سرلشکر باقری:

افق همکاری‌های نیروهای مسلح ایران و روسیه روشن است


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بخشی از سند راهبردی همکاری ایران و روسیه در حوزه‌های دفاعی، نظامی و امنیتی است، تأکید کرد که این سند افق روشنی را فرا روی همکاری‌های نیروهای مسلح دو کشور در زمینه‌های مختلف می‌گشاید.
به گزارش ایرنا، سردار سرلشکر محمد باقری که از روز یکشنبه به مسکو سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با «روسیه 24» با اشاره به اینکه سران دو کشور در مورد این سند همکاری راهبردی تفاهم کامل دارند، آموزش کادر نظامی، مبارزه با تروریسم در آسیای مرکزی و برگزاری رزمایش‌های مشترک را از جمله همکاری‌های دفاعی امنیتی پیش‌بینی شده در این سند دانست و با ابراز امیدواری نسبت به امضای این سند در آینده نزدیک گفت: این سند افق روشنی را فراروی همکاری‌های نیروهای مسلح ایران و روسیه می‌گشاید. او تأکید کرد: وضعیت امنیتی منطقه و تحرکات تروریست‌ها و چالش‌های موجود، مؤید ضرورت همکاری و هماهنگی اقدامات دو کشور است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگری از این مصاحبه گفت: دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، مصمم به توسعه روابط و همکاری‌ها با شرق است و عوامل زیادی به این امر کمک می‌کند.
سردار باقری با بیان اینکه ایران و روسیه در طول سالیان متمادی است که در عرصه‌های گوناگون همکاری می‌کنند، به سوریه به عنوان نمونه‌ای از همکاری‌های گسترده دو کشور اشاره کرد. او یادآوری کرد که نشست کمیسیون مشترک نظامی ایران و روسیه سه ماه دیگر در تهران برگزار خواهد شد و همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های دفاعی گسترش بیشتر خواهد یافت.
سردار باقری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر گسترش همکاری‌های نظامی با روسیه تأکید کرده است، گفت: ایران و روسیه شرکای راهبردی هستند. اگر رقابتی وجود داشته باشد در عرصه تجارت نفت و گاز است که دو کشور در این عرصه‌ها غنی هستند. وی افزود: ما همواره از یکدیگر در عرصه بین‌المللی حمایت کرده‌ایم. در عرصه نظامی هیچ گونه سوء‌تفاهم و ابهامی وجود ندارد. در مورد سوریه، قفقاز، خلیج فارس و دریای سرخ دیدگاه‌های بسیار نزدیک داریم.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: حتی اگر تصور شود ایران با امریکا توافق می‌کند که فرضیه بسیار بعیدی به نظر می‌رسد، ما هیچ‌گاه از روسیه جدا نخواهیم شد.
سردار باقری که در این سفر با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه دیدار کرده بود در چهارمین روز سفرش به روسیه با استقبال فرماندهان ارشد نیروی دریایی روسیه وارد بندر سنت‌پترزبورگ شد و از نیروی دریایی روسیه و امکانات رزم دریاپایه این کشور بازدید کرد. آدمیرال ولادیمیر کاساتونوف فرمانده ناوگان کل دریای شمال در آغاز این گفت: نیروی دریایی ایران و روسیه در سال‌های اخیر همکاری‌های تنگاتنگ و رزمایش‌های دریایی متعددی برگزار کرده و به روند همکاری‌ها ادامه خواهند داد. او به حضور ناوگروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رژه دریایی اخیر سنت‌پترزبورگ اشاره کرد و تحکیم روابط دو کشور در عرصه نظامی و دفاعی، از جمله در زمینه همکاری‌های دریایی را خواستار شد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با عبور از اقیانوس اطلس وارد خلیج فنلاند شد و در رژه دریایی روسیه مشارکت کرد، افزود: این امر بیانگر اقتدار نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و علاقه‌مندی به گسترش همکاری نظامی و دفاعی با روسیه است.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر روابط دوجانبه، بویژه در زمینه همکاری نظامی و دفاعی، مسیری صعودی طی کرده است، گفت: با انعقاد قرارداد‌های تسلیحاتی و اجرایی شدن آن در آینده نزدیک، این مناسبات به‌طور چشمگیری گسترش خواهد یافت.
سردار باقری پس از بازدید با آدمیرال «لیومینیوف» از مقامات ارشد نظامی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. فرمانده نیروی دریایی روسیه در این دیدار با اشاره به مشارکت ناوهای ایرانی در مراسم رژه نیروی دریایی ارتش روسیه در سال‌جاری گفت: حضور ناوهای ایرانی در آب‌های روسیه زینت بخش این رژه دریایی بود. او با اشاره به همکاری قوای دریایی دو کشور گفت که این همکاری‌ها و مشارکت خوب ایران در رژه دریایی روسیه نشان داد که دو کشور از اتحاد روزافزون برخوردارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7753/2/589788/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها