بایدن: خرید نفت از ایران کم شود

مانع تراشی واشنگتن در آستانه مذاکرات لغو تحریم‌ها


علی باقری، مسئول پیگیری مذاکرات لغو تحریم‌ها در حالی سفرهای خود به سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد که واشنگتن در آستانه آغاز مذاکرات ایران و 1+4 همچنان کارشکنی می‌کند. به گزارش «ایران»، باقری پس از سفر اروپایی خود در توئیتی یادآور شد که در‌ جریان سفر به فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا گفت‌و‌گوهای جدی و سازنده‌ای در‌ مورد موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات پیش رو انجام داده است. او لغو مؤثر تحریم‌های غیرقانونی و اهمیت تضمین به عدم‌‌ تکرار را از مهم‌ترین موضوعاتی عنوان کرد که در این دیدارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مقصد پایانی سفر باقری اسپانیا بود که در جریان حضور در این کشور با «انریکا مورا»، هماهنگ کننده اروپایی برجام هم دیدار و گفت‌وگو کرد. رایزنی‌های مقدماتی این مقام دیپلماتیک کشورمان در پایتخت‌های اروپایی در حالی صورت گرفته است که قرار است ایران و 1+4  هشتم آذرماه در وین دیدار و به گفت‌وگو بنشینند؛ اما همزمان با تلاش‌ها برای انجام این مذاکرات، «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا که ادعا می کند دولتش آماده بازگشت به برجام است، در یادداشتی وزارت خارجه کشورش را مخاطب دستوری قرار داد که خواهان کاسته شدن از امکان محدود شدن فروش نفت ایران است. به گزارش رویترز، «بایدن» با این ادعا که به اندازه کافی عرضه نفت وجود دارد تا دیگر کشورها خرید نفت از ایران را کاهش دهند، در یادداشت خود به وزارت خارجه امریکا گفت: «مطابق با تصمیمات قبلی، عرضه کافی نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی به غیر از ایران وجود دارد تا امکان کاهش حجم نفت و فرآورده‌های نفتی خریداری شده از ایران یا از طریق مؤسسات مالی خارجی فراهم شود.» این توصیه او به دولتش برای کاهش دادن امکان فروش نفت ایران در حالی مطرح شده است که تحریم نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌هایی قرار دارد که بر اساس توافق هسته‌ای لغو شده بود اما خروج یکجانبه دولت سابق امریکا از این توافق عملاً منجر به بازگشت این تحریم‌ها شد و در شرایط کنونی که واشنگتن مدعی آمادگی برای تغییر وضعیت و اجرای تعهدات برجامی است، به پیرو چون و چرای همان تحریم‌هایی تبدیل شده است که اساساً نباید اجرا کند. این همان تحریم‌هایی است که «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جدیدترین موضعگیری‌اش خواستار لغو آنها شده است. او در سخنانی تصریح کرد که مسکو در نشست روز 29 نوامبر (8 آذر) خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران خواهد شد.
طرح محدودیت مبادلات تسلیحاتی با ایران
علاوه بر توصیه رئیس جمهوری امریکا به وزارت خارجه این کشور برای مهیا کردن شرایطی جهت محدود کردن فروش نفت ایران شمار ی از قانونگذاران امریکایی هم برای کارشکنی در اجرای یکی دیگر از تعهدات برجام اقدام کردند.
 در همین راستا،‌«دان بیکن» و «جو ویلسون» دو عضو مجلس نمایندگان امریکا طرحی موسوم به «قانون جلوگیری از مبادلات تسلیحاتی ایران» ارائه کرده‌اند که هدف آن تحریم هرگونه خرید و فروش تسلیحات با ایران است. به گزارش ایسنا، این قانونگذاران امریکایی که هر دو عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان هستند در طرح خود از دولت خواسته‌اند علیه هر شخص یا نهادی که در مبادلات خرید و فروش تسلیحات متعارف با ایران مشارکت دارد، تحریم وضع کند.
«دان بیکن» در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر مدعی شد که انتقال تسلیحات متعارف به ایران امنیت ملی امریکا و متحدانش در منطقه، از جمله اسرائیل، امارات متحده عربی، اردن، مصر، عربستان سعودی و سایرین را تهدید می‌کند. این در حالی است که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تأیید برجام صادر شد و به تصویب شورای امنیت رسیده است، قطعنامه‌های مرتبط با ممنوعیت‌ مبادلات تسلیحاتی با ایران در شورای امنیت لغو شده است و ایران می‌تواند با هر کشوری مبادله تجاری تسلیحات داشته باشد. طبق مفاد برجام در اکتبر ٢٠٢٠ این محدودیت‌ها که از سال ٢٠٠٧ علیه ایران وضع شده بود، به‌طور مؤثر لغو شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/3/591650/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها