گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره راهبرد رهبر معظم انقلاب در دوران کرونا

تقویت خودباوری ملی و بهره‌مندی از دانش جهانی


مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به ‌تبیین راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی در مواجهه با بیماری کرونا پرداخت و تأکید کرد سیاست ایشان طی دوران شیوع ویروس کرونا در راستای تقویت و قدرتمند نمودن ایران اسلامی با کمک دانش نخبگان و متخصصان بومی و هم‌زمان بهره‌مندی از دانش و علم کشورهای دیگر بوده است.
به گزارش فارس، در گزارش مرکز پژوهش‌ها با اشاره به اینکه در ابتدای همه‌گیری ناشناخته بودن ویروس و وجود  تحریم‌های گسترده شرایط ایران را برای برخورد با ویروس دشوارتر می‌کرد و به همین دلیل اخذ تصمیمات استراتژیک و به‌موقع برای کنترل ویروس و پیامدهای آن حائز اهمیت ویژه‌ای بود، آمده است: نگاهی به سیاست‌ورزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حدود یک سال و نیم گذشته بیانگر این است که ایشان تأکید زیادی بر مدیریت منطقی و عقلانی در مقابله با بیماری کرونا داشته‌اند. ازجمله این رفتارها می‌توان به ماسک زدن همیشگی جهت فرهنگ‌سازی، حمایت قطعی از تلاش دانشمندان ایرانی جهت دستیابی به دانش واکسن، مرجعیت داشتن توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، اصرار به استفاده از واکسن ایرانی و انتظار برای تولید واکسن داخل کشور، تزریق واکسن داخلی در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، تأکید بر دریافت واکسن در نوبت معمول، عدم ایراد دانستن استفاده از واکسن‌ خارجی در کنار داخلی در صورت نیاز، ضرورت ثبت و انتشار اسناد و مقالات علمی مربوط به واکسن ایرانی و... اشاره داشت.
این گزارش در ادامه تأکید دارد که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جایگاه هادی و راهبر جامعه و نظام سیاسی تلاش داشتند تا اقدامات و رفتارشان در راستای مهار بیماری، ارتقای روحیه خودباوری دانش متخصصان و کارشناسان، بهره‌گیری از دانش روز درعین‌حال تأکید بر دانش بومی و تولید علم، رعایت قانون و قانون‌مداری باشد.
در گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره تأکید رهبر انقلاب بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مسئولان آمده است: ایشان از زمان اعلام ورود ویروس کرونا به کشور، سخنرانی‌های خود را به‌صورت مجازی و مراسم سوگواری را نیز به‌صورت انفرادی برگزار نمودند و بر حفظ رعایت فاصله اجتماعی و جدی گرفتن تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا توسط همه مسئولان تأکید داشتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقطعی حتی خواستار رعایت جدی دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مقامات و مسئولان می‌شوند؛ چراکه رفتار آنها بر جامعه تأثیر خواهد داشت.
استفاده از واکسن ایرانی و عدم ممنوعیت استفاده از واکسن خارجی
این گزارش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای ماه های تیر و مرداد، دوز اول و دوم واکسن «کوو ایران برکت» را دریافت کردند و پیش از آن از دریافت واکسن خارجی خودداری کردند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از تزریق واکسن تأکید داشتند که تمایلی نداشته‌ از واکسن خارجی استفاده کند و منتظر واکسن ایرانی ماندند؛ چراکه باید این افتخار ملی را پاس داشت و تا وقتی امکان پیشگیری و علاج در داخل وجود دارد از آن استفاده کرد.مسأله حائز اهمیت دیگر برای رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بر زمان تزریق واکسن بود که موجب ایجاد تبعیضی در این ‌باره نشود. حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به همسالان خود بسیار دیرتر موفق شدند واکسن دریافت کنند.
گزارش در ادامه با اشاره به تأکید رهبری نظام بر تولید قوی، سریع و بهنگام واکسن داخلی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های ایجاد اعتماد بیشتر نسبت به واکسن ایرانی، ثبت و انتشار مستندات مربوط به این موفقیت است، یادآور شد: به همین دلیل بود که حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای بعد از دوز اول تزریق واکسن فرمودند: «اسناد و مقالات علمی آن را نیز برای آگاهی دنیا از کار بزرگ خود آماده و منتشر کنید.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اینکه حامی و مدافع استفاده از واکسن داخلی هستند، اما استفاده از واکسن خارجی از دیدگاه ایشان ایرادی نداشته است. حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای در این ‌باره می‌فرمایند: «ناچار بوده‌ایم و هستیم که از تولیدات کشورهای دیگر هم تا آن حدی که قابل ‌اطمینان است استفاده کنیم و استفاده خواهیم کرد.» البته ایشان واردات از سه کشور را به‌دلیل سابقه و سیاست‌های گذشته آنها ممنوع اعلام می‌کنند.
گفتمان‌های مورد تأکید رهبر انقلاب در ماجرای بیماری کرونا
تأمل درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحبوحه بیماری کرونا نشانگر این است که سیاست‌ها و مواضع ایشان مبتنی‌بر مجموعه‌ای از گفتمان‌هاست که موجب شده سیاست ایران از جامعیت برخوردار باشد و به‌عنوان چراغی راهنما برای مسئولان اجرایی در زمینه مدیریت بیماری کرونا مطرح باشد. ازجمله این گفتمان‌ها می‌توان به گفتمان‌ قانون‌مداری، مبارزه با تبعیض و فساد، عزت و استقلال ملی، تولید علم و... اشاره داشت که همگی در راستای قدرتمند شدن نظام جمهوری اسلامی و نیل به سرافرازی و سربلندی کشور است. تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا بیانگر اهمیت و جایگاه قانون در اندیشه و سیاست‌ورزی ایشان است. ایشان در بخشی از سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان در تاریخ 10/5/1399 درباره برگزاری مراسم عزاداری تأکید کردند:«در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند؛ [یعنی] ستاد ملّی کرونا. خود بنده شخصاً هرچه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی که علم را یکی از ارکان تمدن اسلامی می‌دانند در موضوع واکسن‌سازی جهت کنترل بیماری کرونا نیز تأکید فراوانی بر پیشگامی در زمینه تولید علم و رسیدن به دانش این محصول داشته‌اند.
عزت و استقلال ملی گفتمان دیگری است که در سیاست‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در قبال مدیریت بیماری کرونا مطرح است. ایشان بعد از تزریق دوز اول واکسن بیان داشتند: «واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه‌ افتخار است؛ این را انکار نکنند؛ این مایه‌ عزت و  افتخار کشور است.»
در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره گفتمان مقابله با تبعیض رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: اینکه تأکید داشتند در موعد مقرر به ایشان واکسن تزریق شود بیانگر این است که ایشان به‌عنوان زعیم و راهبر جامعه معتقد به این است که هرگز نباید در این امر سوء استفاده‌ای صورت گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7766/2/591093/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها