دعوت رئیس قوه قضائیه ایران از دولت‌های جهان:

بیایید همه از حقوق بشر دفاع کنیم


گروه سیاسی/ عالی‌ترین مقام قضایی ایران، دولت‌های جهان را به چالش دفاع از حقوق بشر فراخواند و خطاب به سفرای بیش از ۶۵ کشور جهان و همچنین رؤسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم ایران با بیان اینکه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای همکاری با دستگاه‌های قضایی کشور‌های جهان در جهت مبارزه با همه مصادیق ظلم و تعدی به حقوق بشر باز نموده است، گفت: بیایید دست در دست هم با دیپلماسی قضایی بی تأثیر از رفتار‌های سیاسی، از حقوق بشر دفاع کنیم.
به گزارش میزان، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جمع سفرای کشورها و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم بر ضرورت ایجاد درک و فهم مشترک پیرامون مسائل حقوق بشری در راستای رهنمون‌ساختن انسان به سعادت و تکامل تأکید کرد و افزود: مادامی که انسان وجود دارد بحث حقوق بشر نیز مطرح و مورد توجه می‌باشد چرا که موضوع و محتوای حقوق بشر، انسان است و برخلاف بسیاری از موضوعات در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که تاریخ انقضا دارند، حقوق بشر موضوع و محتوایی است که مقطعی نمی‌باشد و مستمر و دائمی است.
رئیس قوه قضائیه در ادامه به تبیین مبانی اسلامی حقوق بشر پرداخت و با اشاره به تعالیم مکتب اسلام در زمینه شناخت مبدأ و معاد و خالق هستی و رسیدن به سعادت و صلح‌طلبی از این طریق، گفت: بر مبنای تعالیم متعالی اسلامی انسان‌ها باید از شرافت و انسانیت و کرامت و آزادی و وطن خود دفاع کنند و در صورت استطاعت در برابر متجاوزان به شرافت و انسانیت آزادی دیگران نیز مقابله کنند.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه اگر انسان حق‌خواه و عدالت‌طلب و صلح‌گرا نباشد نمی‌تواند داعیه استقرار صلح و عدالت در دنیا را داشته باشد و منادی آزادی و حقوق بشر باشد، گفت: انسان‌ها و سردمداران رژیم‌های سیاسی‌ای که از مسیر صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی خارج شده‌اند نمی‌توانند منادی دفاع از حقوق بشر و پیام‌آور صلح و آزادی باشند.
او با یادآوری اینکه  در آموزه‌ها‌ی اسلامی کمک‌رسانی به همه آحاد بشر فارغ از تمایزات و تفاوت‌هایشان مطرح است، افزود: طبق مکتب متعالی اسلام سعادتمندی انسان‌ها در گرو کمک‌رسانی آنها به سایر مخلوقات و دیگر انسان‌ها می‌باشد و از منظر تعالیم اسلامی انسان به ماهوی انسان، ارزشمند و صاحب حقوق و آزادی و کرامت است و باید در مقابل متجاوزان و متعدیان به این حقوق ایستادگی کرد. رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به تبلور آموزه‌های متعالی مکتب اسلام در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: بر مبنای مکتب اسلامی دفاع از حقوق و کرامت و آزادی‌های همه انسان‌ها و همنوعان بشر ضروری است و این امر در قانون اساسی و سایر قوانین کشور ما تبلور یافته است و ما باید در راستای نجات انسان‌ها و رفع ظلم و گرسنگی و سایر مصائب از آنها تلاش کنیم.
نقد استانداردهای دوگانه و تأکید بر لزوم ادراک مشترک از حقوق بشر
رئیس عدلیه جمهوری اسلامی در ادامه به انتقاد از استانداردهای دوگانه برخی کشورها در مواجهه با مسائل حقوق بشری پرداخت. محسنی اژه‌ای با طرح این پرسش که آیا دنیای کنونی یک دنیای عاری از خشونت و تبعیض است؟ گفت: اکنون در عصر و دنیایی به سر می‌بریم که برخی رژیم‌های خودکامه و تروریستی به بهانه‌های واهی قریب به دو دهه کشوری دیگر را اشغال می‌کنند و به کشتار و آواره‌ کردن و تحقیر مردم آن کشور و انهدام زیرساخت‌های آن می‌پردازند و یا برخی رژیم‌های مستکبر و مرتجع دیگر با تجاوز به سایر کشور‌ها مردمان آنها را به خاک و خون می‌کشند و حتی از انداختن بمب در مجالس عروسی و عزای آنها نیز اجتناب نمی‌کنند و شنیع‌ترین جنایات را مرتکب می‌شوند.
رئیس دستگاه قضا با انتقاد از رویه کشور‌هایی که جنایات آشکار علیه جان مردمان دنیا را نادیده می‌انگارند و در مقابل در قبال مسائل خاص به هیاهو و غوغاسالاری می‌پردازند، گفت: امروز جامعه بشری برای رفع انواع و اقسام ظلم‌هایی که به انسان‌ها در گوشه و کنار دنیا روا می‌شود باید به ادراک مشترکی نائل شود و پیشنهاد ما در این زمینه آن است که مقوله دیپلماسی قضایی تقویت شود تا بلکه با تأثیر نگرفتن از مسائل سیاسی حاکم بر دنیا با رویه حقوقی مستقل به کمک حقوق بشر بیاییم.
اعلام آمادگی ایران
برای توسعه دیپلماسی قضایی
رئیس قوه قضائیه کشورمان با بیان اینکه طبق آنچه امروزه مرسوم است محتوای دیپلماسی بیشتر متضمن مسائل سیاسی و اقتصادی است، لذا ضرورت دارد محتوای قضایی نیز وارد این عرصه شود، تأکید کرد: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا در راستای توسعه دیپلماسی قضایی به بسط ارتباطات حقوق بشری با سایر کشور‌های دنیا بپردازد و با مطالعات مشترک و جلسات مداوم در راستای رسیدن به ادراک و فهم مشترک در امر حقوق بشر با سایر کشور‌ها و جوامع گام بردارد و از این طریق در جهت مقابله با انواع و اقسام ظلم‌های روا شده در دنیای کنونی و همچنین مقابله با مفاسدی نظیر جریانات تروریستی، کارتل‌های مواد مخدر، پولشویی و... گام بردارد.
محسنی اژه‌ای در ادامه با یادآوری اینکه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با تعدادی از کشور‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله استرداد مجرمان موافقتنامه‌های قضایی منعقد کرده است، گفت: آمادگی داریم این موافقتنامه‌ها را با سایر کشور‌ها نیز منعقد کنیم و حتی در مواردی بدون انعقاد توافقنامه و به صورت مقطعی در جهت توسعه ارتباطات قضایی و حقوق بشر گام برداریم.
گفتنی است، سخنان و موضعگیری رئیس قوه قضائیه ایران پیرامون موضوع حقوق بشر و جایگاه آن در دیدگاه نظام جمهوری اسلامی از آن جهت اهمیت دوچندان دارد که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی این موضوع محمل اتهام‌زنی‌های متعدد از سوی کشورهای غربی علیه کشورمان بوده است. کشورهایی که خود در موارد بسیاری ناقض حقوق شهروندان‌شان هستند و در عرصه بین‌الملل نیز رأسا یا با حمایت از دیگر رژیم‌های متجاوز و غاصب حقوق بشر را به سخره می‌‌گیرند و با این حال از مفهوم حقوق بشر ابزاری برای تنبیه و تحریم نظام‌ها ایدئولوژی‌هایی متعارض می‌سازند.
سخنرانی رئیس قوه قضائیه کشورمان با اشاره به کلیت این موارد چالشی را پیش روی مدعیان حقوق بشر قرار داد. در جهانی که برخی دولت‌ها در برابر تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه مردم ایران سکوت اختیار کردند و از در تسلیم درآمدند و حتی در همراهی با امریکا با ادعای نقض حقوق بشر تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کردند، ایران از گفت‌وگو برای رسیدن به فهم مشترک درباره حقوق بشر و همکاری فارغ از سیاست‌زدگی برای دفاع از آن سخن می‌گوید؛ صدایی که به یقین از سوی فعالان مدنی آزادیخواه و دولتمردان کشورهای مستقل جهان شنیده و استقبال خواهد شد.  

دبیر ستاد حقوق بشر:
هیچ وقت تعاملات خود را با سازوکار‌های حقوق بشری متوقف نکردیم

در ادامه نشست روز گذشته مسئولان کشورمان با سفرای 65 کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم ایران پیرامون حقوق بشر، احمد وحیدی وزیر کشور و کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی به نقد برخی رویکردهای بین‌المللی موجود در حوزه حقوق بشر و تبیین رویکرد کشورمان در این حوزه پرداختند. غریب آبادی در سخنانی با بیان اینکه حقوق بشر آنقدر متعالی و با اهمیت است که نباید تحت تأثیر ملاحظات سیاسی قرار گیرد، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که برخی کشور‌ها از حقوق بشر به‌عنوان ابزاری برای تأمین اهداف سیاست خارجی خود استفاده می‌کنند. او از تحریم‌های یکجانبه، تروریسم و برخی نگرش‌های سیاسی به‌عنوان موانع و محدودیت‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر یاد کرد و گفت: امیدواریم با همکاری کشور‌ها و نظام‌های قضایی سراسر دنیا، بتوانیم بر این موانع غلبه کنیم. غریب آبادی به عضویت جمهوری اسلامی ایران در اکثر کنوانسیون‌ها و معاهدات حقوق بشری دنیا اشاره و تأکید کرد: با وجود اینکه انتقاد جدی به نگاه سیاسی به حقوق بشر در ایران مثل تعیین گزارشگر ویژه و صدور قطعنامه‌های غیرقانونی داریم، اما هیچ وقت تعاملات خود را با سازوکار‌های حقوق بشری متوقف نکردیم. وزیر کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه نباید اجازه داد عده‌ای حقوق بشر را نادیده بگیرند و در عین حال از دفاع از حقوق بشر دم بزنند، تأکید کرد: در مواردی که برخی دولت‌ها به‌صورت خودسر از اقدامات ضد حقوق بشری حمایت می‌کنند باید کشور‌های جهان به‌صورت دسته جمعی این حمایت‌ها را مورد تقبیح قرار دهند. او با اشاره به بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ شهید و بیش از ۱۲ هزار جانبازی که جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر تقدیم کرده است، از منفعل بودن برخی کشور‌ها در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر انتقاد کرد و خواستار تبادلات اطلاعاتی کشورها در حوزه‌های قاچاق کالا، مبارزه با مواد مخدر و مهاجرت شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7769/3/591400/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها