داریوش مصطفوی رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

عزیزی خادم باید نظر اسکوچیچ را وتو می‌کرد


حامد جیرودی/ تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی آماده دیدار با لبنان و سوریه در ادامه مرحله مقدماتی جام جهانی می‌شود که موضوع دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی همچنان نقل محافل فوتبالی است. داریوش مصطفوی بازیکن دهه 40 تیم ملی در‌خصوص این شرایط به خبرنگار«ایران» گفت: «با توجه به انجام 11 بازی از زمان آمدن دراگان اسکوچیچ و کسب 10 برد، قطعاً شرایط تیم ملی خوب است ولی بعضی اوقات ما خودمان کارهایی می‌کنیم که وضع خراب شود. مثل دعوت نشدن طارمی که به صلاحدید سرمربی صورت گرفته. هیچ جای دنیا، تیم‌ها وقتی بازی‌های حساس مقدماتی جام جهانی را دارند، نمی‌آیند بهترین بازیکن شان را که در اروپا درخشیده دعوت نکنند. اگر حرفی هم بوده باید فعلاً خویشتنداری می‌کردند. البته در نبود طارمی هم این تیم به لبنان و سوریه نمی‌بازد و می‌برد ولی بهتر بود که از لحاظ روحی در وضعیت بهتری قرار داشتیم. ما مسابقات مهم‌تری در پیش داریم که شوخی بردار نیست و شاید این محروم کردن بازیکن از حضور در تیم ملی دردسرساز شود.»
او به این سؤال که آیا معتقد است اسکوچیچ نباید آن حرف‌ها را می‌زد و طارمی هم نباید پاسخ می‌داد؟ چنین پاسخ داد: «من معتقدم که شعار دموکراسی در تیم ملی باید بزرگ‌تر شود و هر کسی با احترام به حرف‌های دیگران بتواند حرفش را بزند. در زمان کارلوس کی‌روش چنین خفقانی در تیم ملی وجود داشت و بچه‌ها از ترس اینکه در ترکیب نباشند یا خط بخورند، صحبت نمی‌کردند. در آن زمان می‌گفتند که بازیکن‌سالاری از بین رفته ولی من می‌فهمیدم که دیکتاتوری کی‌روش اثرگذار بوده است. اما اسکوچیچ نشان داده بود که دموکرات‌تر از کی‌روش است ولی با این اقدام ثابت کرد که روی کارش تأمل نکرده است. طارمی جوان است و این ما هستیم که باید او را بسازیم.»
صحبت‌های خداداد عزیزی در برنامه فوتبال برتر نشان داد که تماس‌هایی از سوی اسکوچیچ و باقری با طارمی گرفته شده که پاسخی به همراه نداشته است. مصطفوی در این‌باره عنوان کرد: «عشق بازیکن، بازی کردن و گل زدن است. این کار را طارمی می‌کند. من از او دفاع نمی‌کنم و اگر بخواهم جلوتر بروم می‌گویم اسکوچیچ کار درستی کرده ولی وقتی تأمل می‌کنم می‌بینم که ما به طارمی احتیاج داریم. من چه خوشم بیاید یا نه، طارمی، سردار آزمون و چند بازیکن دیگر مهره‌های اصلی تیم ملی هستند و باید با آنها روانشناسانه برخورد کرد. اینجا نقش رئیس فدراسیون فوتبال برجسته است. عزیزی خادم باید با قدرت و حق وتویی که دارد، اجازه نمی‌داد این اتفاق بیفتد.»
رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در حالی چنین نظری دارد که سال 1376 علی دایی به عنوان ستاره آن روزها با سرمربی وقت تیم ملی به مشکل خورد و به تیم ملی دعوت نشد. محمد مایلی‌کهن شرط گذاشته بود که دایی باید عذرخواهی کند تا دوباره دعوت شود و همان روزها داریوش مصطفوی رئیس وقت فدراسیون فوتبال نامه‌ای به سرمربی تیم ملی می‌زند که دایی با وی تماس گرفته و نظر مایلی کهن تأمین شده و از او خواست دایی به تیم ملی دعوت شود.
مصطفوی در این باره چنین توضیح داد: «بله من این کار را کردم. چون شوخی نداشتم و وقتی پای ملیت و مملکت مطرح است، برایم اهمیت ندارد چه کسی جلویم است. من می‌خواستم کاری که مردم دوست دارند، انجام شود. در تیم ملی بازیکن، سرمربی و رئیس فدراسیون یک وظیفه‌ای دارند ولی حرف آخر را رئیس فدراسیون باید بزند. اصلاً نیازی به عذرخواهی دایی نبود و این کار هم انجام نشد. من می‌خواستم تیم ملی بعد از 20 سال به جام جهانی برود و آن زمان دایی بهترین بازیکن ما بود که در کنارش بازیکنان خوب دیگری مثل خداداد، باقری، علیرضا منصوریان و احمدرضا عابدزاده هم بودند. هنر نگه داشتن این بازیکنان کنار هم توسط سرمربی و رئیس فدراسیون، هنر والایی است. ما بین دایی و مایلی کهن تفاهم ایجاد کردیم. مربیگری هزار نکته دارد که یکی از آنها دیسیپلین است اما اکثر مردم از بازگشت دایی خوشحال شدند. الان هم اگر من رئیس فدراسیون بودم، اسکوچیچ و طارمی را قانع می‌کردم که احترام هم را نگه دارند و به موازات هم حرکت کنند تا تیم ملی به موفقیت برسد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7769/14/591354/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها