مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد

پیش فروش 2 میلیارد لیتر سوخت در دولت قبل؛ بدون تحویل


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از پیش فروش بیش از 2 میلیارد لیتر سوخت در دولت قبل خبر می‌دهد که به ازای آن 74 میلیون دلار پول بدون جابه‌جایی سوخت برداشت شده است. جلیل سالاری در پاسخ به «ایران» در نخستین نشست خبری خود توضیح می‌دهد: «این اتفاق طی یک سال اخیر افتاده و امروز دولت باید الزام دولت قبل را پوشش دهد. این 2 میلیارد لیتر احتمالاً تا پایان سال بیشتر نیز خواهد شد.» سالاری ادامه می‌دهد: «غالب این سوخت به‌صورت حمل دریایی و زمینی فروخته شده است. اما سوخت تحویل نشده است. عمده سوخت فروخته شده نیز بنزین و گازوئیل بوده است.» معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه مسیر بورس شفافیت لازم را نداشته است، اذعان می‌کند: «این کانال بر اساس تراز عرضه و تقاضا عمل نکرده و هزینه‌ای را به دولت تحمیل کرده است. در مسیر فسادستیزی باید به این بخش و همین‌طور روند نادرست واگذاری‌ها نیز رسیدگی شود.»
مصرف بنزین افزایش یافت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره مصرف بنزین توضیح می‌دهد: «مصرف بنزین در دوره کرونا میانگین 75 میلیون لیتر در روز بود. اما پس از لغو محدودیت‌های کرونایی با 15 میلیون لیتر افزایش، به روزانه 90 میلیون لیتر در ماه جاری رسیده است.»
او مصرف کنونی نفت‌گاز (گازوئیل) را نیز میانگین 83 میلیون لیتر در روز برای بخش حمل‌ونقل عنوان می‌کند و می‌گوید: «با در نظر گرفتن مصرف نیروگاهی این رقم به بیش از 100 میلیون لیتر در روز می‌رسد. تقریباً تولید نفت گاز حدود 103 میلیون لیتر در روز و بنزین 102 میلیون لیتر در روز است.»
3 پیشنهاد از سرمایه‌گذار خارجی داشتیم
سالاری با اشاره به اینکه حدود 60 روز از فعالیتش در دولت سیزدهم می‌گذرد و در همین دوره حدود 2 یا 3 پیشنهاد از سرمایه‌گذاران خارجی دریافت کرده است، اذعان می‌کند: «این پیشنهادات برای سرمایه‌گذاری در حوزه پالایشگاهی بوده و جلساتی نیز در این خصوص برگزار شده است.» او در پاسخ به این سؤال «ایران» که آیا برنامه‌ای برای تهاتر نفت با سرمایه‌گذار خارجی دارید یا خیر؟ می‌گوید: «مکانیزم‌هایی مانند 10 درصد تخفیف در فروش نفت خام و مواردی این چنین طراحی شده است.»
سهم 12 میلیون لیتری مازوت از سوخت معادل
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه چندان نمی‌توان بین مسائل آلایندگی هوا و کیفیت سوخت توزیعی در کشور رابطه‌ای متصور بود، ادامه می‌دهد: «عوامل دیگری آلودگی هوا را رقم می‌زنند و باید روی کیفیت خودرو تولیدی در کشور، توسعه حمل‌ونقل عمومی و مواردی از این دست تمرکز کرد.» سالاری با اشاره به اینکه حتی امسال مصرف مازوت در کشور کمتر از سال گذشته شده است، به «ایران» پاسخ می‌دهد: «در حال حاضر از 255 میلیون لیتر سوخت معادل تنها حدود 10 الی 12 میلیون لیتر مازوت است و به همین خاطر نمی‌توان مقصر آلودگی را مازوت دانست.»
برگزاری جلسات برای اصلاح شیوه توزیع یارانه‌ها
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه برای اصلاح شیوه پرداخت یارانه پنهان سوخت نیازمند کار کارشناسی هستیم، می‌گوید: «در این زمینه جلساتی در حال برگزاری است. اما کار مطالعاتی و مدل اجرایی باید دیده شود. اگر این کار را از مسیر کارشناسی نهایی کنیم، پس از هماهنگی‌های لازم، دولت آن را ابلاغ خواهد کرد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7779/5/592296/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها