مردم افغانستان خسته‌اند


علیرضا کمیلی /  روز گذشته خبری مبنی بر حضور احمد مسعود و دیدار وی با محمد اسماعیل‌خان از رهبران سابق سیاسی افغانستان در مشهد مقدس منتشر گردید که گمانه‌زنی‌های مختلفی را پیرامون این حضور و دیدارها در اذهان متبادر ساخته است. تحلیل این مسأله، از چند زاویه قابل تأمل است. در ابتدا ذکر این نکته خالی از فایده نیست که جمهوری اسلامی روابط تکریم‌آمیزی را با این سیاسیون داشته و تاکنون با آنان با تعامل و احترام تمام برخورد کرده است ولی درباره این افراد و جریان‌ها، نکات مهمی وجود دارد.
الف) مردم افغانستان درباره چهره‌های سیاسی گذشته که عمدتاً کاخ‌نشین و به دنبال منافع شخصی، حزبی و قومی خود بوده‌اند نگاه مثبتی ندارند و این تصور که می‌توان با تمسک به این جریان، مردم این کشور را به سمت و سویی کشاند، اشتباهی بس بزرگ است. عملکرد همین مدیران ارشد بود که سبب شد مقاومت مردمی در مقابل نیروهای طالبان شکل نگیرد و مشارکت مردم در آخرین انتخابات این کشور بیش از 35 میلیون نفری به کمتر از یک میلیون نفر برسد.
ب) از طرف دیگر، مردم افغانستان از جنگ و نزاع خسته‌اند و شاید به همین خاطر هم بود که حتی جبهه پنجشیر به سرعت در هم شکست و بدون مقاومت، کل آن دره شکست‌ناپذیر، به دست نیروهای طالبان افتاد. اینکه عده‌ای به‌خاطر منافع قومی یا سیاسی بخواهند بخشی از جامعه خسته این کشور را تحریک کنند هم به‌نظر می‌رسد یک خطای محاسباتی و ناشی از عدم شناخت وضعیت فعلی مردم این کشور است. اوضاع روحی مردم به گونه‌ای نیست که با جریانات مسلح یا اپوزیسیون خارج نشین و دوپاسپورته این کشور همراهی کنند.
ج) نباید از این نکته غافل شویم که کشورهای همسایه از پاکستان و تاجیکستان تا ترکیه و... که بخشی از مدیران دولت قبل را در خود جای داده‌اند، به هیچ کدام از  جریان‌ها اجازه راه‌اندازی تشکیلات مسلح و فعال ضد دولت کنونی را نداده‌اند چرا که بر اساس تحلیل واقعی فوق‌الذکر، بی‌پشتوانه بودن آن چهره‌ها را به‌خوبی می‌دانند و از طرفی به منافع دو طرفه خود با افغانستان می‌نگرند. در این میان جمهوری اسلامی با بیش از 900 کیلومتر مرز زمینی به فکر مسائل میدانی مردم خسته و ناامید این کشور است.
د) ناگفته‌ها درباره این سیاسیون کاخ‌نشین بسیار است. فقط یک قلم آن پیدا شدن 6.5 میلیون دلار در خانه امرالله صالح، معاون اول سابق و حامی جریان موسوم به جبهه مقاومت مردمی پنجشیر بود. سوء‌استفاده از روابط با جمهوری اسلامی ایران و ادامه مال‌اندوزی و بهره‌کشی از مهاجرین مستضعف و ستم‌دیده نشان از غیرقابل اعتماد بودن این جریان‌ها دارد. مردم افغانستان خسته‌اند، مرهمی باید!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7766/2/591095/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها