لزوم حمایت از حافظان فرهنگ و هنر ایران



کریم بیانی‌منش
نوازنده سرنا
با گذشت چهارده دوره ازبرگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران، این فرصت مغتنم ایجاد شد تا برای دومین باردراین جشنواره شرکت و اجرا داشته باشم و قراراست درجشنواره چهاردهم دو سه نوا یا قطعه اصیل از شهرستان محل زندگی ام قلعه گنج را روی صحنه ببرم ،البته پیش تر درشهرهایی همچون اصفهان، کرمان، هرمزگان، میناب و... کنسرت برگزار کرده‌ام.
من براین باورم مردم کشورمان، موسیقی اقوام ایران را بخوبی می‌شناسند و این شناخت ازهمان سال‌های بسیاردور به‌وجود آمده و تا به امروزهم ادامه دارد و به این نوع موسیقی علاقه و گرایش بسیاری نشان می‌دهند ،چرا که موسیقی نواحی ایران قدمتی کهن دارد و گنجینه‌ای ارزشمند در فرهنگ و هنرایران محسوب می‌شود والبته درمعرفی موسیقی اقوام کشورمان برگزاری کنسرت‌های موسیقی یا جشنواره‌هایی ازاین دست بی‌تأثیر نبوده و توانسته بخوبی و موفق عمل کند.
نکته جالب و مثبت درخصوص جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی نغمه‌ها و آداب رسوم هرنقطه ازایران پهناوراست مانند معرفی و اجرای موسیقی شهرستان قلعه‌گنج یا کهنوج که اگرچه به‌ لحاظ جغرافیایی تقریباً در نزدیک یکدیگر قرار دارند اما در ارائه نوع موسیقی و نواهایشان اندکی تفاوت دیده می‌شود.در این شهرها برای برپایی جشن عروسی آیین و مراسم جالبی برگزار می‌شود از حنابستن تا آرایشگاه رفتن داماد و... که با ساز و دهل همراه بوده و البته در دیگر استان‌های ایران هم به شیوه‌ای متفاوت مرسوم است و انجام می‌گیرد.آیین دیگرکرمان رقص چوب چاپ است،چاپ همان رقص چوب بازی است که درشهرهایی مانند منوجان و قلعه‌گنج کرمان با جیرفت متفاوت است. به این صورت که بیش از20 نفر به‌صورت دو به دو همراه با موسیقی رقص چوب انجام می‌دهند و در هنگام رقص این چوب‌ها را بر هم می‌کوبند. این موسیقی‌ها همچنان درمناطق مختلف ایران اجرا و زمزمه می‌شوند و در مراسم شادی و جشن  یا عزاداری  به نسل جوان انتقال یافته که جوانان با نگاه به پیشکسوتان منطقه خود اشتیاق بیشتری به‌دست می‌آورند.  اما نکته مهم، توجه به هنرمندان این عرصه است و باید مسئولان و برگزارکنندگان از هنرمندان و حافظان فرهنگ و هنر ایران تجلیل و بزرگداشت برگزار کنند و نباید نسبت به این موضوع بی‌توجهی وکم لطفی صورت بگیرد. صاحبان این هنر، هنرمندانی هستند که تا به امروز میراث‌دار فرهنگ گذشتگان خود بوده‌اند و براین اساس نسبت به این بی‌توجهی‌ها دل آزرده و گلایه مند خواهند شد.
انتظار ما این است رسانه ملی هر استان توجه بیشتری به موسیقی منطقه خود داشته باشند و دراین زمینه تبلیغات گسترده‌ای صورت بگیرد، به‌عنوان مثال دراستانی همچون کرمان هنرمندان بزرگی حضوردارند که نیازاست هنرشان بیشتر به مردم و مخاطبان معرفی شود، اما متأسفانه گاهی شاهد کم لطفی‌هایی از سوی مسئولان بوده‌ایم و کارهای هنرمندان دیگر استان‌ها را پخش می‌کنند و از این موضوع بسیارگلایه مند هستم.نکته دیگرمشکل بیمه هنرمندان است و دیگر کمک و حمایت برای گذران امرارمعاش  آنها، چرا که دوران کرونا آسیب بسیاری به هنرمندان موسیقی اقوام ایران وارد کرد. خواهش و انتظار ما از مسئولان و برگزار کنندگان این است ،جشنواره موسیقی نواحی ایران را به نحو احسن برگزار کنند و به خواسته هنرمندان بیشتر اهمیت بدهند و آنها را تشویق و حمایت کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7753/9/589826/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها