند. طرفین در خلال این دیدار توافق کردند گفت‌و‌گوها را برای بررسی روند احیای برجام در بروکسل ادامه دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7750/3/589500/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها