دبیرجشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با «ایران» از چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر می‌گوید:

به همراهی دولت سیزدهم بسیار امیدواریم


محسن بوالحسنی  
خبرنگار
جشنواره ملی تئاتر فجر سال گذشته، سی‌و‌نهمین دوره خود را در شرایط خاصی تجربه کرد و نحوه برگزاری آن هم تجربه‌ای تازه و مولود همین شرایط بود.با توجه به شیوع ویروس و محدودیت‌هایی که برای فعالیت‌های تئاتری در سال ۹۹ وجود داشت، با تأخیر در انتخاب دبیر و شکل‌گیری دبیرخانه، کار خود را آغاز کرد و حسین مسافرآستانه، دبیری جشنواره سی و نهم را در شرایطی پذیرفت که اکثر ماه‌های منتهی به جشنواره، تئاتر در کشور تعطیل بود و تولید تئاتر به چیزی حدود صفر رسیده بود. از سوی دیگر قرنطینه‌‌ای که بر بیشتر کشورهای جهان سایه‌ انداخته بود باعث شد تا در نهایت سی‌و‌نهمین جشنواره تئاتر فجر بخش بین‌الملل نداشته باشد و در نهایت این دوره از جشنواره در شکل و شمایلی جدید هم‌زمان به‌صورت مجازی و حضوری برگزار شد تا با وجود شرایط کرونایی چراغش خاموش نشود. کمی بعد از اختتامیه دوره سی‌ونهم با حکم معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین‌ مسافرآستانه برای دومین دوره پیاپی به‌عنوان دبیر این جشنواره منصوب شد و همان ابتدا صحبت از تلاش برای انتشار فراخوان در فصل بهار کرد تا بر این اساس گروه‌ها فرصت کافی برای برنامه‌ریزی داشته باشند اما این فراخوان در نهایت تیرماه به‌صورت رسمی منتشر شد.

تجربه‌ها چراغ راه آینده
حالا در آستانه چهلمین دوره از برگزاری جشنواره تئاتر فجر هستیم و عدد «چهل» نماد نوعی تکامل. حسین مسافرآستانه از اضافه شدن بخش بین‌الملل، به جشنواره در این دوره خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که شرایط کرونایی تا آن زمان دست برگزارکنندگان را باز بگذارد. دبیر جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار «ایران» می‌گوید «جشنواره سی‌ونهم در کنار تمامی سختی‌هایش، تجربه‌های بسیاری را برای همه ما داشت. تجربه‌هایی که بی‌شک در این دوره چراغ راه ما خواهند بود. من و همکارانم تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا با مشارکت همه اهالی تئاتر، ضمن برگزاری شایسته بخش داخلی، بخش بین‌الملل جشنواره را هم بعد از یک دوره وقفه دوباره در برنامه داشته باشیم. او درباره چشم‌انداز و سناریوهایی که از امروز می‌توان برای برگزاری چهلمین دوره از جشنواره متصور بود هم به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «جشنواره با برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری و گفت‌وگوهای متعدد با کارشناسان برنامه‌ریزی‌هایی کرده و فراخوان اعلام شده و بخش‌های مختلف معرفی شدند و سعی داریم در این دوره، شاهد جشنواره‌ای پرفروغ‌تر، با آثاری قابل توجه‌تر باشیم. یکی از برنامه‌هایی که متفاوت از دوره‌های قبل برگزار خواهد شد برگزاری بخش فجر استان‌هاست. در چهلمین سال برگزاری، می‌دانیم که برگزاری جشنواره فجر در یک محدوده زمانی و امکاناتی عملیاتی می‌شود و ما در 10 روز برگزاری، امکان پذیرش تعداد زیادی از گروه‌ها را نخواهیم داشت ضمن اینکه تعدد برنامه همیشه به جشنواره لطمه زده و از نظر ما این جشنواره باید گلچینی از آثار اجرا شده طی سال باشد با تعداد مشخصی از آثار تا امکان بررسی و اجرای بهتر آنها را شاهد باشیم.»
 او در ادامه به این نکته اشاره کرد که «ما در سال‌های گذشته همیشه درگیر تعداد زیادی از آثاری بودیم که شایستگی حضور در جشنواره را داشتند و حذف جشنواره منطقه‌ای لطمه بزرگی به تئاتر شهرستان‌ها زد و جبران این خسارت در جشنواره کار سخت و دشواریست. لذا امسال در نظر گرفته شده تا با برگزاری جشنواره فجر استانی بخش مهمی از این مشکل را حل کنیم.
فجر استانی به این معنی است که استان‌ها در صورت داشتن امکانات و شرایط برگزاری، در این مهم با ما همکاری کنند. با برخی استان‌ها در حال گفت‌وگو هستیم و برخی هم هنوز اعلام آمادگی نکردند و ما امیدواریم قبل یا بعد جشنواره امکان برگزاری جشنواره استانی را داشته باشیم.»

بسترساز سلامت جامعه
مسافرآستانه در پاسخ به این سؤال خبرنگار «ایران» که چه هدف عمده‌ای در برگزاری این بخش وجود دارد می‌گوید: «برگزاری جشنواره همان‌طور که شما اشاره کردید معنا و هدفی بسیط‌تر نیز دارد و آن هدف، در وهله اول حضورها را تأمین می‌کند و در وهله دوم مردم سراسر کشور را در این جشن سهیم می‌کند و آنها می‌توانند از دیدن آثار هنرمندان استان و شهرشان بهره‌مند شوند و این موضوع بسیار به کیفیت جشنواره کمک خواهد کرد.» حسین مسافرآستانه در بخشی از گفت‌وگوی خود با ایران، درباره تغییر دولت در کشور و تأثیر آن در روند برگزاری جشنواره و سیاست‌های آن می‌گوید.
دبیر جشنواره شرایط بخش‌های مختلف را این‌طور ارزیابی می‌کند: «همه می‌دانیم که نقش هنر در کیفیت زندگی انسا‌ن‌ها بسیاربسیار مؤثر و قابل شناسایی و البته بدیهی است و ما هم امیدواریم که با روی کار آمدن دولت جدید، توجه بیشتری به مقوله فرهنگ و هنر شود و با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر شاهد رشد و اعتلای فرهنگ و هنر باشیم. این توقعی است که جامعه فرهنگی و هنری از دولتمردان دارند و من مطمئن هستم که با روی کار آمدن دولت جدید و توجه بیش از پیش آنها به این مقوله، شاهد فعالیت بیشتر در حوزه‌های هنری خواهیم بود و روزبه‌روز نقش‌آفرینی هنر در جامعه را بیشتر لمس می کنیم و همه اینها همان‌طور که گفته شد باعث ارتقای کیفیت مطلوب‌ زندگی اجتماعی مردم زیر سایه و بستر فرهنگ و هنر خواهد بود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7758/15/590332/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها