اجرای مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای پایتخت تا بعدازظهر امروز

هوای تهران در وضعیت قرمز


حمیده امینی‌فرد
خبرنگار
زور باران آخرین ماه پاییز امسال هم به هوای آلوده و مه‌آلود تهران نرسید. باران بارید، خوب هم بارید، اما آسمان تیره تهران همچنان کدر باقی ماند تا یادمان نرود حتی اگر آخرین راه‌حل‌مان هم برای شستن هوای آلوده پایتخت باد و باران باشد، یک روز ناامید خواهیم شد. دیروز در حالی که پایتخت‌نشینان تلاش می‌کردند از قدم زدن در هوای بارانی تهران لذت ببرند، سازمان هواشناسی با انتشار عدد نزدیک به 150، کیفیت هوای 18 ایستگاه تهران را قرمز (ناسالم) اعلام کرد و از شهروندان خواست بویژه در منطقه 4 (محدوده دانشگاه علم و صنعت) با شاخص 181 در خانه‌هایشان بمانند. امروز هم اگرچه تندی باد کمی از پراکندگی آلاینده‌ها کاسته، اما تردد خودروها مناطق پرتردد را دوباره با چالش مواجه کرده است، ضمن آنکه نگرانی از ترافیک شبانگاهی امید بهتر شدن هوا برای عصر امروز را هم کمرنگ کرده است. از امروز مدارس هم تقریباً کامل بازمی‌شود، اما معلوم نیست این تغییر تاچه اندازه بتواند بار ترافیکی تهران را در ساعات اوج کاهش دهد. پیش‌بینی‌ها البته از افزایش 10 تا 15 درصدی بار ترافیک حکایت دارد. آن‌طور که هواشناسی اعلام کرده است برای امروز هم چون وزش باد مؤثری در کار نیست، باید در انتظار آلودگی هوای تدریجی تهران باشیم. کارشناسان همچنان تأکید دارند که افزایش سهم حمل و نقل عمومی با پرداخت سهم و نقش دولت تنها راهکار این روزهای آلودگی هوا و ترافیک پایتخت است. وضعیت حمل و نقل عمومی خوب نیست. ناوگان اتوبوسرانی 90 درصد فرسوده است و همین دیروز فیلمی که از متروی تهران و قفل شدن یکی از چرخ‌های قطار دست به دست می‌شد نشان داد که چقدر ما در این زمینه آسیب‌پذیر شده‌ایم. از امروز قطعاً سفرهای درون شهری با حمل و نقل عمومی افزایش خواهد یافت، پس نگرانی از خرابی‌های متناوب دور از انتظار نیست! هم‌اکنون در تهران سه میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند که امسال فقط 160 دستگاه برای معاینه فنی اقدام کرده‌اند و این یعنی آتش زیر خاکستر آلودگی هوای تهران در روزهای آینده!
 ضمن آنکه نباید از کیفیت نامناسب سوخت نیروگاه‌ها و درصد بالای گوگرد و مازوت هم غافل شد. به همین علت کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران که عصر شنبه تشکیل جلسه داد، اجرای مصوباتش را تا امروز هم لازم الاجرا دانست. راه‌اندازی پایگاه‌های سیار فوریت پزشکی از جمله اورژانس در مناطق پرتردد هم البته نشان می‌دهد که وضعیت امروز تهران عادی نیست! آن‌طور که زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی محیط زیست استان تهران در شبکه خبر گفته است قرار شد پلیس از تردد همه موتورسیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و وسایل نقلیه دودزای دارای معاینه فنی جلوگیری کند. همچنین تردد شبانه کامیون‌ها به استثنای کامیون‌های حامل سوخت، مواد غذایی و مواد فاسدشدنی تا زمان رفع شرایط اضطرار ممنوع است. علاوه بر این فعالیت همه واحدهای تولید آسفالت، شن و ماسه و بتون آماده تا زمان رفع شرایط اضطرار متوقف شد. شهرداران استان نیز باید از فعالیت‌های عمرانی که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود، جلوگیری کنند. به گفته او، مصرف نفت کوره در واحدهای نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان ممنوع است و باید از هرگونه فعالیت ورزشی در محیط‌های باز جلوگیری شود.
یوسف رشیدی، کارشناس محیط زیست به «ایران» می‌گوید که کیفیت هوای تهران تابع دو پارامتر است؛ اول تولید آلودگی که منشأ آن خودروها، صنایع و گاز خانه‌هاست و دیگری تابع شرایط جوی است که با سرد شدن و سکون هوا غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد. ما در تهران با مورد اول یعنی تولید آلایندگی بیشتر مواجهیم. حرف اول را هم خودرو می‌زند. قطعاً بین 70 تا 80 درصد آلودگی ناشی از خودروهاست و حرفی در آن نیست. به‌هرحال مردم بیشتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، اسقاط خودروهای فرسوده 5 سال است که متوقف شده است. موتورسیکلت‌ها تن به معاینه فنی نمی‌دهند. بحث جدی دیگر بحث تکنولوژی است که مغفول مانده و سازمان حفاظت محیط زیست توجهی به آن نمی‌کند. شما با نصب کاتالیست بر خودروهای سواری می‌توانید تا 90 درصد آلودگی را کاهش دهید. در خودروی دیزل هم تأثیر زیادی دارد. تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی باید در رأس قرار بگیرد. مدیریت هوشمند شهرها برای کاهش بار سفرهای اضافی نکته کلیدی است. در مورد تولید مازوت و گوگرد هم می‌توان اقدام ویژه انجام داد، به‌هرحال این راه‌حل شدنی است.

برش
اطلاعیه شهرداری تهران: ساعت طرح ترافیک تغییر نمی‌کند

با توجه به‌ عدم بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها در تهران ، همچون گذشته از امروز (اول آذر) ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۷ است.معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیش از این براساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران قرار بود، همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ساعت اجرای محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت ۰۶:۳۰ لغایت ۱۸:۰۰ (در نیمه دوم سال) تغییر یابد، که با توجه به‌ عدم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در تهران به‌صورت کامل، کما فی‌السابق از اول آذر ۱۴۰۰ ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۷ است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7779/7/592305/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها