3 عضو جدید کمیسیون ورزشکاران در گفت و گو با «ایران»:

صدای ورزشکاران هستیم


محمد محمدی سدهی/ انتخابات دومین دوره کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک جمعه برگزار و پس از شمارش آرا مشخص شد که صاحبان رأی بیشتر به قهرمانان و چهره‌های موفق اقبال نشان داده‌اند. ورزشکاران که غالباً با مشکلات معیشتی، شغلی، بیمه‌ای و مواردی از این دست پس از دوران بازنشستگی مواجه هستند، امیدوارند با فعالیت منتخبین خود وضعیت بهتری در آینده داشته باشند. سؤال مهم این است که کمیسیون ورزشکاران که در دوره اول خروجی چندان قابل‌توجهی نداشت، قرار است در این دوره چه گام‌های مؤثری بردارد؟ به همین منظور خبرنگار «ایران» با بهداد سلیمی قهرمان نام‌آشنای وزنه‌برداری، محمدرضا‌گرایی قهرمان المپیک و مسابقات جهانی و حمیده عباسعلی قهرمان کاراته، 3 عضو جدید این کمیسیون گفت‌و‌گویی انجام داده که نظرات آنها در ادامه می‌آید.
اعضای سابق علاقه‌ای به کار کردن نداشتند
بهداد سلیمی با اشاره به اینکه کمیسیون ورزشکاران در دوره گذشته هیچ بازدهی نداشت، صحبت‌هایش را آغاز کرد: «این امیدواری وجود دارد که کمیسیون کنونی متفاوت از دوره گذشته باشد. در واقع دیگر شاهد انفعال کمیسیون نباشیم و حاصل آن اتفاقات خوبی برای ورزشکاران کشورمان باشد. کمیسیون‌ها معمولاً نقش مشورتی دارند و ما صدای ورزشکاران هستیم. باید بتوانیم از حق و حقوق ورزشکارانی که تا به امروز گرفته نشده، دفاع کنیم.» این چهره موفق رشته وزنه‌برداری اظهار داشت: «کمیسیون ورزشکاران می‌تواند به صورت مستقیم با مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک نامه‌نگاری و امتیازات خوبی برای ورزشکاران کسب کند. این کمیسیون باید بازوی ورزشکاران باشد. باید اتفاقاتی که شایسته ورزشکاران کشورمان است را با تدابیر این کمیسیون رقم بزنیم. من برای ریشه‌یابی مشکلات ورزشکاران برنامه دارم و یک پرسشنامه‌ای را بین ورزشکاران پخش می‌کنم و این‌گونه از درخواست‌ها و نیازهای ورزشکاران آگاه خواهم شد و برای رفع آن تلاش خواهم کرد.» دارنده مدال طلای المپیک لندن افزود: «3 سال است که ورزش را به صورت حرفه‌ای کنار گذاشته‌ام و در آن زمان دغدغه ورزشکاران شاید متفاوت بود، باید ببینیم امروز ورزشکاران‌مان چه دغدغه‌هایی دارند و طبق همان دغدغه نیازهای شان را برطرف کنیم. ما باید با ورزشکاران تمامی رشته‌ها به صورت مستقیم در ارتباط باشیم و بدانیم نیازهای‌شان چیست و در راستای خواسته‌های آنها در حد توانمان گام برداریم. کمیسیون کنونی وزن خوبی دارد و چند ورزشکار عنوان‌دار جزو اعضای این کمیسیون هستند.» سلیمی با تأکید بر اینکه در کمیته ملی المپیک دیدگاه‌ها در خصوص کمیسیون ورزشکاران مثبت است، بیان داشت: «در دوره گذشته من هم عضو اعضای کمیسیون بودم اما عملاً اجازه‌ای برای فعالیت به من داده نمی‌شد به این دلیل که اعضای سابق علاقه‌ای به کار کردن نداشتند و این موضوع باعث دلسردی من شد. اما این دوره متفاوت است و همه برنامه دارند و مشخص است که خواستار اصلاح شرایط کمیسیون هستند. فاصله دوره گذشته کمیسیون با ورزشکاران زیاد بود.»
ورزشکاران نباید دغدغه‌ای جز ورزش داشته باشند
محمدرضا‌گرایی به اهداف کمیسیون ورزشکاران اشاره کرد و گفت: «هدف از تشکیل کمیسیون ورزشکاران رفع دغدغه ورزشکاران است. من خودم ورزشکار هستم و از مشکلات شان باخبرم. مهمترین موضوع بحث اشتغال ورزشکاران و پیرو آن مشکلات مالی است که اکثر ورزشکاران با آن مواجه هستند و باید برای رفع این موضوع تلاش کنیم. ورزشکاران نباید دغدغه‌ای بجز ورزش داشته باشند. ورزشکار باید با خیال آسوده ورزش کند و این برای ورزشکار حرفه‌ای مهمترین موضوع است.» فرنگی‌کار طلایی ایران در المپیک توکیو درخصوص سؤالی مبنی بر اینکه کمیسیون چگونه می‌تواند مشکلات ورزشکاران را برطرف کند؟ پاسخ داد: «من برای بار اول عضو کمیسیون شدم و باید جلساتی در این خصوص برگزار و مشکلات بررسی شود. با مشورتی که با دوستان داشتیم جهت تسریع در پیگیری مشکلات ورزشکاران یک گروه واتساپی شامل 15 عضو این کمیسیون راه‌اندازی شده است. ما صدای ورزشکاران هستیم و باید این صدا را به گوش مسئولان برسانیم. البته نباید قولی بدهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم.» گرایی بیان داشت: «در این میان نقش مسئولان ورزش برای حل مشکلات ورزشکاران بسیار مهم است و امیدواریم که گام‌های کمیسیون رو به جلو باشد تا شاهد پیشرفت ورزش باشیم. ورزشکاران پای صندوق آمدند و مشارکت خوبی داشتند. باید پاسخ اعتماد و انتخاب آنها را بدهیم. ورزش کشور باید روند رو به جلو و مثبتی داشته باشد و باید تمامی اعضا با همفکری به این مهم برسیم. اگر دغدغه‌مان کار کردن باشد، نباید پشت در مسئولان ورزش بمانیم. در حال حاضر نفرات بزرگی در جمع کمیسیون ورزشکاران حضور دارند که وزن کمیسیون را بالا برده است. حضور در این کمیسیون کارم را سخت‌تر می‌کند چرا که حالا نگاه‌ها روی من بیشتر خواهد بود.»
هدفم فعالیت بیشتر بانوان در ورزش است
بدیهی است که حمیده عباسعلی بیشتر دغدغه ورزشکاران خانم را داشته باشد. این کاراته کا اظهار داشت: «یک کار گروهی انجام خواهد شد و هدف این کمیسیون بررسی و حل مشکلات ورزشکاران است. پس از آن ارائه راهکار برای حل مشکلات و در مرحله بعد راهکار مورد نظر کمیسیون به ریاست کمیته ملی المپیک خواهد رسید و از این طریق کارهای اجرایی توسط ریاست کمیته انجام خواهد شد. من یکی از اعضای بانوی این کمیسیون هستم و هدفم این است که به بانوان ورزشکار کمک کنم تا شاهد فعالیت بیشتر ورزش بانوان باشیم.» او در ادامه گفت: «یک ورزشکار زمانی که بیشتر در ورزش حرفه‌ای فعالیت می‌کند، مشکلاتش بیشتر می‌شود. یکی از مسائل مهم ورزشکاران در خصوص مسائل مالی است. ورزشکاران حقوق ثابتی ندارند و اگر هم داشته باشند جوابگوی‌شان نیست. مثلاً ورزشکاری که مدال طلای بازی‌های آسیایی را می‌گیرد ماهانه 700 هزار تومان دریافت می‌کند. موضوع دیگر مسأله بیمه ورزشکاران است که ما سال‌هاست با این موضوع دست به گریبان هستیم. من سال‌هاست که بیمه ندارم و بارها از این ناحیه آسیب دیده‌ام.» دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون گفت: «مشکلات زیاد است و ما که سال‌هاست در این مسیر قرار داریم کاملاً از مشکلات آگاهی داریم. ما می‌دانیم که هم جنس خودمان برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر نباید با چه مشکلاتی مواجه شود. من در دوره اول کمیسیون ورزشکاران حضور داشتم البته خیلی دیر به جمع اعضا اضافه شدم اما متأسفانه برخی از نفرات به دلیل منافع شخصی‌شان در کمیسیون حاضر شدند و کار دنبال نمی‌شد. جلسات به صورت منظم برگزار نمی‌شد. ما صدای ورزشکاران هستیم و خوشبختانه در کمیسیون ورزشکاران رشته‌های مختلف حضور دارند و این موضوع می‌تواند به اعضا کمک کند تا بیشتر در خصوص مشکلات آگاه شوند و برای رفع آن تلاش کنند.»

برش
15 عضو کمیسیون ورزشکاران انتخاب شدند

انتخابات کمیسیون ورزشکاران برگزار شد و پس از شمارش آرای اخذ شده از ورزشکاران واجد شرایط، اعضای این کمیسیون معرفی شدند. از 452 ورزشکاری که می‌توانستند در رأی‌گیری شرکت کنند، 132 ورزشکار رأی خود را در صندوق انداختند. حسن تفتیان و افشین نوروزی به عنوان نماینده کمیسیون ورزشکاران بر روند شمارش آرا نظارت داشتند. گفتنی است 56 کاندیدا برای حضور در کمیسیون ورزشکاران ثبت نام کردند که در نهایت 15 نفر انتخاب شدند. رئیس کمیته ملی المپیک هم می‌تواند تا 4 نفر را در کمیسیون منصوب کند و البته هادی ساعی که عضو کمیسیون ورزشکاران شورای المپیک آسیاست، طبق آیین‌نامه با حق رأی عضو این کمیسیون خواهد بود. بدین ترتیب سجاد گنج‌زاده(88 رأی)، حسن یزدانی(79 رأی)، ذبیح‌الله پورشیب (71 رأی)، احسان حدادی(67 رأی)، بهداد سلیمی (63 رأی)، امین بوداغی (61 رأی)، شهربانو‌ منصوریان (60 رأی)، مجتبی عابدینی (59 رأی)، زهرا نعمتی (58 رأی)، فرزانه فصیحی (57 رأی)، حمیده عباسعلی (51 رأی)، مصطفی نودهی (49 رأی)، محمدرضا گرایی (46 رأی)، نجمه خدمتی (41 رأی) و حسین ساوه شمشکی (41 رأی)، 15 منتخب کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک شدند. طبق ماده 4 بند 2 آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران حداکثر 3 ورزشکار از هر فدراسیون ورزشی که ورزشکاران آنها حداقل در یکی از 3 دوره اخیر بازی‌های المپیک تابستانی یا زمستانی مدال‌آور بودند، می‌توانند عضو کمیسیون باشند. سایر فدراسیون‌های ورزشی المپیکی و غیرالمپیکی صرفاً می‌توانند یک عضو داشته باشند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7772/1/591683/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها