کشت همزمان میوه‌های نیمه گرمسیری، سردسیری و اعتدالی در خاش


زاهدان - محمد شکوهی فر: خاش یکی از شهرستان‌های مرکزی سیستان و بلوچستان با شرایط اقلیمی مناسب همزمان قابلیت پرورش انواع میوه‌های سردسیری، معتدله و نیمه گرمسیری را داراست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش اظهار داشت: کل تولیدات بخش کشاورزی شهرستان بالغ بر ١۵٣ هزار تن است که بخش اعظم زمینه اشتغال مردم منطقه را فراهم کرده است.
شیرزاد کمالی افزود: حدود ١٠ هزار و٣٠٠ هکتار از اراضی شهرستان خاش  مربوط به کشت محصولات زراعی است که عمده‌ترین آنها گندم و جو، ذرت، سبزیجات برگی وغده‌ای، گیاهان علوفه‌ای، برنج و... است. وی با اشاره به توانمندی شهرستان در زمینه تولید محصولات باغی اظهار داشت: سطح زیر کشت باغ‌ها، ١٠ هزار هکتار است که سالانه بالغ بر ۴٢ هزار تن محصول این باغ ها (میوه‌هایی نظیر خرما، انار، پسته، زردآلو، هلو، بادام، مرکبات، زیتون، توت و گردو) به بازار عرضه می شود.
کمالی شاخص‌های برتر خاش در محصولات زراعی و باغی را در تولید سبزیجات برگی و غده‌ای علوفه، پسته، انار، زردآلو، توت و خرما برشمرد و گفت خرمای ربی ارگانیک روتک دارای شهرت جهانی است.
مدیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش اعظم سبزیجات برگی استان در این شهرستان تولید می‌شود.
وی بیان کرد : شهرستان خاش، رتبه برتر در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای است و بخش اعظم محصولات گلخانه‌ای آن هم به خارج از کشور صادر می‌شود که این امر در ایجاد ارزش افزوده و خلق فرصت‌های شغلی جدید و پایدار کمک شایانی کرده است.
وی با تأکید بر ظرفیت‌های ممتاز شهرستان در دامپروری اظهار داشت :خاش با ٣٨٢ هزار رأس دام سبک و سنگین یکی از قطب‌های دامپروری استان بوده و سالانه بیش از ١۴ هزار تن شیر و گوشت قرمز تولیدی شهرستان راهی بازار می‌شود.
شیرزاد کمالی یکی دیگر از شاخص‌های بخش کشاورزی خاش را در تولید گوشت مرغ برشمرد و گفت: ٣۵ واحد مرغداری فعال، سالانه با تولید ۵ هزار و۵٠٠ تن گوشت مرغ بیشترین تولید گوشت مرغ در استان را داراست و از این حیث نه تنها شهرستان خودکفا بوده،بلکه مازاد تولید نیز به شهرستان‌های مجاور عرصه می‌شود.
کمالی وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی وغذایی را به‌عنوان مکمل زنجیره ارزش در بخش کشاورزی برشمرد و افزود :۱۲ واحد صنایع تبدیلی وغذایی در زمینه‌های تولید خوراک دام، تولید فرآورده‌های لبنی، کشتار دام و طیور، پسته و ذرت و سایر بخش‌های مربوط مشغول فعالیت هستند.
مدیر جهاد کشاورزی، شهرستان خاش را بهشت تولید گیاهان دارویی برشمرد و افزود: به همین جهت عسل تولیدی شهرستان شهرت خاصی دارد و در سال‌های اخیر  باتوجه به شرایط آبی و کاهش ذخایر آن توسعه کشت و کار گیاهان دارویی در دستور کار مدیریت قرار گرفته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7758/12/590265/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها