فیاضی: خود را ملزم به پیگیری و اجرای«رتبه‌بندی» معلمان می‌دانم



گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون رتبه‌بندی در دستور کار مجلس است و خوب پیش می‌رود. ما نیز همچنان در مرکز پژوهش‌ها تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان که مورد تأکید اسناد بالادستی نیز هست تحقق پیدا کند، خودمان را ملزم به پیگیری و اجرای دقیق آن در اسرع زمان می‌دانیم.
به گزارش ایسنا، مسعود فیاضی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تأثیر‌گذار در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است و از این جهت موضوع در خور توجهی است، اظهار کرد: رتبه‌بندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد که عبارت از ارتقای صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان است. یکی از مصادیق اصلی ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای معلم‌ها، توانمندی‌های علمی و تخصصی آنهاست و با وجود اینکه ۱۰ سال پیش در سند تحول بنیادین، در سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز در برنامه ششم توسعه پنج سال پیش، تصریح شده بود که رتبه‌بندی معلمان باید مستقر شود؛ اما این مهم تا به امروز محقق نشده است.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات اهتمام جدی دارند که این مطالبه جدی و بحق معلمان را در این دوره جامه عمل بپوشانند، اظهار کرد: فلسفه رتبه‌بندی معلمان، ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تخصصی، حرفه‌ای و عمومی معلم‌هاست که نتیجه‌ آن افزایش کیفیت آموزش خواهد بود. بنابراین دانش‌آموز با آموزش بهتر مواجه خواهد بود و خروجی‌ فرایندهای تربیتی، آموزشی و یاددهی ـ یادگیری نیز قطعاً بهتر خواهد شد.
فیاضی ادامه داد: در این سیستم، معلمانی که تلاش بیشتری در تربیت دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهره‌مندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند. شرط لازم تحقق رتبه‌بندی این است که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه شود، یعنی ما عدالت در پرداخت داشته باشیم و متناسب با شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و فعالیت‌های علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقا و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود یابد، اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد این هستیم که کیفیت آموزش و پرورش بهتر و نظام آموزش و پرورش‌مان تعالی پیدا خواهد کرد.
او تأکید کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه سطح و کیفیت مدارس دولتی را از لحاظ آموزشی و تربیتی ارتقا دهیم که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس، به حداقل‌ها می‌رسند یا امکان قبولی آنها در کنکور کمتر می‌شود و به تعبیر مقام معظم رهبری خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندان شان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند.
یکی از مداخلات و متغیرهای اصلی برای تحقق این مهم، استقرار نظام رتبه بندی معلمان است که باید در دستور اول پیگیری باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7769/7/591303/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها