قهر <آسه‌آن> با خونتای میانمار


گروه جهان/ وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، شنبه شب در یک تصمیم‌گیری مشترک و در اقدامی نادر اعلام کردند به رهبر میانمار به عنوان یکی از کشورهای عضو اجازه حضور در نشست این اتحادیه را نمی‌دهند. این اولین بار در تاریخ «آسه‌آن» است که رهبر یکی از کشورهای عضو از حضور در نشست منع می‌شود. قرار است به جای عالی‌ترین مقام خونتای میانمار، یک مقام غیرنظامی این کشور برای حضور در نشست آ سه آن دعوت شود.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، پس از افزایش اعتراض‌ها به حضور «مین آنگ هلاینگ»، فرمانده خونتای میانمار در نشست هفته آینده «آسه‌آن»، وزرای خارجه این اتحادیه در نشستی اضطراری شرکت کردند، تا در مورد دعوت از «هلاینگ» تصمیم بگیرند. آنان در نهایت نیز در تصمیمی که باتوجه به اساسنامه «آ‌سه‌آن» و تأکید آن بر عدم مداخله‌جویی در مسائل داخلی کشورها، تصمیم نادر محسوب می‌شود، اعلام کردند، «مین آنگ هلاینگ» اجازه ندارد در نشست این اتحادیه شرکت کند. «هلاینگ» به عنوان رهبر کودتایی که روز نخست ماه فوریه در میانمار رخ داد، از سوی نهادهای حقوق بشری متهم به تخریب پایه‌های دموکراسی در این کشور شده است. وزیر خارجه برونئی در پایان نشست وزرای خارجه آسه آن اعلام داشت: «در حالی که نگرانی‌های زیادی درباره وضعیت میانمار وجود دارد، در تلاش هستیم تا فضای گفت‌و‌گو با این کشور باقی بماند. زیرا برخی از اعضای آسه‌آن توصیه کرده‌اند به میانمار فضایی داده شود تا بتواند مسائل داخلی خود را حل کرده و به روند عادی بازگردد.» در پی انتشار خبر رسمی دعوت نشدن از «آنگ مین هلاینگ»، «زاو مین تون»، سخنگوی ارتش میانمار به آن واکنش نشان داد. به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، او گفت: «علت دعوت نشدن از آنگ مین هلاینگ، مداخله خارجی در امور داخلی این کشور بود.» وی سپس به طور مشخص از اتحادیه اروپا و امریکا نام برد و آنها را متهم کرد در این تصمیم‌گیری نقش داشته‌اند. او گفت: «مداخله خارجی بوضوح قابل مشاهده بود. پیشتر هم مطلع شده بودیم که سفرای برخی از کشورها با وزارت خارجه امریکا در تماس بودند و تحت فشار اتحادیه اروپا قرار داشتند.» وزارت خارجه میانمار نیز در واکنش به این خبر تأکید کرد که این اقدام در تضاد با اهداف «آسه آن» است: «این اقدام به معنای نادیده گرفتن سنت‌های خوب آسه آن است که اتحاد بین اعضا با وجود اختلاف‌ها و افتراق‌ها را توسعه می‌داد.»
بنا بر این گزارش، میانمار در چند ماهی که از کودتا در این کشور می‌گذرد، شاهد وقایع خونباری بوده است. مطابق با آماری که سازمان ملل منتشر کرده است، در این مدت بیش از یک هزار نفر جان باخته‌اند. اما خونتای میانمار این آمارها را رد کرده و معتقد است، خارجی‌ها دست به بزرگنمایی آمار کشته‌شدگان زده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7750/4/589567/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها