ایران در ایران


کاهش ۵۰ درصدی صادرات آبزیان در مازندران

ساری-  مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی صادرات انواع آبزیان طی سال‌جاری از استان گفت: باید موانع صادرات آبزیان به کشورهای همسایه رفع شود.
به گزارش مهر ،حسن اسحاقی میزان صادرات محصولات شیلاتی را در پایان سال قبل ۱۰ هزار تن به ارزش ۱۹.۵ میلیون دلار از استان ذکر کرد و گفت: این محصولات شامل کنسرو، پودر ماهی، غذای آبزیان، ماهیان گرم و منجمد، گوشت خاویار و خاویار بوده است.  وی با اظهار اینکه میزان صادرات در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است، مهم‌ترین دلیل کاهش را بسته بودن مرز کشورهای همسایه شرق و غرب و جلوگیری از صدور ماهیان گرم آبی و سردآبی ذکر کرد. وی با عنوان اینکه بازار جدیدی برای صادرات آبزیان شناسایی نشده است از وزارت امور خارجه خواست تا نسبت به رفع مشکل صادرات به کشورهای همسایه برنامه‌ریزی کند. اسحاقی یادآور شد: نسبت به صادرات آبزیان در کشورهای سی آی اس و حوزه خزر خوب عمل کردیم و انواع ماهیان و خاویار صادر می‌شود. مدیرکل شیلات مازندران ادامه داد: در زمینه پرورش ماهی در قفس نیز بازار خوبی راه افتاده است و چهار اسکله پشتیبان برای اجرای این پروژه در استان طراحی شده بود که محقق نشده است.


جایگاه نامناسب قم از نظر واکسیناسیون در کشور

قم- استاندار قم با اشاره به وضعیت نامطلوب واکسیناسیون در قم گفت: واکسیناسیون قم با وجود زیرساخت‌های مطلوب در کشور جایگاه خوبی ندارد. به گزارش مهر، بهرام سرمست عنوان کرد: هرچند قمی‌ها در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور میانگین بالایی دارند اما روند واکسیناسیون در قم مطلوب نیست. وی افزود: طبق برآورده‌های انجام شده، قم تا پایان آذرماه سال‌جاری از مرز واکسیناسیون ۷۰ درصدی عبور خواهد کرد، تعطیلی مراکز واکسیناسیون بار منفی در بین مردم دارد و تا رسیدن درصد پوشش واکسیناسیون قم به میانگین کشوری نباید تعطیل شود. به گفته وی؛ قم استانی است که در طول دوران شیوع کرونا بیشترین استفاده را از ظرفیت خیرین سلامت داشته است و بخشی از پشتیبانی از مراکز واکسیناسیون توسط این افراد صورت گرفته است؛ یکی از دلایل عقب افتادگی قم از میانگین کشوری افت در واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال است که دانش‌آموزان را شامل می‌شود.
سرمست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه واکسیناسیون گفت: هدف قم از تسریع در واکسیناسیون دانش‌آموزی ایجاد بستر لازم و مطمئن برای بازگشایی حضوری مدارس است.
استاندار قم یادآور شد: آموزش و پرورش استان قم برای تسریع در روند واکسیناسیون باید تدابیر دیگری بیندیشد و شرایط را برای بازگشایی مدارس فراهم نماید و هم اکنون واکسینه شدن ۶۰ هزار نفری دانش‌آموزان قم رضایت بخش نیست. سرمست افزود: باید افرادی که در جامعه بین قمی‌ها نفوذ دارند یا به شکلی تأثیرگذار هستند در زمینه فرهنگ‌سازی و اقناع مردم به سمت واکسیناسیون وارد عمل شوند.


رونق تجارت دریایی با خواهرخواندگی بندر آستارا با آستاراخان روسیه

آستارا - رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بین این بندر و بندر آستراخان روسیه را زمینه‌ساز تحول و رونق در فعالیت‌ها و تجارت و ترانزیت دریایی و بندری دانست و از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها، تأسیسات و انبارها دعوت کرد. به گزارش ایرنا، مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی بندر آستارای گیلان و بندر دریایی آستاراخان روسیه با حضور مقامات دو طرف و به‌صورت برخط برگزار شد و «مهدی آکوچکیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان ابراز امیدواری کرد مبادله کالا بین این دو بندر راهبردی ایران و روسیه و توسعه روابط اقتصادی دو کشور افزایش یابد و با فعالیت کریدور بین‌المللی شمال- جنوب صادرات کالاهای ایرانی و ترانزیت کالا از هند به روسیه و اروپا و از اروپا به شرق از طریق ایران رونق یابد. دِنیس آفاناسیف وزیر صنعت، حمل‌ونقل و منابع طبیعی آستراخان نیز در این مراسم، گفت: همکاری و ارتباطات نزدیک بنادر ایران و روسیه در دریای خزر و آستاراخان برای ما اهمیت زیادی دارد و برای همین، قرارداد خواهرخواندگی بین بندر آستارای ایران و بندر دریایی آستراخان امضا شد و ارتباطات نزدیک و منافع مشترک دو بندر آستراخان و آستارا زمینه‌ساز نزدیکی دو کشور به هم خواهد بود. به گفته وی مبادلات تجاری ایران و آستراخان رشد باثباتی را تجربه می‌کند و سال گذشته سه میلیون و ۳۰ تن مبادله کالا بین آستراخان و ایران انجام شد که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته و انواع کالا از ایران به روسیه و شمال اروپا مبادله شده است.


زغال‌سوزها پشت ماجرای قطع درختان در گناباد

 بیرجند - درختان روستای سنو گناباد یکی پس از دیگری به دست سودجویان و دلالان زغال قطع می‌شوند و مردم نگران وضعیت روستا و حاصل سال‌ها تلاش و دست رنجشان هستند. ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که اهالی روستا صبح که برای شروع کار و تلاش عازم زمین‌های زراعی می‌شوند مشاهده می‌کنند از درختان چندین ساله روستا در مسیر خبری نیست و از انتها بریده شده‌اند. این موضوع در روزهای دیگر نیز تکرار شد و اعتراض مردم را برانگیخت. آنها از مسئولین درخواست جدی برای این موضوع دارند. به گزارش تسنیم، مهدی ذوالفقاری رئیس شورای اسلامی روستای سنو اظهار داشت: حق قطع درختان در زمین‌های شخصی و عمومی صورت گرفته که از همان ساعات اولیه این موضوع را پیگیری کرده‌ایم. وی ادامه داد: روستای سنو یکی از روستاهای ییلاقی بخش کاخک است که در طول سال میزبان گردشگران زیادی است که ما برای حفظ فضای سبز روستا تلاش‌های زیادی کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم به این راحتی آن را از بین ببرند.
رئیس شورای اسلامی روستای سنو بیان کرد: تعداد درختان قطع شده هنوز مشخص نیست و در حال بررسی است ولی هر یک از درختان نزدیک 30 سال و بیشتر قدمت داشته‌اند. نعمت غفوری، مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز اظهار داشت: روند قطع درختان در داخل مناطق روستایی بدین شکل است که فرد درخواست کتبی ارائه کند و کارشناسان جهاد کشاورزی پس از بازدید از درخت خشک شده یا دارای بیماری نقطه مکانی را مشخص می‌کند تا درخت قطع شود. وی ادامه داد: پس از قطع درخت برای حمل آن باید از اداره منابع طبیعی محل مجوز حمل دریافت کنند در غیر این صورت با افراد برخورد صورت می‌گیرد.  مدیر جهاد کشاورزی گناباد درباره قطع درختان روستای سنو عنوان کرد: در این مورد مجوزی از سوی جهاد کشاورزی صادر نشده و این موضوع را نیز در دست پیگیری داریم که برابر آخرین اخبار دو نفر از شهرستان‌های همجوار گناباد توسط نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.
محمدرضا نخعی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد هم اظهارداشت: با توجه به اینکه درختان قطع شده در روستای سنو در داخل محدوده روستا است، صدور هرگونه مجوز با اداره جهاد کشاورزی است و اداره منابع طبیعی در عرصه‌های دیگر مجوز صادر می‌کند.
وی افزود: مجوز صدور حمل چوب منوط به درخواست و نامه کتبی اداره جهاد کشاورزی است که در خصوص درختان روستای سنو چنین درخواستی از منابع طبیعی صورت نگرفته و مجوزی صادر نشده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7758/12/590268/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها