خداحافظی تلخ تایوان با امریکا


براندون ویشر / تحلیلگر امریکایی
مترجم: بنفشه غلامی
«خداحافظ رقابت قدرت‌های بزرگ، سلام رقابت‌های استراتژیک»، این جمله ای بود که «دانیل لیپمن»، سخنگوی پنتاگون در دولت «جو بایدن» چندی پیش به «پولیتیکو» گفت. به گفته ناظران و تحلیلگران اخبار امریکا، این اظهارنظر اشاره ای بود به حرکت واشنگتن به سوی همکاری و حتی سازش با حزب کمونیست چین. اما کار به همینجا ختم نشد و کمی بعد از این اظهارنظر، شخص «جو بایدن» نیز در سخنانی به رسانه‌ها گفت که با رئیس جمهوری چین صحبت کرده و با وی موافقت کرده تا امریکا همچنان به توافق دوطرف درباره تایوان پایبند بماند. توافقی که رئیس جمهوری امریکا از آن سخن گفته به سال 1979 برمی‌گردد که بر مبنای آن امریکا و چین به توافق رسیدند تا امریکا بدون اینکه تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد با آن تعامل داشته باشد. بر مبنای این توافق پکن نیز در مقابل به واشنگتن اجازه می‌دهد تا کمک‌های نظامی خود به تایوان را داشته باشد. بند دیگری از این توافقنامه، همچنین به امریکا اجازه می‌دهد تا هرگاه که خواست، دست از حمایت از تایوان بکشد.
مذاکراتی که «جو بایدن» با «شی جین پینگ» داشت و از آن با رسانه‌ها سخن گفت، درست اندکی بعد از آن صورت گرفت که چین با بیش از 50 جنگنده خود، در آسمان تایوان قدرت نمایی کرد؛ اقدامی که با خشم شدید تایوانی‌ها رو به رو شد و اکنون ناظران هشدار داده اند که هر حرکت اشتباه از دو طرف می‌تواند تبدیل به جنگی تمام عیار شود که نه فقط دو کشور که تعداد زیادی از کشورها را درگیر خود کند؛ رخدادی که حداقل در شرایط فعلی واشنگتن اصلاً از آن استقبال نمی کند. هرچند پرواز جنگنده‌های چین خشم تایوان را برانگیخت اما تنها واکنشی که امریکا به آن داشت، گسیل دو فروند ناو هواپیمابر به نزدیکی آب های اوکیناوا ژاپن و گردهمایی ناوهای بلوک نزدیک به امریکا  در این منطقه بود که اقدام چندان مؤثری محسوب نمی‌شود و طبیعتاً پکن را نیز تحت تأثیر قرار نداد.
در این بین هرچند از انظار دور نیست که وضعیت کنونی برای «شی جین پینگ» طوری است که نیاز به چنین قدرت نمایی‌هایی دارد اما واقعیت آن است که موقعیت برای «بایدن» نیز خوب نیست و او به هر طرف که نگاه می‌کند، بحرانی را می‌بیند که خلاصی از آن برایش دشوار است. بایدن از یک سو اقتصاد امریکا را می‌بیند  که به دلیل تورم‌های بی وقفه و برابر نبودن عرضه و تقاضا و همچنین ادامه داشتن تبعات اقتصادی کووید 19 نفس او را طوری گرفته است که هیچ بعید نیست بخواهد برای خلاصی از تورم موجود و به گردش آوردن چرخ اقتصاد، تن به امضای توافق تجاری جدیدی با چین بدهد. وی همچنین از سوی دیگر خود را رویاروی بحران تغییرات جوی می‌بیند که می‌تواند تبدیل به فاجعه‌ای برای امریکا شود که در سال‌های اخیر تبعات گرم شدن کره زمین را با آتش سوزی‌ها و... با تمام وجود پرداخته است. «بایدن» بخوبی می‌داند که حداقل یکی از کلیدهای مبارزه با تغییرات اقلیمی در دست چین است. بنابراین درصدد است، به جای مقابله با این کشور، روابط امریکا با پکن را به حالت پیش از 2016 و دوره «دونالد ترامپ» بازگرداند.
از همین رو بعید به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری امریکا بخواهد با نیروهای رزمی خود برای دفاع از تایوان وارد عمل شود. ضمن آنکه نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد تنها 41 درصد امریکایی‌ها از اقدام نظامی امریکا در پشتیبانی از تایوان حمایت می‌کنند. در این بین پکن نیز مترصد گام‌های امریکا است. چین اگر به یقین برسد که امریکا، حمایتی از تایوان نخواهد کرد، بسرعت به این حرکت با یک توافق آب و هوایی  یا توافقی تجاری پاداش خواهد داد. بنابراین در شرایط فعلی تایوان نمی‌تواند انتظار هیچ کمکی را از امریکا داشته باشد.
منبع: Real Clear

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7750/4/589570/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها