هنرمندان در فضای مجازی


فرهنگی/ روزهای پایانی مهرماه، روزهای پرمناسبتی برای اهالی سینما است و تعداد چهره‌های سینمایی متولد این ماه زیاد است. باران کوثری، مهتاب کرامتی و سحر مصیبی زاده متولد 25 مهر هستند و به همین بهانه شادباش سالروز تولد آنها پست مشترک اهالی سینما در روز گذشته بود. گلاره عباسی، ساره بیات، مستانه مهاجر، هومن بهمنش، ستاره پسیانی، تینا پاکروان، محمدرضا غفاری، علی شادمان، احسان کرمی، آرمان درویش و ... از جمله اهالی سینما بودند که تولد آنها را تبریک گفتند.
گلاب آدینه با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش از خوشحالی دریافت مجوز اجرای نمایش «بانوی محبوب من» خبر داده است. نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی و بازنگری گلاب آدینه و با تهیه‌کنندگی حمیدرضا علی‌نژاد قرار است آبان ماه در مجموعه تئاتر شهر اجرا شود. این نمایش بر اساس فیلم «بانوی زیبای من» به کارگردانی جرج کیوکر و فیلمنامه‌ای از آلن جی لرنر با اقتباس از نمایشنامه «پیگمالیون» اثر جرج برنارد شاو به صحنه می رود. نورا هاشمی و کامبیز امینی نقش‌های اصلی این اثر را ایفا می‌کنند. «بانوی محبوب من» داستان دختر گل فروشی را روایت می‌کند که قرار است براساس یک شرط بندی به بانویی دلفریب در میهمانی‌های اشرافی تبدیل شود.
دانش اقباشاوی کارگردان سینما هم مخاطبان را به تماشای آثار سرجیو لئونه کارگردان مطرح ایتالیایی ترغیب کرده است. او با این عبارات دنبال کنندگان صفحه‌اش را به تماشای آثار این فیلمساز ترغیب کرده است: «او از نوزده تا سی سالگی؛ دستیار کارگردان فیلم های زیادی از «دزد دوچرخه» ویتوریو دسیکا تا «بن هور» ویلیام وایلر بود .او از سی و دو سالگی تا پنجاه و پنج سالگی هشت فیلم ساخت . او در شصت سالگی و در زمان پیش تولید آخرین فیلمش بر اثر سکته قلبی مرد .او سرجیو لئونه است ؛ خالق فیلم اثیری « روزی روزگاری در غرب»  و نوآر پست مدرن  «روزی روزگاری در امریکا». می‌گویند: دان سیگل، سرجیو لئونه و راجر کورمن به همراه پکینپا در دهه شصت میلادی، موجی از فیلم‌های خشن را عرضه کردند که فرانسیس فورد کاپولا، اسکورسیزی و دی پالما در دهه‌های بعد دنباله روی این شیوه سینمایی شدند .او یکی از پدر بزرگان سینمای ناب بود . از لئونه فیلم ببینیم که می‌ارزد.»
 فرزاد مؤتمن، فیلمساز و مدرس سینما که در فضای مجازی هم مباحث جدی سینما را مطرح کرد و به نوعی به رسالت آموزش بیش از سرگرمی پایبند است، تصاویری از آخرین صحنه فیلم «تس» رومن پولانسکی را منتشر کرده و توجه علاقه مندان جدی سینما را به پایان بندی تأثیرگذار این فیلم جلب کرده است. او نوشته است: «در آخرین صحنه از فیلم «تس» (رومن پولانسکى /١٩٧٩) بر پایه رمان «تس از دوربورویل» (تامس هـاردى / ١٨٩٢)، سحرگاه خورشید از پشت ستون هـاى سنگى معبد استونهـنج (محرابى که حدود ٣٠٠٠ تا ٢٠٠٠ سال پیش از میلاد در انگلستان ساخته شد و یک «قربانگاه» محسوب می شد) سر بر می‌آورد. تس (ناستازیا کینسکى) که با لباسى به سرخى خون، که لکه اى از خون بر دامنش مشاهـده می‌شود (یادگارى از قتل الک)، در محراب خوابش برده، بیدار می‌شود ، آفتاب بالاتر می‌آید ، هـوا روشن می‌شود و از پشت مه غلیظى که اطراف را پوشانده، مأموران ظاهـر می‌شوند . آنهـا تس را در حالی که دست‌هـایش دستبند خورده‌اند با خود به درون مه می‌برند و ناپدید می‌شوند تا او را به طناب اعدام بسپارند. این فینال ، آگاهـانه یا غیرآگاهـانه، به هـر روى که نگاهـش کنى بد جورى بوى «میترائیسم» می‌دهـد . صحنه اى که در رمان وجود ندارد و پولانسکى آن را پرداخته است.»
احمد آرام از نام آشناترین نویسنــــــــــدگان معاصر، تصویری از کتاب «پرده آهنین» علی شروقی را استوری کرده و از برگزیده شدن این اثر در بخش رمان جایزه ادبی «هفت اقلیم» خبر داده است. برگزیدگان دهمین دوره جایزه ادبی هفت‌اقلیم در مراسمی برخط، عصر روز شنبه (۲۴ مهر) معرفی شدند و بر اساس اعلام داوران، پرده آهنین علی شروقی، از نشر ثالث برگزیده اول بخش رمان شد.
مازیار میری که پخش اولین تجربه سریال‌سازی‌اش در شبکه نمایش خانگی از شامگاه جمعه آغاز شده، موزیک ویدیو «کجا بودی» با صدای محسن چاوشی برای این سریال را بازنشر کرده است. این قطعه عاشقانه با ترانه حسین غیاثی و تنظیم اشکان عرب با اقبال خوبی رو به رو شده است. «خسوف» به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان هر جمعه به صورت اختصاصی از نماوا پخش می‌شود.  
بابک جهانبخش با انتشار ویدیویی از اجرای کنسرت تازه اش خبر داده است. او پنجشنبه 29 مهرماه در جزیره کیش اجرای زنده دارد. در کامنت‌های مرتبط با این خبر تعداد زیادی از علاقه مندان موسیقی برای برگزاری کنسرت‌ ها در تهران اظهار امیدواری کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7750/20/589526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها