نهادی ارزشمند در پاسداری از فرهنگ و ادب


علیرضا قزوه
 شاعر و نویسنده
انقلاب اسلامی ایران پیش و بیش از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب فرهنگی است و شروع این انقلاب نیز با شعارهایی همراه بود که ریشه در شعر و شعائر مذهبی داشت. شعر انقلاب بالنده‌ترین شعر روزگار ماست.
رهبر عزیز انقلاب (مدظله العالی) در بیانات‌شان همواره شعر را یک ثروت ملی می‌دانند که هرکس در وسع خود بایستی از آن حمایت کند. حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، شاعران دغدغه‌مند انقلاب و رویش‌های شعر انقلاب امری است که بایستی مدنظر همه نهادهای فرهنگی باشد. ایشان بارها در دیدار با شاعران عنوان ‌کرده‌اند که «هرچه در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید کم است و این سرمایه‌گذاری نتیجه خواهد داد»؛ چراکه حوزه شعر و ادب عرصه‌ای است که سرمایه‌گذاری در آن، اگرچه در درازمدت، اما نهایتاً به نتیجه خواهد رسید و ثمرات ارزشمند آن سال‌ها و بلکه قرن‌ها باقی می‌ماند و مشهود خواهد بود.بر همین اساس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌درستی به حوزه شعر و ادب که سرمایه ملی ماست، ورود پیدا کرد. این اقدام ارزشمند نهاد در پاسداری از فرهنگ و ادب کشور باید حمایت شود. چرا که معتقدم نهاد در حوزه شعر راهی را می‌رود که دیگران نرفته‌اند.
ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به راه‌اندازی و تشکیل محافل شعری در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی اقدامی شایسته است که به‌درستی کشف و پرورش استعدادهای جوان شعری در شهرستان‌ها و پربار کردن اوقات فراغت آنها را هدف گرفته است و در همین مدت نیز تکاپوی خوبی میان جوانان شهرستان‌ها ایجاد کرده است.
با توجه به فعالیت بیش از 300محفل ادبی در سراسر کشور امروز در یکی از بهترین دوره‌های شعر و تحقق عدالت فرهنگی در این زمینه به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی هستیم. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هیچ دوره‌ای مانند این دوره، چنین حضور فعال و خوبی در حوزه شعر نداشته است و حمایت‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی جناب آقای مختارپور و همکارانشان در این زمینه جای تقدیر دارد.نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌درستی به حوزه شعر و ادب که سرمایه ملی ما است، ورود پیدا کرد. اگرچه نهادها و دستگاه‌های دیگری چون حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این عرصه فعالیت‌ می‌کنند، اما حوزه فعالیت آنها بیشتر نخبه‌‌پروری و مخاطبان نخبه هستند. اما ایجاد زمینه شناسایی و بیرون کشیدن چهره‌های مستعد در این حوزه با توجه به شبکه مویرگی و گسترده مخاطبان کتابخانه‌ها، اقدام با ارزشی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آن را پی‌ریزی کرده است و به توفیقات ارزشمندی نیز در این زمینه دست یافته است.
تحقق شعار هر کتابخانه یک محفل ادبی باعث می‌شود در تمامی شهرهای کوچک و حتی روستاها، شاهد ظهور و فعالیت جوانانی باشیم که می‌توانند بر فضای فرهنگی ادبی منطقه خود تأثیرگذار باشند. این اقدام ارزشمند نهاد در پاسداری از فرهنگ و ادب کشور باید حمایت شود.همچنین هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌تواند نقش مؤثری در گسترش شعر فارسی در خارج از مرزها داشته باشد که فعالیت محافلی از جمله محفل ضیافت همزبانی و محفل ادبی افغانستانی‌های عضو کتابخانه‌ها نقش مؤثری در این زمینه داشته و ان‌شاءالله خواهد داشت.
در نهایت می‌توان گفت نهاد کتابخانه‌های کشور در چند سال اخیر در زمینه شعر و ادبیات قدم‌های ارزنده‌ای برداشته و کارنامه موفقی ارائه کرده است، این نهاد در کنار حرمت نهادن به مقوله کتاب برای نویسنده و شاعر و کتابخوان نیز اهمیت ویژه‌ای قائل بوده است امیدوارم این تلاش‌ها همچنان دوام داشته باشد و اتفاق‌های خوبی را رقم بزند ان‌شاءالله.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7766/9/591001/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها