برف پاییزی در ارتفاعات تهران، البرز و مازندران



زهره افشار
خبرنگار
با ورود سامانه جدید بارشی که طی یکی دو روز گذشته پای بارش‌های پاییزی را به استان‌های شمال غرب و شمالی کشور باز کرده، دما در بیشتر استان‌های کشور از 5 تا 10 درجه کاهش خواهد یافت و ارتفاعات 3 استان کشور سپیدپوش خواهد شد و رنگ زمستانی به خود می‌گیرند.
«صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: با ورود این سامانه که از شمال غرب وارد کشورمان شده استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی دیروز چهارشنبه و استان‌های ساحلی دریای خزر از جمله استان‌های گیلان، مازندران و گلستان امروز بارش‌های قابل توجهی را دشت کردند که شدت بارش‌ها در استان‌های ساحلی بوده است.
این سامانه علاوه بر این بارش‌های شدید از امروز سبب کاهش 5 تا 10 درجه‌ای دما در بیشتر استان‌های کشور خواهد شد، این کاهش دما را ابتدا ساکنان استان‌های شمال غرب سپس مرکزی و پس از آن استان‌های شمال شرق احساس خواهند کرد.
وی با تأکید بر اینکه از امروز وبا روند کاهشی دما، سامانه دیگر فعالیت بارشی نخواهد داشت، افزود: این کاهش دمای محسوس روز جمعه برای استان‌های مرکزی کشور مانند کرمان ، تهران ، البرز و مازندران اتفاق خواهد افتاد و انتظار ما این است که ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و مازندران و بویژه مناطق و گردنه‌های برفگیراین استان‌ها مانند دیزین، چالوس و امامزاده هاشم شاهد بارش برف و کولاک باشند.
ضیاییان تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن تعطیلات و اینکه مردم انتظار دمای زیر صفر را در شرایط کنونی آب و هوایی ندارند به مردمی که قصد سفر به این مناطق را دارند و بویژه کوهنوردانی که قصد صعود به ارتفاعات بالای 2500 متر را دارند هشدار می‌دهیم که بدون تجهیزات زمستانی دل به جاده نزنند و کوهنوردان مبتدی از کوهنوردی پرهیز کرده و اگر چنین قصدی دارند حتماً وسایل و لباس گرم را همراه خود ببرند.
وی تأکید کرد: در حالی که ایستگاه‌های هواشناسی در ایستگاه‌های ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و مازندران در روز‌های جمعه و شنبه دمای زیر 5 تا 6 درجه را ثبت خواهند کرد قطعاً دمای احساسی (دمایی که بدن به‌دلیل وزش باد سردتر از دمای واقعی احساس خواهد کرد) درارتفاعات در حد 10 درجه تا 12 درجه زیر صفر خواهد بود و این وضعیت بدون آ گاهی قبلی و نداشتن تجهیزات می‌تواند خطرآفرین باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7753/12/589839/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها