خاموشی، حربه صهیونیستی علیه فلسطین


بنفشه غلامی/ «اقتصاد تشکیلات خودگردان فلسطین روی لبه تیغ قرار دارد» این هشداری بود که یک مقام سازمان ملل حدود سه هفته پیش زنگ اخطار آن را به صدا درآورد. اما حتی این هشدار نیز مانع از تهدیدهای اقتصادی تل آویو علیه فلسطینیان نشده و اعلام کرده اگر تشکیلات خودگردان فلسطین نتواند در موعد مقرر بدهی برق مصرفی کرانه باختری را پرداخت کند، برق این منطقه به‌طور کامل قطع خواهد شد.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، میزان بدهی تشکیلات خودگردان به تل آویو بابت بهای برق مصرفی کرانه باختری به 120 میلیون دلار می‌رسد و پرداخت این مبلغ برای این نهاد فلسطینی تقریباً غیر ممکن است. در بهار امسال بانک جهانی برآورد کرده بود که اقتصاد فلسطین نسبت به سال قبل حدود 11.5 درصد کوچک‌تر شده است. میزان رشد اقتصادی فلسطینیان نیز در یک سالی که گذشت از 2.9 درصد فراتر نرفت. طبق برآوردهای «تور ونسلند»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه، انتظار می‌رود وضعیت اقتصادی فلسطینیان از این نیز وخیم‌تر شود و در سال 2022 میزان کسری بودجه تشکیلات خودگردان تا دوبرابر افزایش یابد و به 800 میلیون دلار برسد. «ونسلند» تأکید کرده: «در کنار همه مشکلاتی که اقتصاد فلسطین از دیرباز داشته است، نقش اسرائیل نیز در بحران اقتصادی موجود در بین فلسطینیان پر رنگ است. زیرا تل آویو مانع انتقال کمک‌های امریکا و سایر کشورها به فلسطین می‌شود و دلیل آن را کمک‌های دولت فلسطین به خانواده زندانیان امنیتی و کشته شدگان فلسطینی عنوان کرده است.»
اما نقش رژیم صهیونیستی در بحران اقتصادی فلسطین به‌همین جا ختم نمی‌شود. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز همانند هر دولتی در جهان، بخشی از درآمد خود را از طریق مالیات‌ها به‌دست می‌آورد. اما طبق قوانین موجود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، رژیم صهیونیستی مسئول دریافت مالیات فلسطینیان و سپس پرداخت مالیات جمع‌آوری شده به تشکیلات خودگردان فلسطین است. اما تل آویو همواره از این قانون سوء‌استفاده و آن را به سلاحی در برابر تشکیلات خود گردان تبدیل کرده است. از جمله در تابستانی که گذشت، اعلام کرد، میزان مالیات دریافت شده از فلسطینیان 180 میلیون دلار بوده اما به‌خاطر کمک‌های تشکیلات خود گردان به خانواده زندانیان، در اختیار این نهاد فلسطینی قرار نخواهد گرفت.
در همین ارتباط «جاناتان کتاب»، وکیل و کارشناس حقوق بین‌الملل فلسطینی امریکایی معتقد است: «تل آویو از توافق‌هایی که در پیمان اسلو بود، سرپیچی می‌کند. برای مثال اوج این مسأله چند ماه قبل در مسأله واکسیناسیون فلسطینیان که اسرائیل از آن خودداری می‌کرد، مشاهده شد. اما این بحران جدید که بر سر برق بروز کرده است، فراتر از همه این بحران‌ها است و نشان می‌دهد، تل آویو قصد دارد، تشکیلات خودگردان را مسئول قطع احتمالی برق معرفی کند و خود را مبرا از مسئولیت نشان دهد. در حالی که سال 2017 زمانی که اروپا موافقت کرد بودجه راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی برای فلسطینیان را در اختیار تشکیلات خود گردان بگذارد، این اسرائیل بود که این پنل‌ها را مصادره کرد و پروژه به‌دلیل مخالفت تل آویو مسکوت ماند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7766/4/591044/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها