در بیانیه نشست تهران مطرح شد

ساختار سیاسی فراگیر با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است



وزرای خارجه ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، پاکستان، روسیه و چین در پایان نشست روز گذشته تهران در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است و حملات تروریستی را در هر فرم و شکل از جمله حملات علیه گروه‌های قومی و مذهبی و حملات تروریستی اخیر به مساجد شدیداً محکوم کردند. در متن این بیانیه آمده است:
۱- حمایت مستمر و واقع بینانه از حل و فصل اختلافات به وسیله گفت‌وگو و مذاکره بین طرف‌های مربوطه برای دستیابی به مصالحه ملی، راه‌حل سیاسی پایدار و تشکیل دولت فراگیر.
۲- درخواست از طرف‌های افغان در راستای اجرای سیاست‌های داخلی و خارجی متواضعانه و محتاطانه، در جهت بازگرداندن هرچه سریع‌تر نظم به جامعه،  تحقق  بخشیدن به عملکرد مؤثر ادارات دولتی، ارائه خدمات عمومی اولیه به مردم، اقدام در جهت بهبود معیشت مردم و صیانت از حقوق اساسی افراد از جمله گروه‌های قومی، زنان و کودکان در افغانستان.
۳- توجه به ضمانت‌ها و تعهدات طرف‌های مسئول ذیربط افغان به جامعه بین‌المللی بدین ترتیب که قلمرو افغانستان هیچ گونه تهدیدی برای کشورهای همسایه ایجاد نخواهد کرد و توسط گروه‌های جنایتکار، تروریستی و جدایی‌طلب استفاده نخواهد شد و ابراز امیدواری که به طور جدی روابط خود را با انواع گروه‌های تروریستی قطع کرده، به آنها حمله کند و آنها را به طور قاطع از بین ببرد.
۴-  درخواست از طرف‌های ذیربط که به تمام مسئولیت‌های غیرقابل انکار خود پایبند باشند، رویکردی دوستانه در قبال کشورهای همسایه اتخاذ کنند و به اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین‌الملل و حقوق اساسی بشر احترام بگذارند و از امنیت و حقوق مشروع اتباع و مؤسسات خارجی در افغانستان حمایت کنند.
۵-  تشویق طرف‌های ذیربط افغان به رویارویی با تهدیدات و چالش‌های مختلف از جمله تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان، سرکوب جرایم سازمان‌یافته و سایر اعمال جنایتکارانه‌ای که از داخل افغانستان نشأت می‌گیرد، در عین درنظر داشتن تهدیدات تروریسم و ​​اثربخشی مبارزه با تروریسم در افغانستان، و انجام مذاکرات دوجانبه یا  از طریق کانال‌های چندجانبه، به منظور برقراری امکان از سرگیری همکاری‌های مبارزه با تروریسم با افغانستان در زمان مقتضی.
۶- درخواست از طرف‌های ذیربط افغانستان و جامعه بین‌المللی برای رسیدگی به دلایل اصلی مهاجرت و آوارگی اجباری در افغانستان، پرهیز از هر گونه فعالیت بی ثبات کننده‌ای که وضعیت را بدتر می‌کند، و همکاری برای یافتن راه حل دائمی برای وضعیت مستمر پناهندگان افغان.
 ۷ - درخواست از جامعه بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده به منظور فراهم آوردن حمایت‌های مالی مستمر، کافی و متناسب از کشورهای میزبان پناهندگان افغان، بویژه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان و سایر کشورهای همسایه افغانستان.
۸- درخواست از جامعه بین‌المللی به منظور ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری‌تر از جمله غذا، دارو، تجهیزات زمستانی و غیره برای جلوگیری از بحران انسانی و موج پناهجویان در افغانستان و جلوگیری از شوک جدید به کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی.
۹- درخواست از جامعه جهانی تا اقدامات مشخصی را برای کمک به افغانستان در برابر کووید-۱۹ و جلوگیری از انتشار ویروس انجام دهد.
۱۰- پیشنهاد ایجاد یک ساز و کار برای برگزاری جلسات منظم نمایندگان ویژه در امور افغانستان. همچنین، نسبت به همکاری ساز و کار جلسات منظم نمایندگان سفارتخانه‌ها در افغانستان در آینده نزدیک، در راستای ترویج و رایزنی در مورد جزئیات همکاری‌های مربوطه برای رسیدن به دستاوردهای ملموس تر موافقت شد.
۱۱- تصریح کردند که جامعه بین‌المللی به صورت مثبت به تعامل خود با افغانستان ادامه داده  و با نقشه راه طولانی مدت دستور کار تعامل سیاسی، یکپارچه گی اقتصادی و اتصالات منطقه‌ای را پیش ببرد.
امیرعبداللهیان: مشروعیت بین‌المللی بدون مقبولیت داخلی در افغانستان راه به جایی نمی‌برد
همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از برگزاری دومین نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح دستاوردهای این نشست پرداخت و با بیان اینکه در سطح امنیتی با هیأت حاکمه سرپرستی در افغانستان تماس و گفت‌وگو داریم، گفت: «مشروعیت بین‌المللی بدون مقبولیت داخلی در افغانستان راه به جایی نمی‌برد. امیرعبداللهیان تأکید کرد که همه کشورهای همسایه و جامعه جهانی باید کمک کنند هیأت حاکمه سرپرستی در افغانستان را در حکومت سهیم کنند و همه افغان‌ها با وحدت ملی از مرحله سختی که ۲۰ سال جنگ‌افروزی امریکا و متحدانش در افغانستان ایجاد کرده خارج شوند.» وزیر خارجه درباره شناسایی طالبان هم گفت: «ما با همه طرف‌های افغان در تماس هستیم در سطح امنیتی با هیأت حاکمه سرپرستی در افغانستان تماس و گفت‌وگو داریم. سفیر ایران بنا به دعوت به عمل آمده با وزیر خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان ملاقات و نگرانی‌های خود را از مسیر این تماس‌ها اعلام کردیم. تدابیر لازم را برای مدیریت موج احتمالی ورود آوارگان در فصل سرما به سمت ایران و نگرانی درباره امنیت مرزها و تشدید قاچاق مواد مخدر و مباحث مرتبط با امنیت مرزها و امنیت ملی بیان کردیم. به مسئولان و حاکمان افغانستان گفتیم که نباید مخاطرات تروریستی در افغانستان به همسایگان تسری یابد.»
سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور گروه‌‌های افغانستان در نشست همسایگان افغانستان هم گفت: «درباره عضویت ناظر اتحادیه اروپا در فرمت اجلاس همسایگان اتفاق نظر وجود نداشت منوط به اینکه همه نمایندگان افغانستان در این فرمت مورد توجه قرار بگیرند و در نشست بعدی حضور یابند اجماع اولیه حاصل شد، ولی بررسی آن به نشست کارشناسان ارشد و قبل از نشست سوم افغانستان در پکن منوط شد که در آن نشست در این خصوص بحث کنند. اصل ایده‌ اینکه نمایندگان افغانستان در نشست افغانستان باید حضور یابند مورد اجماع بود ولی جزییات زمان و چگونگی منوط به نشست نمایندگان ویژه افغانستان است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7758/2/590315/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها