جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هفته آینده برگزار می‌شود

تصویب تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس


گروه سیاسی/ مجلسی‌ها دیروز بعد از آنکه نیمی از وقت جلسه علنی خود را به بررسی مشکلات بورس با حضور وزیر اقتصاد اختصاص دادند، با انجام یک تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و ارجاع یک شکایت جدید از رئیس جمهوری سابق به قوه قضائیه در موضوع استنکاف از اجرای قانون توسعه نفت و گاز موافقت کردند.
دیروز همچنین وزیر پیشهادی آموزش و پرورش توسط رئیس جمهوری به مجلس معرفی شد و قرار است جلسه رأی اعتماد وی در روز سه‌شنبه هفته آینده برگزار شود.
به گزارش خانه ملت، در جلسه دیروز رسیدگی به وضعیت بورس با حضور احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اولین دستورکار مجلس بود. دستور کاری که بیش از نیمی از وقت جلسه علنی را به خود اختصاص داد. در این بخش از جلسه علنی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سید علی روحانی معاون مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌ها توضیحاتی درباره وضعیت بورس ارائه کردند و در ادامه 12 نفر از نمایندگان نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.
محمدباقر قالیباف هم بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار بورس اظهار کرد: براساس سیاست‌های دولت قبل مردم به این بازار اعتماد کردند و ما شاهد این بودیم که تعداد سهامداران از چهار یا پنج میلیون به ۴۰ تا ۵۰ میلیون رسید که بسیاری از این سهامداران هم سهامداران خرد هستند. (گزارش مشروح در صفحه اقتصادی آمده است)
دستورکار دیگر مجلسی‌ها در جلسه دیروز ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بود.
نمایندگان مجلس در نهایت با ۱۸۷ رأی موافق با تقاضای انجام این تحقیق و تفحص موافقت کردند. سیدمحسن دهنوی به‌عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذارشده در اجرای اصل۴۴ قانون اساسی در سخنانی گفت: آلودگی در سیستم بانکی بسیار توسعه پیدا کرده و مجموعه‌های مختلفی از سوی بانک‌ها در این موضوع درگیر شدند و نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها نیز به شرایط بحرانی رسیده است. در ادامه جلسه علنی دیروز، محمدباقر قالیباف نامه رئیس‌جمهوری جهت معرفی «مسعود فیاضی»، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس جهت بررسی صلاحیت و رأی اعتماد را قرائت کرد.  به گفته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در روز سه‌شنبه 25 آبان ماه، برگزار خواهد شد. تسنیم در همین رابطه گزارش داده است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد حضور یابد. آن‌طور که سلیمی گفته رایزنی‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون‌های تخصصی مجلس از امروز چهارشنبه آغاز خواهد شد.
نمایندگان مجلس همچنین با ارجاع گزارش کمیسیون انرژی در مورد استنکاف رئیس‌جمهوری سابق از اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی به قوه قضائیه موافقت کردند.
این گزارش تأکید کرده است که دولت سابق از انجام تکالیف قانونی مصرح در ماده ۳ قانون و بویژه ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی سر باز زده است.
این گزارش تأکید کرده‌ است که رئیس جمهوری سابق به‌دلیل ترک فعل و تخلف اداری مرتکب تقصیرات قابل رسیدگی در محاکم قضایی شده است.
روز گذشته همچنین عده‌ای از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس خواستار رأی‌گیری شفاف در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان شدند. این نمایندگان با استناد به مواد ۱۱۹ و ۱۲۰ آیین‌نامه داخلی مجلس خواسته خود را مطرح کردند. در این نامه آمده است که آرای اخذ شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی شفاف باشد یا اینکه با تدبیر ریاست جلسه رأی‌گیری با قیام و قعود در منظر مردم انجام شود.
رسیدگی به طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار دارد. در جریان جلسه علنی دیروز همچنین محمد رشیدی، عضو هیأت رئیسه مجلس طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر و طرح الزام دولت به صدور ضمانتنامه بانکی، شرکتی و دولتی برای تأمین مالی خارجی بخش‌های غیر دولتی را اعلام وصول کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7769/3/591402/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها