گزارشی از روزهای بارانی پایتخت

تهران با هوایی لطیف اما پر ترافیک


تهران دیروز در دومین ماه پاییزی اگرچه یک روز زیبای بارانی و همچنین برفی در ارتفاعات در آبان ماه  را پشت سر گذاشت، اما شهروندان در نقاط مختلف بویژه در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو با  «اختلال تردد» و «شلوغی و ازدحام غیر قابل تصور» مواجه شدند.
بارندگی‌های چند روز اخیر تهران، توانسته بار آلودگی هفته‌های گذشته را بویژه بعد از بازگشایی‌های صددرصدی ادارات و بازگشت کارمندان به محل کارشان و حالا هم دانش‌آموزان و معلمان کم کند، با این همه تردد خودروها و ازدحام مردم به سمت حمل‌ونقل عمومی به علت نبود تاکسی‌های عبوری و اینترنتی، معابر تهران را در ساعاتی از صبح و عصر قفل کرد.
شهروندانی که تا همین چند روز پیش در ساعت 8 تا 9 صبح با خلوتی مترو و اتوبوس مواجه بودند اما دیروز غافلگیرانه با انبوهی از جمعیتی روبه‌رو شدند که در صف حمل‌ونقل عمومی در انتظار ایستاده بودند.
معطلی در برخی ایستگاه‌های مترو البته شائبه اختلال در خطوط را هم مطرح کرد که علی عبدالله‌پور، مدیرعامل مترو وجود هرگونه نقص فنی را تکذیب و اعلام کرد که ترافیک علت افزایش مسافران مترو بوده است.
در هفته‌های اخیر میزان مسافران مترو به عدد یک میلیون مسافر رسیده و حتی از این مرز هم عبور کرده است اما پیش‌بینی‌ها از افزایش 20 تا 25 درصدی مسافران و افزایش سفرها طی روزهای آتی و همزمان با بازگشایی بخشی از مدارس و مؤسسات آموزشی، حکایت دارد. ازدحام در قطارها و ایستگاه‌ها در واقع روند عبور و مرور را هم با کندی مواجه کرد که همین علتی برای شلوغی در خطوط بویژه ایستگاه‌های دروازه دولت، میدان امام خمینی، چهارراه ولیعصر و میدان آزادی بود. در اتوبوسرانی هم وضعیتی مشابه برقرار بود و مسافران از شلوغی ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها گلایه داشتند. در حالی که ناوگان مترو دیروز با تمام ظرفیت در خدمت شهروندان قرار داشت. مردم گلایه داشتند که اتوبوس‌ها با تأخیر آمده و بشدت شلوغ بودند. اما بخشی از این تأخیر به علت ترافیک چند ساعته تهران به خاطر بارندگی بود. این در حالی است که سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها خبر داده و اعلام کرده که دمای هوا 4 تا 8 درجه کاهش خواهد یافت. گزارش‌های شهری در چند روز اخیر همچنان حکایت از آبگرفتگی در برخی معابر بویژه شرق و جنوب تهران داشت، اما شهرداری از آماده باش 10 هزار نیروی خود برای روزهای بارانی خبر داده که خیال شهروندان را لااقل از این وضعیت راحت کند. اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران گفته است که از لحظه شروع بارش‌ها در سه روز اخیر عوامل خدمات شهری که تعداد آنها به ۱۰ هزار نفر می‌رسد همراه با یکهزار نفر عوامل اجرایی در سطح شهر به‌صورت شبانه روزی و با تمام امکانات و تجهیزات مشغول فعالیت هستند و هیچ گونه رودخانه، کانال و مسیل اصلی دچار آبگرفتگی و انسداد نشده است.
او تأکید کرده که در بعضی نقاط شهر تهران انهار فرعی به‌صورت موضعی دچار آبگرفتگی شده، که بسیار طبیعی است. عوامل شهرداری بسرعت این آبگرفتگی‌های فرعی را مرتفع کرده‌اند. بعضی از نقاط انهار فرعی نیاز به کار عمرانی جزئی دارد که بعد از بارش‌ها این نقاط توسط مسئولان منطقه‌ای و نواحی شهرداری شناسایی و احصا خواهد شد و پس از اتمام بارش‌ها بسرعت ترمیم خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7766/11/591025/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها