رئیس‌جمهور خواستار صرف درآمد حاصل از استحصال مواد معدنی پسماند روی برای زنجانی‌ها شد

آلودگی از زنجان «روی» برمی‌گرداند


زهره توکلی
خبرنگار
بیش از 25 سال بود که هر روز پسماندهای «روی» سلامت اهالی زنجان را تهدید می‌کرد‌.
وجود شهرک تخصصی روی و 12واحد صنعتی فعال دیگر پیرامون زنجان را به محل انباشت زباله‌ تبدیل کرده بود. دلنگرانی مردم ساماندهی وضعیت پیرامون شهر را در مطالبات جدی زنجانی‌ها نشانده بود. آنها خواستار دفع اصولی و بهداشتی این پسماند‌ها شدند. وقتی ابراهیم رئیسی در سال ۹۸ در قامت ریاست قوه قضائیه به زنجان سفر کرد حل معضل پسماند این شهرک و واحدهای فعال در این زمینه با چند مصوبه تعیین تکلیف شد و مردم از این مشکل رهایی یافتند.پس از آن بررسی‌ها نشان داد که این پسماندها دارای عناصر معدنی ارزشمندی هستند که می‌تواند برای استان درآمدزایی کند لذا با حکم مراجع قضایی قرار شد پسماندها نیز در تملک دولت قرار گیرد تا درآمد آن برای مردم استان در زمینه‌های مختلف بخصوص جبران آسیب‌های جسمی و روحی آنها صرف شود.
به‌تازگی نیز آیت‌الله رئیسی با سفر به این استان و این بار به‌عنوان رئیس‌جمهور براستفاده درآمد حاصل از استحصال مواد معدنی پسماندها برای زنجانی‌ها تأکید کرده است.
مدیرکل اداره حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان در این باره به «ایران» می‌گوید: طبق قانون کسی که پسماند روی تولید می‌کند باید پسماندها را عادی‌سازی و امحا  یا آنها را به صورت ایزوله نگهداری کند اما سالیان سال بود که این کار انجام نمی‌شد در صورتی که 25سال قبل همزمان با فعالیت واحدها باید محلی را برای این پسماندها در نظر می‌گرفتند.حسین آبسالان می‌افزاید: صاحبان این شهرک‌ و واحدها، قبل از اینکه مجوز بهره‌برداری واحدهای شهرک تخصصی روی یا هر واحدی  را که در شهرک روی بوده است  اخذ کنند، باید محل‌های پسماند را تعیین می‌کردند که ایزوله باشد و مدیریت شود اما بدون تعیین مکانی برای پسماندها، فعالیت خود را آغاز کردند.
وی ادامه می‌دهد: حدود 5 سال قبل جلساتی برای انتقال پسماندها با لحاظ کردن مکانی مناسب، تشکیل شد اما انتخاب آن مکان منوط به‌صرف هزینه از سوی واحدهای تولید کننده پسماند روی بود لذا در این خصوص مقاومت‌هایی از سوی آنها صورت گرفت.
آبسالان اضافه می‌کند: 2سال قبل یعنی در سال98 که آقای رئیسی با سمت رئیس قوه قضائیه به استان زنجان سفر کردند، قرار شد ما نیز توسط دادستانی استان برای رفع مشکلات زیست‌محیطی، مصوباتی را مطرح کنیم. یکی از بندهای این مصوبات ساماندهی محل فعلی پسماندهای روی بود و دیگری انتقال پسماند به مکان مناسب بود. این دو بند در آن سفر مورد تصویب قرار گرفت و دفتر آقای اژه‌ای هم پیگیری مصوبات را انجام دادند.
این مسئول تصریح می‌کند: در نهایت با تلاش‌ها، همدستی و همفکری مقامات اداری استان در سطح استانداری و معاونت‌های آن و نیز دادستانی و دادگستری استان، محل جدیدی برای انتقال پسماندهای روی انتخاب شد.
وی با اشاره به‌ ویژگی‌های این مکان جدید می‌گوید: مکان جدید داخل دره‌ای قرار گرفته و آب وارد این دره نمی‌شود. 3کیلومتر نیز از روستا فاصله دارد. مهمتر اینکه 8متر در زیر زمین پی کنی انجام شد تا هیچ نوع آبی به پایین دست نرود.
آبسالان می‌افزاید: شهرک‌ها و واحدهای تولیدی پسماند روی در این خصوص تاکنون 20میلیارد تومان هزینه کرده‌اند و فاز نخست آن که مناسب برای ریختن نخستین کامیون پسماند بود در سال99 انجام شد. می‌توان گفت این مکان بزرگ‌ترین لندفیل پسماندهای ویژه در 50هکتار است که کاملاً مهندسی، طراحی و نظارت شده صورت گرفته شد. همچنین تمامی مسائل مختلف زیست‌محیطی در آن رعایت شده است.
وی ادامه می‌دهد: همچنین در فروردین سال99 نیز محل فعلی پسماند با مساحت 5/28هکتار و با صرف حدود 11میلیارد تومان دیوارکشی و مالچ پاشی شد، به‌طوری که سال گذشته نخستین سالی بود که کوهی از پسماندهایی که سالیان سال بر اثر بارش و باد در فضا پخش می‌شد، دیگر در شهر زنجان خطری را برای مردم ایجاد نکرد. علاوه بر آن بعد از 25 سال شهرک تخصصی روی مجاب به ایجاد تصفیه خانه صنعتی مرکزی شد که با صرف هزینه 15میلیارد تومانی تا 20روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
آبسالان با بیان اینکه در حال حاضر نیز پیگیر هر نوع آلودگی احتمالی این واحدها نیز هستیم، تصریح می‌کند: امروز واحدهای صنعتی نیز متوجه شده اند که کاش 3 دهه قبل اقدامات رفع آلودگی‌های پسماندها را انجام می‌دادند چون به‌طور حتم با هزینه و آلودگی کمتری انجام می‌شد.وی با اشاره به اینکه محل جدید پسماندهای روی در زمین‌های منابع طبیعی استان بوده که به‌نام «سردهات» معروف است، می‌گوید: هم اکنون برای پیشگیری از آلودگی ناشی از پسماندهای روی، هزینه‌های لازم توسط واحدهای تولیدی، صرف می‌شود چون ما در 40 بند از آنها تعهد گرفته‌ایم. بنابراین تمامی موارد نظارت می‌شود و دیگر مشکلی وجود ندارد.
این مسئول با طرح پیشنهادی اظهار می‌دارد: خاک‌های معدنی با صرف انرژی و آب و تولید پسماندها، در نهایت یک روز تمام می‌شود لذا به نظر ما روش کنونی امحای پسماند، روش توسعه پایدار برای منطقه نیست چون منابعی که می‌خواهیم مصرف کنیم باید همیشه در دسترس باشد. در نتیجه باید تمام عناصر سنگین موجود در پسماندهای ویژه با آوردن تکنولوژی به یکباره گرفته شود تا هم ارزش افزوده اقتصادی فراوانی ایجاد کند و هم در نهایت با کاهش عناصر و رساندن آنها به حد استاندارد در خاک یا محل منابع پذیرنده آن، در مکان مورد نظر رهاسازی شود.
وی تصریح کرد: در بازدید اخیر رئیس جمهور از شهرک تخصصی روی زنجان، مصوبات 2 سال گذشته برای حل مشکل پسماندهای روی مورد تأکید قرار گرفت همچنین تأکید کردند که از عناصر روی که در پسماندها وجود دارد بهره‌برداری و درآمد آن به نفع مردم زنجان برای موارد مختلف هزینه شود.

نیم نگاه

شهرک‌ها و واحدهای تولیدی پسماند روی برای انتقال پسماندهای روی به محل جدید تاکنون 20میلیارد تومان هزینه کرده‌اند و فاز نخست آن که مناسب برای ریختن نخستین کامیون پسماند بود در سال99 انجام شد. می‌توان گفت این مکان بزرگ‌ترین لندفیل پسماندهای ویژه در 50هکتار است که کاملاً مهندسی، طراحی و نظارت شده صورت گرفته شد. همچنین تمامی مسائل مختلف زیست‌محیطی در آن رعایت شده است



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7779/12/592323/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها