کشف نیمه پنهان اصفهان با «اصنهان»


اصفهان - نفیسه حاجاتی: دوست دارید ببینید گران‌ترین نخ دنیا چطور درست می‌شود؟ گنبد چرخان اصفهان و خانه پولدارترین تاجر ایران را دیده‌اید؟ اصلاً بیایید چراغانی نقش‌جهان قبل از تولد ادیسون را با هم ببینیم یا به دیدار یک مسجد فرنگی با ناقوس در قلب اصفهان برویم و از راز بزرگ اسطرلاب مسطح سر در بیاوریم. هر کدام از این «جاذبه‌های نهان اصفهان» را می‌توانید در کمتر از یک دقیقه تجربه کنید چرا که «اصنهان» متولد شده تا روایت‌های ناگفته «اصفهان» را به مخاطبانی در سراسر دنیا برساند. این هفته معاون گردشگری وزارت میراث سفر دو روزه‌ای به اصفهان داشت تا با حضور مقامات بلندپایه استانی از پروژه دویست ویدیوی داستان‌های ناگفته اصفهان در اتاق بازرگانی این شهر رونمایی کند.
اتاق بازرگانی اصفهان طی ده ماه گذشته با استفاده از فرصت‌های دوران کرونا، به تولید ویدیوهای ویژه، راه‌اندازی سایت و صفحه اینستاگرام و برگزاری تورهای گردشگری متفاوت پرداخت و به این ترتیب اصفهان  گامی رو به جلو برداشت.
مجید عرفانیان، جهانگردِ فیلمسازی که دویست ویدیوی یک دقیقه‌ای داستان‌های ناگفته اصفهان را طی کمتر از ده ماه ساخت، در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره آغاز پروژه توضیح داد: «112 هفته پیش در طبقه اول برج ایفل بودم که یکی از دوستان اصفهانی تماس گرفت و مرا برای سخنرانی در مراسمی با عنوان «چگونه با قصه‌ها و روایت‌های یک شهر سفر کنیم» به اصفهان دعوت کرد. من بعد از سخنرانی، هشتگ روایت‌های اصفهان را ساختم تا اینکه با آغاز دوران کرونا و ممنوعیت سفر، ماجرای ساخت فیلم برای اصفهان جدی شد.» او سپس به دعوت شهرداری اصفهان پانزده فیلم پنج دقیقه‌ای به یازده زبان درباره وجوه اشتراک اصفهان و شهرهای خواهرخوانده‌اش ساخت که ابتدای امسال در مراسمی با حضور شهردار و فعالان گردشگری از آنها رونمایی شد و در پروژه‌ای دیگر، ساخت دویست ویدیوی یک دقیقه‌ای با محوریت معرفی روایت‌ها و داستان‌های شفاهی اصفهان، وجوه پنهان بناها و محله‌ها، بناهای تاریخی مهمی که برای گردشگران بازدید عموم ندارند، هنرها و صنایع دستی، میراث ناملموس، ادیان و غذاها انجام شد. انتشار صد و یکمین ویدیو روز اول آبان ماه انجام شد و از حالا هر شب ساعت 20 یک ویدیو در صفحه اینستاگرام (@isnahan) بارگذاری می‌شود؛ ویدیوهایی با سه ویژگی خلاصه‌گویی، ساده‌سازی اطلاعات و قصه‌گویی. همچنین شهرداری، استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، اتحادیه صنف صنایع دستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر اصفهان از جمله ارگان‌های حامی پروژه بوده‌اند.
علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در جلسه رونمایی از دویست ویدیوی داستان‌های ناگفته اصفهان، تصریح کرد: «بارزترین جلوه این ویدیوها توجه به گردشگری موضوعی و انتخاب تم‌های مورد علاقه گردشگران بود؛ نکته‌ای که مورد تأکید برنامه‌ریزان این صنعت است. گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت و مانند هوایی برای تنفس است. آیا صنایع مختلف می‌توانند بدون گردشگری ادامه فعالیت بدهند؟ برای پاسخ، سری به اکسپوی دوبی بزنید!»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7758/12/590266/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها